موضوعات داغ

نکاتی در مورد تیونینگ آماتوری

عکس مطلب اول
بسیاری از مردم عادی بخصوص جوانان، علاقه‌ی زیادی به ارتقاء اتومبیل خود در قسمت‌های مختلف (و با اهداف متفاوت) دارند. میگوییم مردم عادی چون روی صحبتمان با تیونینگ کارهای حرفه‌ای نیست. در کشور ما تغییرات ظاهری و فنی در خودروها که بعضاً به صورت اصولی یا غیر اصولی با هزینه‌های کم و زیاد صورت گرفته زیاد به چشم می‌خورد و هر اتومبیلی ممکن است به سلیقه‌ی مالکش دست خوش تغییری ولو اندک شده باشد. البته گاهی برخلاف هزینه‌ی صورت گرفته نتیجه برعکس شده و خودروی به اصطلاح تیونینگ شده از نظر ظاهری و یا فنی دچار عقب گرد می‌شود. در متن زیر به چند نکته‌ی مقدماتی و کلی برای ماشین بازهای مبتدی اشاره خواهیم کرد:
1- افزایش قدرت موتور بدون هماهنگی با سایر قسمت‌ها (مثل سیستم خنک‌کننده، ترمز، جلوبندی و ...) علاوه بر پایین آمدن عمر مفید اتومبیل می‌تواند بسیار خطرناک باشد. خودرویی که صرفاً در مسیر مستقیم تند می‌رود شاید برای درگ مناسب به نظر آید ولی برای شهر و جاده ارابه‌ی مرگ است.
2- فریب برخی کالاهای ارزان قیمت و ساده با ادعاهای بزرگ و عجیب را نخورید. برای همه ما پیش آمده که با قطعه‌ای بسیار ساده و ارزان مواجه می‌شویم که ادعای افزایش 30 درصدی توان موتور، کاهش مصرف سوخت و ... را دارد! اینکه یک وسیله‌ی ساده بتواند کارایی بالایی داشته باشد موضوع بحث ما نیست، مشکل آنجاست که اگر این قطعه چند دلاری می‌تواند 30 درصد به راندمان موتور اضافه کند (آن هم موتور هر خودرویی، از پراید مدل 74 تا ب‌ام‌و 2015...!) و هم زمان مصرف سوخت را هم کاهش دهد چرا خودروسازان این همه خرج تحقیقات و یا طراحی موتورهای جدید می‌کنند تا مثلاً 10 درصد به راندمان موتور اضافه شود؟! یا چرا افراد حرفه‌ای‌تر چند میلیون هزینه‌ی کیت مکش و هدرز و منبع و ... می‌کنند تا مثلاً 10، 15 اسب‌بخار به خودروی X اضافه شود! خوب با این قطعه‌ی ارزان بازدهی خیلی بیشتری خواهند داشت! (البته گاهی اوقات قطعات ساده و کم هزینه می‌توانند اثر خوبی داشته باشند ولی در اکثر موارد ادعا کذب است و با حقیقت فاصله دارد پس باید هوشیار بود).
3- در بسیاری مواقع ارتقاء یک بخش از خودرو به تنهایی پاسخ مناسبی به شما نخواهد داد بلکه باید یک مجموعه ارتقاء پیدا کند. این مسئله حتی در موارد ظاهری هم صدق می‌کند. مثلاً نصب یک باله عقب بسیار بزرگ (مثل باله تویوتا جی تی 86) روی صندوق سمند استاندارد با سپرهای ساده و ارتفاع فابریک، نه تنها باعث ظاهر بهتر نمی‌شود بلکه از سمند ساده (و در نوع خود زیبای) شما یک خودروی احمقانه می‌سازد!
