موضوعات داغ

4Matic چیست؟

عکس مطلب اول
اگر دقت کرده باشید، پشت بعضی از خودروهای مرسدس بنز عبارت 4Matic نوشته شده است. در این مقاله می خواهیم به اختصار توضیح دهیم که این عبارت به چه معناست و چگونه کار می کند.
در حقیقت 4Matic به خودروهایی گفته می شود که نیرو تولید شده توسط پیشرانه آنها به هر چهارچرخ (AWD) منتقل شده و این عبارت تنها توسط مرسدس بنز استفاده می شود. امروزه می توان گفت که تمامی خودروهای مرسدس بنز به گیربکس خودکار مجهز شده اند و در صورتیکه به سیستم چهارچرخ متحرک نیز مجهز باشند، می توان به آنها لقب 4Matic را داد. به عبارت دیگر این کلمه مخفف 4-wheel drive and automatic می باشد که در صورتیکه عدد 4 و چهار حرف آخر کلمه automatic را کنار هم بگذارید، کلمه 4Matic بدست می آید.
این سیستم اولین بار در سال 1986 و در خودروهای کلاس E توسط مرسدس بنز بکار رفته است و امکان سفارش آن در مدل های 2.6 و 3 لیتری این نوع خودروها میسر بود.
اولین نسل از 4Matic یک سیستم الکترونیکی بود که با سیستم 4WD همکاری می کرد و در شرایطی که خودرو در حال لیز خوردن روی جاده بود، آن را کنترل می کرد. در این سیستم دیفرانسیل مرکزی دارای دو کلاچ می باشد که هر کدام به صورت هیدرولیکی و جداگانه کار می کنند. به این معنا که می توان صد در صد نیرو را به چرخ های عقب منتقل کرد و نوع انتقال نیرو را از حالت 4WD به 2WD تغییر داد. همچنین در حالت انتقال نیرو به چهارچرخ (4WD)، نیروی پیشرانه به دو صورت بین دیفرانسیل جلو و عقب تقسیم می شود. در حالت اول 35 درصد از نیروی پیشرانه به چرخ های جلو و 65 درصد به چرخ های عقب و در حالت دوم 50 درصد به چرخ های جلو و 50 درصد به چرخ های عقب منتقل می شود. لازم به ذکر است که سیستم 4Matic ورودی هایی را از سه کانال سیستم ABS و چرخش فرمان می گیرد و به کمک آن ها تصمیم می گیرد که چگونه عکس العمل نشان دهد.
سیستم 4Matic بکار رفته در خودروهای مرسدس بنز کنونی، نسل سوم از این سیستم پیشرفته می باشد و هم اکنون در مرسدس های کلاس E، C، CLS، R، S، CL و Viano بکار می رود.

نظرات کاربران

11 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1392/1/17
این سیستم خوب کار می کنه ولی نه به خوبیه xdrive بی ام و
تکنولوژی آلمان ها رو نگاه کن بعد با تکنولوژی خودرو های ساخت داخل مقایسه کن
هیچ حرفی نمی زنم اعصابم خورد میشه
1392/4/19
ایناها ماشین می سازن ایرانم ماشین می سازه!
خاک بر سر ایران خودرو و سایپا
1394/9/3
برای بهتر شدن باید از خودمون شروع کنیم حالا نه فقط خودرو سازی تو همه ی زمینه ها
1392/4/22
اي كاش يه برش از گيربكسشو داشتيد تا باديدن داخل اون حلشو مي برديم.
اقا امين خودشو ناراحت نكنه نتيجه مديريت دولتي بهتراز اين نمي شه
1392/4/29
بابا امین جون بالا خره کشور باید از یک جا شروع کنه همیشه کسی که می خواد چی زی رو بسازه از اخر تکنلوژی استفاده نمی کند شما خونتو کثیف نکن
1393/1/21
با سلام و تشکر از شما
دوستمون امین راست میگه.
آخه مشکل اینجاست که کشور ما از هیچ جایی نمیخواد شروع کنه.
واقعیت تلخه ولی همشون به فکر جیبشونن نه پیشرفت علمی.
1393/3/2
حمید راست میگه همشون به فکر جیبشونن نه پیشرفت علم.
1394/2/12
سلام .
میگم در این وضعیت مجبوریم سالی اینقدر ماشین های آشغال تولید کنیم بعد اسمش رو بزاریم تولید ملی . تازه سالی هم که اینقدر کشته میدیم بماند . از ایران خودرو و سایپا کمال تشکر رو میکنم که در این فراوانی جمعیت تمام سعی خود را در کاهش جمعیت معطوف کرده و اقدام به کشتن مردم میکنند .
من عاشق این حرف مهندس های سایپا هستم : خودرو های ما کاملاً امن و هیچ ایرادی نداره . (اعتماد به نفس رو داشته باش ).
1394/8/8
نخرید اقا نخرید تا ادم شن.بخدا همشون حرومی ان.بابا حداقل ی تغیری کنند ادم نمیسوره!!!!طی 20 سال تنها پیشرفتی ک کردن برقی کردن انتن و اینهای جانبی پراید و .....
1395/3/5
شما میگی چی بخریم؟
خودرو با استاندارد اروپا بیارن با گمرک کم میشه هم قیمت محصولات دو زاریشون.
همه هم میخرین،مافیا هنوز سیر نشده
1398/7/26
سلام من ساکن انگلیس هستم و‌خودم بنز ۲۲۰ ایی دارم ۲۰۱۸ و سواری که مرسدس میده بی ام دبلیو نمیده دوست هندی دارم که متخصص گیربکس اتوماته و میگه توی ماشینای آلمانی اول مرسدس بعد آیودی بعد ولسواگن بعد بی ام دبلیو