دنا
معمولا زمانی که ایران‌خودرو یا سایپا یک خودرویی را به عنوان خودروی ملی طراحی و عرضه می‌کنند، موجی از انتقادات در مورد آن‌ها شروع می‌شود. حال پس از گذشت سال‌ها از طراحی سمند به عنوان آخرین خودروی ملی که ایران‌خودرو طراحی کرده بود، این شرکت دنا را به عنوان خودرویی جدید با امکانات و قابلیت‌های زیاد معرفی کرده است. کمی صبر کنید تا ببینیم انتقاداتی که در مورد دنا است به جا هستند یا نه!
در نگاه اول، دنا را جذاب و جدید می‌بینید. اما اگر نگاه خریداری(!) به آن بکنید، کمی اوضاع فرق می‌کند. چراغ‌های جلو برای یک خودرو در این کلاس کمی بزرگ و دارای خطوطی مستقیم و شکسته هستند. سپر و جلو پنجره دنا شلوغ و بیشتر شبیه خودروهای آمریکایی مانند شورلت یا فورد است. در روی موتور بیش از حد صاف و ساده است و شاید کمی به آن بی‌مهری شده باشد. دو خط صاف که از کناره‌ها در بالای درها امتداد دارند تا بالای چرخ‌های جلو می‌روند و در نهایت پایین سپرهای جلو ختم می‌شوند. شاید همین خط باشد که کمی دماغه دنا را بزرگتر از آن چیزی که باید نشان می‌دهد.
در نمای عقب، دنا هماهنگ‌تر به نظر می‌رسد و سپر ساده‌ای که خطوط کناری آن در گوشه چراغ‌ها ادامه پیدا می‌کند و تا پایان در صندوق عقب نیز ادامه دارد، با وجود فرمی ساده، اما چهره عامه‌پسندی برای دنا ساخته است. چراغ‌های عقب ساده هستند اما شکل و شمایلی شکیل دارند. در صندوق عقب، سپر، چراغ مه‌شکن و چراغ‌های ساده در نهایت شکلی قابل قبول از نمای عقب دنا ساخته‌اند.
البته در زمان رونمایی طراحی داخلی برای دنا وجود نداشت و نمی‌دانیم چرا زمانی که هنوز پروژه طراحی به صورت کامل انجام نشده است، چه اجباری است که مراسم رونمایی برای آن برپا شود!؟ اما عکس‌هایی از طراحی داخلی دنا وجود دارد که در نگاه اول ما را به یاد هیوندای سوناتا می‌اندازد. به نظر می‌رسد بدون اینکه بتوان نتیجه کار را دید، امکان نقد بیشتر در مورد طراحی داخلی دنا وجود نداشته باشد.
امکاناتی که برای دنا معرفی شده‌اند، مناسب و قابل قبول برای چنین کلاسی می‌باشند که از آن‌ها می‌توان به رادیو پخش CD/MP3 با مانیتور چندرسانه‌ای، سیستم ورود بدون کلید، هندزفری بلوتوث و آینه‌های برقی جانبی اشاره کرد. حتی اشاره شده است که قابلیت نصب سیستم ماهواره‌ای ناوبری نیز برای دنا وجود دارد.
چند پیشرانه برای دنا در نظر گرفته شده است. جالب اینجاست که ایران‌خودرو می‌خواهد نمونه‌هایی با توربوشارژر را نیز با توانایی قدرت 150 اسب‌بخار وارد بازار کند. البته تمامی انواع پیشرانه‌ها (بنزین و گاز سوز) 4 سیلندر خطی با 16 سوپاپ و به حجم 1.6 لیتر می‌باشند.
دیگر نوبت به قیمت دنا می‌رسد و ما با تجربه‌ای که داشتیم ترجیح می‌دهیم صحبتی در مورد آن نکنیم! تنها امیدواریم خودرویی با قیمت و شرایط مناسب و با کیفیتی مطلوب به دست مصرف کننده برسد!

