دنا
معمولا زمانی که ایران‌خودرو یا سایپا یک خودرویی را به عنوان خودروی ملی طراحی و عرضه می‌کنند، موجی از انتقادات در مورد آن‌ها شروع می‌شود. حال پس از گذشت سال‌ها از طراحی سمند به عنوان آخرین خودروی ملی که ایران‌خودرو طراحی کرده بود، این شرکت دنا را به عنوان خودرویی جدید با امکانات و قابلیت‌های زیاد معرفی کرده است. کمی صبر کنید تا ببینیم انتقاداتی که در مورد دنا است به جا هستند یا نه!
در نگاه اول، دنا را جذاب و جدید می‌بینید. اما اگر نگاه خریداری(!) به آن بکنید، کمی اوضاع فرق می‌کند. چراغ‌های جلو برای یک خودرو در این کلاس کمی بزرگ و دارای خطوطی مستقیم و شکسته هستند. سپر و جلو پنجره دنا شلوغ و بیشتر شبیه خودروهای آمریکایی مانند شورلت یا فورد است. در روی موتور بیش از حد صاف و ساده است و شاید کمی به آن بی‌مهری شده باشد. دو خط صاف که از کناره‌ها در بالای درها امتداد دارند تا بالای چرخ‌های جلو می‌روند و در نهایت پایین سپرهای جلو ختم می‌شوند. شاید همین خط باشد که کمی دماغه دنا را بزرگتر از آن چیزی که باید نشان می‌دهد.
در نمای عقب، دنا هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد و سپر ساده‌ای که خطوط کناری آن در گوشه چراغ‌ها ادامه پیدا می‌کند و تا پایان در صندوق عقب نیز ادامه دارد، با وجود فرمی ساده، اما چهره عامه‌پسندی برای دنا ساخته است. چراغ‌های عقب ساده هستند اما شکل و شمایلی شکیل دارند. در صندوق عقب، سپر، چراغ مه‌شکن و چراغ‌های ساده در نهایت شکلی قابل قبول از نمای عقب دنا ساخته‌اند.
البته در زمان رونمایی طراحی داخلی برای دنا وجود نداشت و نمی‌دانیم چرا زمانی که هنوز پروژه طراحی به صورت کامل انجام نشده است، چه اجباری است که مراسم رونمایی برای آن برپا شود!؟ اما عکس‌هایی از طراحی داخلی دنا وجود دارد که در نگاه اول ما را به یاد هیوندای سوناتا می‌اندازد. به نظر می‌رسد بدون اینکه بتوان نتیجه کار را دید، امکان نقد بیشتر در مورد طراحی داخلی دنا وجود نداشته باشد.
امکاناتی که برای دنا معرفی شده‌اند، مناسب و قابل قبول برای چنین کلاسی می‌باشند که از آن‌ها می‌توان به رادیو پخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، هندزفری بلوتوث و آینه‌های برقی جانبی اشاره کرد. حتی اشاره شده است که قابلیت نصب سیستم ماهواره‌ای ناوبری نیز برای دنا وجود دارد.
چند پیشرانه برای دنا در نظر گرفته شده است. جالب اینجاست که ایران‌خودرو می‌خواهد نمونه‌هایی با توربوشارژر را نیز با توانایی قدرت 150 اسب‌بخار وارد بازار کند. البته تمامی انواع پیشرانه‌ها (بنزین و گاز سوز) 4 سیلندر خطی با 16 سوپاپ و به حجم 1.6 لیتر می‌باشند.
دیگر نوبت به قیمت دنا می‌رسد و ما با تجربه‌ای که داشتیم ترجیح می‌دهیم صحبتی در مورد آن نکنیم! تنها امیدواریم خودرویی با قیمت و شرایط مناسب و با کیفیتی مطلوب به دست مصرف کننده برسد!

به تازگی پیش فروش این خودرو آغاز شده است و به همین مناسبت مروری بر این خودرو داشته‌ایم و آخرین مشخصاتی که ایران‌خودرو برای این خودرو اعلام کرده است را معرفی کرده‌ایم. این مقاله را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.
تاریخ: 1391/7/22
نظرات
 
:نام
   
:ایمیل
 
:متن
reza

1خوده شاسی سمند هستش ب سقفش دقت کنین و به سوتون هاش ...حالا اگه توربو بود ی چیزی.اما حیف که الان قراره موتور xum بشه .تا وقتی گمرک برداشته نشه همینه.....مردم سودان از ما ایرانی ها بهتر ماشین سوار میشن.

1392/12/11

داود

کی حاضره برای سمند 40 میلیون پول بده؟ موتوره توربو بهش وصل کنن که چی بشه؟ با همین موتور سر پیچ نمیتونه تعادلشو حفظ کنه چه برسه به 150 اسب بخار!!! والا ملته ایران جونشونو از سر راه آوردن به این ماشینا پول میدن واسه خودکشی!!

1392/12/11

hm

من با farzan موافقم پرچم پژو پارس بالاست

1392/12/20

فرحان

خيلى خوبه 2تاثبت نام كردم

1393/1/14

hades

هرکسی که از سایپا و ایران خودرو ماشین بخره واقعا در حق ملت ایران خیانت کرده اگه فقط یک سال از اینا ماشین نخرید بخدا همه چی درست میشه اخه تا کی میخواید بزارید ماشینای اشغالشونو6 یا 7 برابر قیمت اصلیشون بهتون بندازن

1393/1/29

عرفان

آقای hades تو اگر بفهمی میگی از این ماشین ها بخرید نه این که نخرید با خرید خودرو های داخلی شغل برای تو و امثال ایجاد می شه.
بعد وقتی از ماشین چیزی فهمیدی بیا نظر بده.

1393/3/2

علی

سلام رفقا.
تو شیراز یه نمایشگاه خودرو برپا شد و ایران خودرو یه غرفه داشت . طراحی ماشین چه داخلی و چه خارجی دقیقا همون طوری بود که تو سایت ایران خودرو اعلام شده . راجع به قیمتشم که خودشون میگفتن زیر50 تومن هست.یکی از نمایندگی ها هم گفت 38 تا40 هست.وچیزدیگه ای که هست اینه که موتور 2 لیتر XUM و یا موتور 1.7 LX داره . قیافتا ماشین خوشکلی به نظر میرسید .
البته انتخاب باشماست .

1393/3/24

aلi

من فقط یه جمله میگم و بس،خودتون قضاوت کنید.با این قیمت،بنظرتون یه فورد موستانگ شلبی یا کامارو اس اس آمریکایی که همین در گوشمون عربا سوار میشن بهتره یا این دنای ایرانخودرو...!!!!!!؟؟؟؟؟؟

1393/4/2

سیاوش

شما کدوم موتورش ترجیح میدین و چرا؟

1393/4/10

حسین

چه قدر ماشین های تولید داخل آشغالند - همش هم کپی - بابا یه کمی خلاقیت به خرج بدین نمیمیرین که - اه

1393/4/11

فیلم های بررسی خودرو