موضوعات داغ

ملاقاتی کوتاه با KTM X-Bow در تهران

2 شهریور 1393

عکس: مصطفی حسن‌بیگی

نوشته: محسن آل‌طه

مقدمه

شرکت KTM را همه به موتورسیکلت‌هایش میشناسند. اما در سال 2008 میلادی بود که در نمایشگاه خودروی ژنو، این شرکت اتریشی با معرفی خودرویی عجیب، نگاه ها را به سوی خود برگرداند و اعلام کرد که قصد دارد موشک سریع‌السیری را به سوی خیابان‌ها بفرستد. نام این خودرو KTM X-Bow (کراس‌بو Cross BOW بخوانید) بود و تا کنون در شهر Graz اتریش تولید می شود. از ابتدا KTM قصد داشت تنها 500 دستگاه از آن را تولید کند اما با افزایش تقاضا برای این خودروی سبک، زیبا و سریع تصمیم این شرکت تغییر کرد و با احداث خط تولیدی جدید تعداد آن را به 1000 دستگاه در سال افزایش داد. این خودرو، که گویا از سیاره‌ای دیگر به زمین آمده، چنان معروف شد که حتی در ماه مارس 2012، در برنامه معروف تاپ‌گیر، جرمی کلارکسون پشت آن نشست و به بررسی این اتریشی چابک پرداخت.

KTM برای تولید این خودرو با شرکت‌های معتبری مانند Kiska Design و Dallara و Audi همکاری کرده و در نهایت چنین خودرویی را عرضه کرده است.

حال در امری باورنکردنی، کویرموتور توانسته مجوز واردات این خودرو را بگیرد و آن را برای عرضه به خیابان‌های کشور آماده کرده است. طی تماس‌های مکرری که با این شرکت داشتیم، بالاخره توانستیم ملاقاتی کوتاه با این خودرو داشته باشیم.

مدل‌ها

در حقیقت KTM X-Bow در سه مدل GT، R و RR عرضه شده است. مدل GT نسخه‌ای است که بیشتر برای خیابان‌های شهر مناسب است و دارای امکاناتی نظیر شیشه جلو و برف پاک کن است.

پیشرانه این مدل می‌تواند 285 اسب‌بخار تولید کند و طبق ادعای KTM به تنها 4.1 ثانیه نیاز دارد تا به مرز صد کیلومتر در ساعت برسد. اما مدل R برخلاف مدل GT کمی بیشتر روحیه اسپرت دارد و در آن حتی خبری از شیشه جلویی نیست و لذا برای نشستن در آن باید کلاه ایمنی نیز به سر داشته باشید. این مدل می‌تواند 295 اسب‌بخار تولید کند و در مقایسه با مدل GT دقیقاً 57 کیلوگرم سبک‌تر است. با این تفاسیر شاید جای تعجب نباشد که طبق گفته KTM مدل R به تنها 3.9 ثانیه احتیاج دارد تا از حالت سکون به مرز صد کیلومتر در ساعت برسد. و در انتها نیز مدل RR قرار دارد که اسپرت‌ترین مدل است و در آن حتی از ترمز ABS نیز خبری نیست. در مدل RR سیستم تعلیق نیز تیونینگ شده و تایرهای آن با دو مدل قبلی تفاوت دارد. همچنین در این مدل از ترمزهای برمبو استفاده شده است.

مدلی که به ایران آمده

اما می‌سیم به مدلی که قرار است خیابان‌های کشور را لمس کند. کویر موتور نمونه پایه یعنی مدل GT را انتخاب کرده است. این خودرو دقیقاً 847 کیلوگرم وزن و 3738 میلیمتر طول، 1915 میلیمتر عرض و 1202 میلیمتر ارتفاع دارد. همچنین فاصله بین دو محور X-Bow برابر 2430 میلیمتر است.

در جلو و عقب دو عدد کمک فنر گازی WP مجهز به پایدارکننده قرار داده شده است. ترمزهای جلو از نوع دیسکی 305 میلیمتری هستند که شرکت معروف برمبو (Brembo) برای KTM ساخته است. همچنین ترمزهای عقب این اتریشی نیز دیسکی 262 میلیمتری هستند با این تفاوت که در جلو سیلندر ترمز چهار پیستونی بود و در عقب سیلندر ترمز دو پیستونی است.

