اینکه در ایران خودرویی روی خط تولید میرود و متاسفانه پس از چندین سال یا حتی دهه(!) همان
خودرو با تغییراتی بسیار اندک و با قیمتی نجومی به بازار عرضه میشود، اصلاً بدین معنا نیست که ما قدرت طراحی و ساخت یک خودروی زیبا و بروز را نداریم و به مسایل دیگری برمیگردد که فعلاً قصد نداریم در مورد آنها صحبت کنیم. دوستان بسیاری داریم که تحصیلات عالی علمیه دارند و در شرکتهای معتبری از جمله دایملر و جگوار کار میکنند و معمولاً به سایت ایدهها و طراحیهای زیبایی ارسال میشود که شاید نتوان به تمامی آنها بپردازیم. چندی پیش یک طراحی بسیار خوب از آقای مرتضی آلاد به دست ما رسید که طراحی یک سوپر اسپرت 12 سیلندری بود. این طراحی در سال 92 انجام شده و صحبتی کوتاه با ایشان داشتیم تا نه تنها در مورد این طرح توضیحات بیشتری دهند، بلکه مراحل یک طراحی کامل را به صورت کاملاً مختصر برای علاقهمندان شرح دهند.
در ادامه توضیحات ایشان را میخوانید:
در سخن اول، فرصت را غنیمت شمرده مراحل طراحی این کانسپت را برای علاقهمندان به طراحی خودرو بازگو نمایم. جسارت نکرده باشم نظرم بر روی جوانانی است که تا به حال کانسپتی را از صفر (اسکچ روی کاغذ) تا زنده کردن آن توسط نرم افزارهای سه بعدی مربوطه انجام ندادهاند، شرح دهم.
مرحله اول (ایده): شاید این مرحله سختترین مرحله از کار باشد که در درجه اول نیاز است طراحی با دستتان را قوی کنید و بعد از فرا گرفتن، این تازه ابتدای کار است تا به کمک آن به سراغ ایدههای ناب بر روی کاغذ بروید و از ذهن پرورش یافته در این زمینه از طراحان دیگر جلوتر باشید و این سالها کار و تمرین زیاد میطلبد و خودم هم از این قاعده مستثناء نیستم و ادعایی هم ندارم فقط تجربه چند ساله خودم رو گفتم و بعد از رسیدن به طرح مورد نظر سراغ مرحله بعدی میرویم.
مرحله دوم (مقیاس): با توجه به اسکچ مورد نظر نقشههای دو بعدی دقیقی از چهار نمای طرح (کنار، جلو، عقب، بالا) با ابعاد و اندازه دقیق از آن تهیه میکنیم که به اصطلاح به آنها بلوپرینت (Blue Print) میگویند که باید در زمینه طراحی فنی سر رشته داشته باشید. این نقشهها ممکن است چند بار توسط نرمافزار بازبینی شوند تا کاملاً دقیق شوند چرا که اگر نقشهها دقیق نباشند در مرحله بعدی یعنی مدل کردن آن دچار مشکل میشوید. این نقشهها ممکن است توسط نرمافزارهای مرتبط بوجود آیند مانند (اتوکد، فتوشاپ و یا حتی با دست) طراحی شوند (البته صحبت فقط در مورد طراحی کانسپت است نه طرح اجرایی).
مرحله سوم (مدلسازی): در این مرحله لازم است کار با نرمافزارهای سه بعدی را فرا گرفته باشید. بعد از اینکه بلوپرینتها تهیه شدند آنها را وارد نرمافزار سه بعدی (3ds max-maya-rino-studio alias و غیره ...) کرده و شروع به شبیه سازی آن میکنید. البته طرح بنده توسط نرمافزار 3ds max مدل شده و توسط پلاگین قوی vray رندر یا خروجی گرفته شده است.
طراحی آن سعی شده شبیه به هیچ خودرو یا برندی نباشد، طراحی خارجی آن از سطوح روان و یکپارچه بهره میبرد تا سوپر اسپرتی لوکس را در ذهن تداعی کند و هدف هم همین بوده است. سعی کردهام از خطوط هماهنگ، تیز و جسور و در کنار آن از سطوح نرم کمک بگیرم تا طرحی خشن و عضلانی به وجود آید، طراحی چهره این خودرو از دو ورودی هوا یا دو جلو پنجره که شبیه به چشم خفاش میباشد چهرهای جذاب و درخور توجه داشته باشد و همچنین استفاده از ترکیب رنگی قرمز و مشکی که در قسمتهای مختلف از بدنه خودرو مشهود است کمکی به ظاهر جسور و قدرتمند آن شود.
فنی:
نوع موتور آن 12 سیلندر در نظر گرفته شده و موتور آن در وسط خودرو قرار میگیرد (پشت سر راننده) و قسمتهایی از بدنه آن از فیبرکربن که به رنگ مشکی وجود دارد برای سبکی آن در نظر گرفته شده است. در بحث مسئله آیرودینامیک آن توجه بسیاری شده چرا که نگاه انداختن به بدنه خودرو و سطوح نرم به کار رفته در آن و زاویه خمیدگی پیشانی خودرو و دیگر قسمتهای مختلف آن بر امر آیرودینامیک بودن آن کمک میکند هرچند که بعضی از این تو رفتگیها و برآمدگیهای بدنه بیمورد نبوده و به مسائل فنی بر میگردد و همچنین رینگهای آلومینیومی 19 اینچی برای آن در نظر گرفته شده است.
لوگو:
طراحی لوگوی خودرو ترکیبی از حرف اول اسم کوچک و بزرگ طراح میباشد و از سوی دیگر سعی شده لوگو با ترکیب چهره جلو خودرو هماهنگی داشته باشد.
ابعاد خودرو:
طول: 4362 میلیمتر - عرض: 1900 میلیمتر - ارتفاع: 1250 میلیمتر