4- برخی پروژه‌های تیونینگ به هیچ عنوان توجیه اقتصادی ندارند مگر اینکه صرفاً از روی علاقه و سرگرمی انجام شود. مثلاً دوستی داشتم که می‌خواست هیوندای کوپه 2.7 لیتری را در حدی تقویت کند که پا به پای جنسیس کوپه 3.8 لیتری شتاب گیری و از هر نظر (هندلینگ، ترمز، آپشن و ...) با برادر گرانقیتش برابری کند. وقتی قیمت‌ها را محاسبه کردیم دیدیم برای رسیدن به این هدف ده‌ها میلیون هزینه پیش روی ماست در حالیکه اگر هیوندای کوپه مدل 2008 را فروخته و فقط کمی بیشتر از همین مقدار پول تیونینگ را روی آن بگذاریم، می‌توانیم یک جنسیس کوپه‌ی 2010 بخریم تا علاوه بر خرید خودرویی 2 مدل بالاتر و رسیدن به خواسته‌هایمان، دردسری هم تحمل نکرده و خودرویی استاندارد بدست آوریم (البته منکر لذت تیونینگ یک خودرو و حس خوب منحصر بفرد بودن نمی‌شوم. ولی قبل از شروع کار به هدفتان و دردسرهای پیش رو فکر کنید).
5- از آرم تجاری خودروسازها و تیونرهای مطرح در خودروی متفاوت استفاده نکنید!
شخصاً بارها دیده‌ام که از برند خودروهای دیگر روی اتومبیل‌ها استفاده می‌کنند. مثلا آرم ب‌ام‌و روی سمند یا لیفان، آرم برجسته‌ی بنز روی جیلی و حتی برند تیونرهای معروف و تخصصی مثل Schnitzer و AMG روی سایر خودروها. این که شما هم مثل من پول خرید یک خودروی گران قیمت یا ارتقاء یافته را ندارید هیچ اشکالی ندارد. اکثریت مردم جهان از این نظر مشابه من و شما هستند ولی این را بدانید که کسی که از خودرو سررشته‌ای ندارد اصلاً متوجه نمی‌شود که M3 چیست تا با دیدن این علامت روی صندوق عقب، به شما و اتومبیلتان افتخار کند و اگر هم کوچکترین اطلاعاتی از خودرو داشته باشد هیچ وقت با دیدن این علامت پراید را با یک ب‌ام‌و M3 واقعی اشتباه نخواهد گرفت!
6- گاهی ارتقاء یک قسمت تاثیر منفی در قسمت دیگری خواهد گذاشت. همیشه بین این دو حالت بالانس معقولانه‌ای را در نظر بگیرید. مثلاً کاهش ارتفاع باعث می‌شود تعادل بهتری پیدا کرده و با سرعت بیشتر پیچ‌ها را پشت سر بگذارید ولی در نتیجه همین کاهش ارتفاع در سرعت‌گیرهای داخل شهر آرام‌تر از همه‌ی خودروها (حتی مسن‌ترها و محتاط‌ها) خواهید راند! یا در مثالی دیگر تغییر در ضرایب گیرباکس به منظور شتابگیری بهتر، حداکثر سرعت را کاهش خواهد داد و مصرف سوخت را هم افزایش می‌دهد.
7- اگر فقط یک خودرو دارید هیچ وقت جذابیت‌های اسپرتی افراطی را فدای قابلیت استفاده‌ی روزمره نکنید. می‌توانید با بهبود سیستم صوتی یا تیونینگ‌های ساده‌ی ظاهری عشق به اتومبیل خود را ارضا کرده تا هنگام استفاده‌ی خانوادگی از کرده‌ی خود پشیمان نشوید. مثلاً صندلی‌های اسپرت و صدای برخی منبع اگزوز‌ها برای مسافرت خانوادگی غیر قابل تحمل است.