تایرهای جلو 17 اینچی Michelin فرانسه است که روی رینگ‌های BBS خودنمایی می‌کنند. در عقب نیز همین تایرها استفاده شده ولی در عقب 18 اینچی هستند.

اگر به بدنه این خودرو نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که اکثر قسمت‌های X-Bow از فیبرکربن است و به همین دلیل است که وزن آن چنین کم و سبک شده است. همانطورکه گفتیم مدلی که وارد بازار ما شده دارای شیشه جلو و کناری است و همانطورکه در عکس‌ها مشاهده می‌کنید سقفی برای آن قرار داده نشده است. ولی در حقیقت سقف این خودرو از نوع X-Top است و می‌توان سقف آن را برداشت و یا روی آن نصب کرد.

اگر به داخل خودرو نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که با یک سوپر اسپرت واقعی سر و کار دارید و در آن خبری از سیستم‌ها و امکانات رفاهی نیست و فقط می‌توان دو صندلی اسپرت با کمربندهای 4 نقطه‌ای Schroth آلمان، دسته دنده، کپسول آتش‌نشانی و یک صفحه دیجیتالی را دید که روی آن میانگین مصرف سوخت، وضعیت دنده، وضعیت سیالات و دمای مایع خنک کننده را نشان می‌دهد. البته اطلاعات دیگری مانند مسافت سنج، مدت زمان سواری، میانگین سرعت، محدوده هشدار سرعت (قابل تنظیم) نیز همگی به صورت تمام دیجیتالی نشان داده می‌شوند.

پیشرانه

می‌رسیم به قلب تپنده آلمانی این اتریشی خاص که توسط آئودی ساخته شده است. پیشرانه KTM X-Bow از نوع چهار سیلندر خطی توربو DOHC است که 16 سوپاپ روی آن قرار داده شده و دقیقاً 1984 سی‌سی حجم دارد. قطر داخلی پیستون 82.5 میلیمتر است و کورس هر پیستون نیز 92.8 میلیمتر می‌باشد. حداکثر توانی که این پیشرانه در مدل ارایه شده می‌تواند تولید کند 285 اسب‌بخار است که در دور 6400 دور در دقیقه آماده خدمت رسانی به راننده است. تمامی این نیرو توسط گیربکس 6 سرعته دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

سیستم سوخت رسانی این خودرو انژکتوری و مستقیم است و در باک 40 لیتری آن باید بنزین بدون سرب با حداقل اکتان 98 بریزید. از نظر سطح آلایندگی، X-Bow در شرایط بسیار خوبی است و توانسته استاندارد یورو 6 را بگیرد. مصرف سوخت این اتریشی نارنجی نیز 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر است.

قیمت و نتیجه‌گیری

هم‌اکنون به دلیل ظاهر خاص و نبود کیسه هوا، این خودرو قابل پلاک شدن نیست ولی کویرموتور امیدوار است تا به زودی این مشکلات نیز رفع شوند تا بتواند این موشک سریع و پرشتاب اتریشی را هر چه زودتر به سوی خیابان‌های کشور روانه کند. هنوز قیمتی قطعی برای این خودرو مشخص نشده ولی در صورتیکه X-Bow بتواند تمامی مجوزهای لازم را کسب کند و پلاک روی آن نصب شود احتمالاً قیمتی بین 700 تا 800 میلیون تومان را خواهد داشت، قیمتی که شاید در نگاه اول بسیار زیاد به نظر برسد ولی KTM X-Bow چنان خاص، زیبا و جذاب است که بی‌شک می‌تواند تمامی سرها را به سوی خود بگرداند و به راحتی سطح آدرنالین خون راننده را به حداکثر برساند.

در زیر می‌توانید تبلیغ کوتاهی از این خودرو را نیز مشاهده کنید:

