بنزین، منبعی طبیعی که میگویند رو به اتمام است، این روزها مصرف بیرویه آن باعث آلودگی بسیار شدید شهرهای بزرگ کشور شده است. قیمت آن هم که هر ساله بالاتر میرود و با گرانتر شدن آن قیمت همهی اقلام با ریط و بیربط، از شیر مرغ گرفته تا جون آدمیزاد قیمتشان تصاعدی بالا میروند. یکی از بهترین راه حلهایی که در شهرهای بزرگ و و معروف جهان از آن استفاده شده و مشوقهای زیادی برای آن در نظر گرفته شده، استفاده از خودروهای هیبریدی است. ساخت این نوع خودروها بسیار پیچیده است و باید گفت که هر خودروسازی تکنولوژی و دانش ساخت این نوع
خودرو را ندارد. بگذارید سری به معروفترین خودروهای هیبریدی جهان بزنیم، جایی که بعضی نامهای بزرگ مانند تویوتا، لکسوس، بیامو و یا هوندا در آن بسیار تکرار شدهاند و باید گفت که در بین آن تویوتا و لکسوس جزو قدیمیترین و پرافتخارترینها هستند. به عنوان مثال در لیست ده خودروی برتر خودروهای هیبریدی سال 2014 آمریکا، تویوتا 4 نماینده دارد. همچنین اگر به لیست 10 خودروی برتر هیبریدی بازار انگلستان، دومین بازار خودرویی اروپا، سری بزنید، متوجه میشوید که لکسوس و تویوتا در این لیست 4 نماینده دارند.
در بازارهای بزرگ دنیا، با وجود اینکه معمولاً خودروهای هیبریدی کمی گرانتر از نمونههای استاندارد هستند، اما به دلیل مصرف سوخت بسیار پایین و آلایندگی کم (که باعث کم شدن مالیات پراختی نیز میشود) از محبوبیت خاصی برخوردار هستند. بگذارید به یک مثال ساده بپردازیم. تویوتا یاریس هاچبک با پیشرانه 1.3 لیتری 4 سیلندر بنزینی مصرف سوختی برابر 6.2 لیتر در شهر، 4.2 لیتر در خارج از شهر و 5.1 لیتر به صورت ترکیبی دارد و در هر کیلومتر 114 گرم دیاکسیدکربن تولید میکند اما اگر همین خودرو را با پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر هیبریدی تهیه کنید، با وجود اینکه حجم این موتور بیشتر شده اما مصرف سوختی بسیار کمتر و برابر 3.1 لیتر در شهر، 3.3 لیتر در خارج از شهر و 3 لیتر به صورت ترکیبی دارد و میزان تولید دیاکسیدکربن آن در هر کیلومتر تنها 75 گرم است. در ضمن شتاب این مدل 0.8 ثانیه سریعتر از مدل بنزینی است. به طور مثال فرض کنید رانندهای در هر سال 20 هزار کیلومتر با خودروی خود رانندگی میکند. این راننده با یاریس هاچبک 1.3 لیتری بنزینی در هر سال حدود 1 میلیون تومان هزینه بنزین میدهد و نزدیک 2300 کیلوگرم دیاکسیدکربن تولید میکند اما همین راننده با یاریس 1.5 لیتری هیبریدی، در هر سال 600 هزار تومان هزینه بنزین میدهد (40 درصد کمتر از مدل بنزینی) و سالانه 1500 کیلوگرم است یعنی حدود 35 درصد کمتر از میزان تولید آلایندگی مدل بنزینی.
برای یادآوری باید گفت که پیشرانههای هیبریدی، پیشرانههایی هستند که در آنها همزمان از موتور بنزینی و باطری استفاده شده است. در هنگامیکه احتیاج به تولید قدرت زیاد مانند شرایط شتابگیری و سبقت وجود دارد، موتور بنزینی (و در بعضی مواقع هر دو موتور) همزمان کار میکنند و باطریها نیز در این شرایط شارژ میشوند اما در زمانهای دیگر که در حالت رانندگی با سرعت ثابت و یا در حال ایست کامل است، تنها باطریها هستند که وظیفه تولید نیرو را دارند که با این مکانیزم، کاهش مصرف سوخت و کاهش تولید آلایندگی به صورت چشمگیری را در پی دارد. همچنین لازم به ذکر است که خودروهای هیبریدی برخلاف خودروهای برقی احتیاج به شارژ جداگانهای برای باطریها ندارند و همانند یک خودروی بنزینی کافیست که تنها باک بنزین آن را پر نگه دارید!
سری به بازار داخل میزنیم. متاسفانه به تنها خودروی هیبریدی کشور یعنی لکسوس CT200h بسیار بیمهری شده و اصلاً مورد استقبال قرار نگرفته در صورتیکه با هوای همیشه آلوده شهرهای بزرگ کشور و هزینه گزافی که دولت برای مصرف بیرویه بنزین میپردازد، استفاده از چنین خودروهایی لازم الاجرا به نظر میرسد. خوشبختانه به تازگی تویوتا کمری هیبریدی نیز مجوز ورود را گرفته و قرار است به زودی وارد بازار شود (برای آشنایی بیشتر با این خودرو به
این صفحه مراجعه کنید). امری که نویدبخش ورود دیگر خودروهای هیبریدی به کشور است و یقیناً اینگونه خودروها باعث میشوند که نه تنها هوایی بسیار پاکتر از گذشته داشته باشیم، بلکه مصرف سوخت نیز به صورت چشمگیری کاهش پیدا میکند. در هر صورت امیدواریم که پس از لکسوس CT200h و تویوتا کمری هیبریدی، دیگر هیبریدیهای معروف جهان مانند لکسوس RX450h و یا
تویوتا پریوس نیز به بازار ایران عرضه شوند و با مشوقهایی بتوان قیمت آنها را رقابتیتر کرد تا بیش از گذشته مورد استقبال قرار بگیرند.