8- سرویس‌های دوره‌ای منظم از برخی تیونینگ‌های مبتدی و ناشیانه مفیدتر است! برخی افراد بدلیل عدم تعویض به موقع یا خرابی شمع و وایرها، مشکل سیستم انژکتور، خرابی سنسورها، پر شدن کاتالیزور، تنظیم نبودن موتور و باد لاستیک‌ها و یا ضعیف شدن دیسک و صفحه کلاچ و خلاصه ده‌ها احتمال دیگر از شتاب استاندارد کارخانه چند ثانیه عقب‌تر هستند اما همزمان در لوازم اسپرتی‌ها دنبال راهی برای افزایش چند اسب بخار می‌گردند!
9- به قول معروف هیچ ارزانی بی علت نیست. هرچند گرانی هم دلیل بر کیفیت بالا نمی‌شود ولی در کل استفاده از رینگ‌های اسپرت بسیار ارزان و بی‌کیفیت و یا زنون‌های غیر استاندارد و ... می‌تواند خطرناک باشد.
10- برای تیونینگ چه ظاهری و چه فنی (بخصوص فنی) همیشه مبلغی بیش از پیش بینی خود کنار داشته باشید چرا که در 90 درصد مواقع هزینه‌های پیش‌بینی نشده و اشکالات عجیب هزینه‌ی شما را بالا خواهد برد. در این صورت در اواسط کار مایوس شده و هدفتان را نیمه کاره رها خواهید کرد. به عنوان مثال لاستیک‌های جدیدتان در اثر کاهش ارتفاع به گلگیر برخورد و پاره می‌شود یا اینکه شما بعد از خرید رینگ و لاستیک متوجه می‌شوید باید تغییراتی در گلگیرها هم انجام دهید و هزینه‌ای بیشتر می‌طلبد. این فقط یک مثال کوچک ازهزینه‌های پیش بینی نشده بود. بخصوص که در تیونینگ‌های غیر حرفه‌ای معمولاً همه‌ی جوانب در نظر گرفته نمی‌شود و احتمال خرابی بالاست.
البته با بیشتر شدن تنوع خودرو در بازار، رفته رفته تیونینگ‌های غیر حرفه‌ای کمتر شده و اکثریت مردم به دو دسته زیر تقسیم خواهند شد:
دسته اول افرادی که وقتی از اتومبیلشان خسته می‌شوند و می‌خواهند آن را ارتقاء دهند، خودرو را فروخته و اتومبیلی بهتر (در حد توان مالی) می‌خرند و دسته دوم افردی که با اهداف مشخص تیونینگ‌های اصولی و حرفه‌ای انجام می‌دهند. مثلاً برای مسابقات زیباترین خودرو، درگ، دریفت و ...
این نکته را هم اضافه کنم که هرچند تیونینگ‌های غیر حرفه‌ای با افزایش تنوع خودرو در بازار، کمتر می‌شود ولی همیشه باقی خواهند ماند چرا که همواره عده‌ای هستند که ترجیح می‌دهند خودرویی کاملاً متفاوت با سایر خودروها داشته باشند و لذت گرفتن ماکسیما با یک پراید تقویت هم علیرغم همه‌ی دردسرها و خطرات، چیزی نیست که بتوان به راحتی از آن گذشت.!!