53 عکس

نظرات کاربران

22 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1393/6/2
عکسا بینظیر بود.
ممنون.
تو هیچ سایتی با این جزییات ندیده بودم.
کاش میشد فیلم بسازید.
هرچند شنیدم فعلا نمیتونه بیاد تو خیابون
1393/6/2
واووو. ای ولا گروه خودروبانک
1393/6/2
واااااااااااااای چقد خوب!!!!
700 800 میلیون.آخ جون.الان یکی میخرم.کی پلاک میشه
من بی صبرانه منتظرشم!!
1393/6/2
حیف از 800 میلیون پول
1393/6/2
سلام
ببخشید لطفا قیمت رو اصلاح کنید، من از وارد کننده و صاحب اصلیه این خودرو قیمت رو پرسیدم ، ایشون گفتن 1 میلیاردو ۱۰۰ میلیون هستش.
ایشون این خودرو رو برای خودشون وارد کردن و قصدی برای وارد کردن تعداد بیشتری ندارد (شاید چند سال بعد)
این خودرو متاسفانه اصلا پلاک نمیشود و برای پیست ها استفاده میشود.(مثل خودرو های فرمول 1 میباشد ).
درکل ماشین خیلی خوبی هستش و فاصله اش با زمین بسیار کم هستش و اصلا مناسب خیابان های تهران نیستش.
به امید روزی که پلاک بشه و ما هم بتونیم بخریم.
1393/6/2
عمرا که پلاک بشه ، به قیمتش نمی ارزه
1393/6/2
هرچقدر فکر کردم دیدم اگر انقدر پول داشتم باز نمی تونستم جدیدترین مدل های بنز،ب ام و ، مازراتی،پورشه و.... را ول کنم بیام سراغ این چهار چرخ متحرک
1393/6/2
مردم این مملکت مگه ماهی چند حقوق میگیرن؟ هرکی ندونه فکر میکنه که ماهی200م میگیره که بتونه این ماشینو ظرف چند ماه بخره اخه اینم شد ماشین مردم اگه 700م داشتن که گیر یه قرون دو زار یارانه نمیشدن که واسه گرفتنش ابرو خود را در خطر بیندازن
1393/6/3
700 میلیون واسه یه اسباب بازی زیاده
مخصوصا اینکه خیابونی هم نداریم که ببریمش سرعت بگیریم خوش بگذرونیم.
با 700 میلیون یه پورشه میشه خرید
1393/6/9
mashin khyli khobiye vali man az injor mashina nemipasandam .
1393/7/5
میدونید قیمت پایش 50 هزار دلاره و اگر کسی بخاد خودش بیاره میشه 300 میلیون . من نمیونم چرا میخان بیش از 3 برابر خودرو سود بکنن . اگر دوستش دارید خودتون وارد کنید تا 500 میلیون بیشتر الکی ندید . این اطلاعات رو من از سایت معتبر خودرو دیدم که قیمتش 50 هزار دلاره . 50 هزار دلار هم نیست 49 هزار تاست .
1393/7/17
سلام
من يه خودرو داخلي دارم باهاش هم كلي حال ميكنم.اگه 700 مليون داشتم باهاش خونه ميخريدم نه اسباب بازي
1393/7/28
يه چيزي دقت كردي شستن اين خودرو كار حضرت فيله نمونه اصلي ماشين هاي شهر بازي است مگه نه
1393/7/30
من که باورم نمیشه این تو ایران اومده باشه... ن باور نمیکنم
1393/8/4
سلام دوستان،من خودم توی نمایشگاه کویر اصفهان این ماشین رو از نزدیک دیدم و ازش عکس انداختم،این ماشین از لحاظ کیفیت ساخت فوق العادست،تمام قطعاتش دست ساز روی هم سوار شدن تو اتریش،موتور این ماشین هم تولید آیِودی آلمان هست که خودرو های لوکس جهانی تولید میکنه،اگه اشتباه نکنم قدرت موتورش 280اسب بخاره،فقط میتونم بگم اگه سوار این نشستی انگاری سوار یه خودروی فرمول وان شدی،کی تی ام موتور ساز بزرگیه توی دنیا،جز موتورسازای بزرگه تو اروپا
1393/9/15
پسر من دیوانه هستم که 700م بدم واسه یه ماشین .با 700م میشه همه کار انجام داد/////
1393/9/20
شتاب صفرتا صد چقدره???
1393/9/28

سلام آیا صندوق عقبی صندوق جلویی چیزی داری باهاش میری جایی لااقل یه دستکشی کلاهی کیفی با خودت ببری؟
1394/3/8
این ماشین فرمون نداره یا مشکل از چشمای منه؟؟؟؟
1394/10/28
کلید ماشین همان فرمون است
1395/6/19
نه بابا این عکس عکس بدون فرمونشه عکس با فرمونش تو اینترنت هست
1395/7/3
ماشین فقط تویوتا