به تازگی پیش فروش این خودرو آغاز شده است و به همین مناسبت مروری بر این خودرو داشته‌ایم و آخرین مشخصاتی که ایران‌خودرو برای این خودرو اعلام کرده است را معرفی کرده‌ایم. این مقاله را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید.
تاریخ: 1391/7/22
نظرات
 
:نام
   
:ایمیل
 
:متن
حسین

چه قدر ماشین های تولید داخل آشغالند - همش هم کپی - بابا یه کمی خلاقیت به خرج بدین نمیمیرین که - اه

1393/4/11

هومن

چراغ عقب و طراحی داخلی کپی شده از هیوندای اکسنت.برین ببینین متوجه میشین.الان موتور 2000 این ماشین در 2014 هنوز نمیتونه 138 اسب بخار زانتیایی که 1994 تولید شد رو تولید کنه واسه همین میخوان روش توربو بذارن.در نهایت باید بگم از لحاظ بازده ی موتور آشغاله.قیافش به نسبت تولیدای داخلی از همه بهتره

1393/5/16

مجید

نخرین بخوره توی سرش :)

1393/5/27

جومونگ

جلوش قسنگه ولی عقب ماشین خیلی بده مخصوصا چراغ های عقبش اصلا به جلو ماشین نمیاد..........

1393/6/8

mmd

بدی نیس باووو از ژیان خودمون که بهتره !!!!!!!!!!!!!!!!!پس همگی بایدبگیم خدایا شکرت roooooooooooolf

1393/6/30

امین

نمیدونم ایران خودرو و سایپا تا کی میخواد به این طراحی های مذخرف و بد ترکیبش ادامه بده.
کیفیت ساخت هم که افتضاح
همشون دزدن
یه سال اگه هیچی ثبت نام نکنید شاید بفهمن به شعور مردم توهین نکنن.

1393/6/31

مهدی

سورن elx که اومد، همون سری اولشو تحویل گرفتم و کلی افتخار می کردم که ماشین ایرانی با کلاس سوار میشم!! بعد سه ماه بود که شروع شد، گیربکس عوض کردم، پمپ شیشه شوی تو بارون سوخت، پمپ بنزین وقتی رفته بودیم مهمانی سوخت، اتاقش در حد تانک صدا داره که آدم روش نمیشه دوستشو سوار ماشین کنه و... دنا هم میشه گفت خر همون خر، پالانش عوض شده، دمپایی کهنه ذوب کردن داشبوردشو تولید کردن، منتظر صداهای عجیب غریب داشبورد، درها، شیشه های جانبی باشین، همون پلت فرم چهارصد سال پیشو دادن براشون بزک کردن، چراغای جلوش مثه چشم قورباغه زده بیرون! کیفیت تزیینات داخلیشم افتضاحه، امیدوارم اونا که پول دادن به این عروس کهنه، الان ناراحت میشن، بعداً افسوس نخورن!!! ما که وام گرفتیم، پول جمع کردیم، سورن آشغالو فروختیم، النترا 2015 خریدیم، با این آشغالا مقایسه نمیشه اصلاً. صدای کابین لامصبش هنوز تو گوشمه...

1393/7/4

علی

حالا اینکه ماشین بدیه یا خوب به کنار ولی کسی میدونه کی وارد بازار میشه ؟
هنوز حواله های مرداد رو ندادن

1393/8/10

مهران

جلوشم که شبیه سوزوکی گرند ویتارا ست

1393/8/18

masoud z

امروز یکیشو تو خیابون دیدم. از دور انگار ریو رو اسپرت کردی. نزدیک که میشه انگار لیفان 520 هستش. نزدیکتر که میشه یه سری تفاوت احساس میکنید. پشتش زیباست.چراغای عقبش خیلی پر نوره. چشمارو تو شب اذیت میکنه. داخلشو ندیدم. ولی اگه بددنش بزرگ تر بود بهتر میشد و ابهت بیشتری داشت. درکل ماشین خوشکلیه نسبت به تولیدات ایرانی. اصلا هم شمارو به یاد سمند نمیندازه. تو شب از فاصله نزدیک خوب بود ظاهرش. ولی ماشین ایرانیه و در کل مثل همه ماشینای ایرانی ارزش خرید اونم به این قیمت رو اصلا نداره.

1393/8/24

فیلم های بررسی خودرو