نظرات کاربران

12 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/1/5
سلام من یه پارس مدل 91 دارم میخوام یه کم موتور رو تقویت کنم باید چیکار کنم خرجش چقدر میشه ایا بهتر نیست پارس ELX بگیرم نظرتون چیه ممنون میشم راهنماییم کنید یکی از دوستام میگفت برو توربو شارژ بزار رو ماشینت ایا گزاشتن توربو شارژ عمر موتور رو کوتاه نمیکنه
1394/1/5
سلام بهنام جان.منم زیاد فنی نیستم ولی خوب در حد خودم نظرمو میگم. بستگی داره چقدر میخوای هزینه کنی؟ چقدر شتاب بهتر برات مهمه. اگه میخوای مثلا ماشین های هم قیمت خودت رو بگیری و شتابت از پارس معمولی بهتر باشه همون ای ال ایکس خیلی کم دردسرتره ولی اگه توقعت خیلی بیش از این هاست باید دردسرش هم تحمل کنی. توربو اگه اصولی انجام بشه خیلی خراب کاری نداره ولی اصولی انجام دادنش هم خیلی هزینه میخواد . فقط توربو نیست ، اینتر کولر میخواد ، ای سی یو باید تنظیم شه ، ترمزها تقویت شه ، قطعات جلو بندی تقویت شه، قطعات موتور تقویت شه و تحملش بره بالا ، قطعات مکش و اگزوز و .. خلاصه هزینه و دردسر هایی داره که اگه خودت فنی نباشی ممکنه خیلی هم بهت گرون بندازند و برای چیزای بیخودی هم اجرت بگیرند . ببین چقدر پول میخوای هزینه کنی ؟ چقدر میخوای شتابت بهتر شه ؟ مثلا در حد زانتیا برات بسه یا بیش از این ها میخوای.؟ اگه مثلا در حد زانتیا کافی باشه برات همون ای ال ایکس رو بگیر حتی اگه یکم هم شتابش کمتر باشه به دردسر توربو نمی ارزه ولی اگه هدفت ماشین های 6 سیلندره که باید هزینه کنی دیگه.
1394/1/6
اقا شاهین ممنون از راهنماییت من خیلی توقعم بالا نیست میخوام تو سربالایی یا سبقت اذیت نشم نظر خودمم بیشتر و پارس ELX بود ممنون
1397/3/27
معمولا با ریمپ کردن ایسو موتور جون میگیره ولی باید بیشتر مواظبش باشی
1394/1/5
با تشكر و سپاس از مقاله مفيدتان كه به خوبي نكات كاربردي تيونينگ را نوشته ايد.پاراگراف آخر شامل من هم مي شود كه در كورس شهري،لذت سورپرايز رقيب ها،خيلي باحال است.آقا بهنام،براي موتورهاي ما كه تنفس طبيعي ساخته شده اند،استفاده از فشار توربو موجب كم شدن عمر مفيد موتور مي شود ،درباره هزينه هم بستگي دارد كه چقدر افزايش قدرت و شتاب مي خواهيد.
1394/1/8
این حرفا رو که یه بچه هم میدونه.مثلا برای جوونا نوشتین ولی مثل پیرمردا همه ش هشدار بود و گفتن چیزای بدیهی و مثال های بچه گانه.
1394/1/8
شما خودشو ناراحت نکن عرفان جان :)
اگه اولین خط رو میخوندی نوشته این متن برای حرفه ای ها نیست و برای آماتور هاست. شما که حرفه ای هستی نباید بقیشو میخوندی که برات حوصله سر بر و مسخره باشه! بنده خودم کلی پول برای یه سری کالا که تبلیغ میشد قدرت موتورو فلان میکنه و بهمان میکنه دادم که نمیدونم میشه اینجا اسمشو گفت یا نه. و آخرش وقتی تایم زدم دیدم شتابم بهتر که نشده هیچ بلکه با یه ماشین استاندارد انداختم ازش عقب افتادم!!!!!!!!!! یا یه بار فیلتر هوای گرون خریدم و تاثیری نداشت چون کیت کاملش رو نخریده بودم. خوب من این تجربه هارو با هدر دادن پولم بدست اوردم . چه اشکالی داره یه جوونی بخونه پولشو هدر نده؟ تازه من اون زمان خیلی هم بچه نبودم 20 سالم بود! شما که حرفه ای هستی بیا اینجا امثال بهنام رو راهنمایی کن که از علمت استفاده بشه .
مخلصم.
1394/1/8
من کاملاً با شاهین موافقم! :)
1394/8/8
سلام بهنام جان و بقیه.ببین دوست من تیونینگ لول های مختلف داره.اول اینکه ظاهر خودرو بسته به سلیقه ی فرد میتونه ب هر شکلی در بیاد ک این خودش میشه ی تیونینگ.ا لحاظ فنی هم بسته به نیار به چند لول تقسیم میشه.نمیدونم چرا هر وقت صحبت ا تیونینگ میشه اول ا همه توربو و نیترو و... ب ذهن همه میاد.در واقع با بهینه کردن خروجی و ورودی واحتراق و تصحیح در سوخت رسانی هم میشه قدرتی رو گرفت ک راضی کننده باشه 1-تنفس طبیعی!!!2-توربو!!!3-تعویض و توربو!!! ک البته همون تنقس طبیعی ام چندین لول داره!!!!ا.مهمترین نکنه اینه ک خودت چی میخوای و درواقع انتظارت چیه....برای مثال.روی یک خودرو 100 hp.احساس میکنی ارضات نمیکنه.تقویت ورودی هوا+بهسوزی(بهینه کردن احتراق)با تقویت قدرت جرقه زنی میتونه تا حدی راضیت کنه.(ملموسه ولی انتظار +100تا 50hp رو نداشته باش خخخ).اما به این نکته دقت کن مجموعه باید تقویت ش ن یک قسمت.برای مثال خیلی وقت پیش فقط سیستم ورودی هوای ماشینمو تقویت کرده بودم.یعنی 2 تا 3 برابر معمول.ماشین تو دورای بالا خفه میکرد(هرچی اکسیژن بیشتر =سوخت بیشتر الزامیست.هرچه سوخت بیشتر=تقویت سیستم جرقه الزامیست!!!.هرچه احتراق بهتر=بهینه کردن سیستم خروجی الزامیست!!!!!!)همش به هم ربط داره!!!در کل ببین نیازت چیه
1396/11/20
سلام ممنون از مطالب مفیدتون
یه مورد رو بگم
ک هیوندا کوپه زیاد در شتاب با جنسیس تفاوت نداره
درسته ک در حجم تفاوت یک لیتری دارن
ولی از اون طرف هم جنسیس بیش از 250 کیلو سنگین تر از کوپه هستش و این یه مورد خیلی مهمیه
با تشکر
1398/2/31
سلام من هدرز انداختم از نظر شتاب هیچ فرقی با کپسولی ای که جای کاتالیزور بسته بودم نکرد
به نظرم ارزششو نداشت
حالا سوختشو چک نکردم ولی هدف من شتاب بود که جوابی نگرفتم
ماشینم سمند xu7 هست
1398/3/30
با سلام خدمت همه دوستان من ۲۰۶ تیپ دو مدل ۸۹ دارم شتابش مقداری پایین بود و ریپ میزد سنسور اکسیژن عوض کردم تا مدتی خوب بود دوباره اینطور تا اینکه فهمیدم کاتالیزش پر شده قیمت کاتالیز خیلی بالا بود و مجبور به خالی کردنش شدم الان شتابش عالی شده اگه ماشینتون شتاب نداره اول به مسایل فنی ماشین برسین بعد تیونینگ مسایلی نظیر شمع وایر شستشوی سوزن انژکتور تعویض صافی بنزین تست فشار پمپ بنزین تمیز بودن فیلتر هوا و دریچه گاز تنظیم باد لاستیک ها و... اینارو بررسی کنین حتما هر چند وقت یک بار ضرر نداره.من اهل تیونیگ کردن نیستم ینی دوست دارم باشم ولی پولشو ندارم ولی دوست هم ندارم از ماشینای هم رده خودم جا بمونم دیروز هم با یه پارس کل کل زدم با بدبختی ازم جلو زد با وجود اختلاف ۴۰۰ سی سی حجم موتور و ۳۵ اسب بخار قدرت واقعا راضی بودم و انتظار برد نداشتم کاتالیز رو یا خالی کنین یا نو بندازین که من نوش رو پیشنهاد میکنم از ادمین عزیز هم تشکر میکنم بابت مطالب عالی و کامل