حدود دو سالی میشود که گروه خودروسازی
سایپا محصول وانت خود یعنی پراید 151 را که بر پایه پلت فرم خانواده X100 طراحی شد بود، معرفی و آماده و به بازار عرضه کرده است، کاری که خیلی قبلتر از آن، گروه خودروسازی ایران
خودرو کرده بود و وانت باردو را که بر پایه پلتفرم پیکان ساخته شده بود، در بازار عرضه کرد، ولی حالا نوبت به آن رسیده که
ایران خودرو هم مثل سایپا حرکتی از خود نشان دهد و تغییراتی در این بازار، یعنی بازار وانتها ایجاد کند، تا اینکه سال گذشته نمونه اولیه وانت "ایکو کاریا" در تبریز معرفی شد و حالا به مرحله نهایی تولید رسیده و فروش آن از ماههای گذشته در نمایندگیهای این شرکت آغاز شده است. در واقع وانت ایکو کاریا، الان با نام آریسان شناخته میشود که بر پایه پژو 405/روآ توسعه یافته و از پیشرانهای بهبود یافته و چهرهای متفاوت از این خانواده بهره میبرد.
طراحی:
از نظر طراحی ظاهری همانطور که ملاحظه میکنید، برخلاف وانت 151 گروه خودروسازی سایپا که دقیقا همان طراحی سایپا پراید X100 را دارد، بر روی وانت جدید گروه خودروسازی ایران خودرو یعنی آریسان تغییرات نسبتا زیادی صورت گرفته که باعث بهبود و زیباتر شدن چهره آن نسبت به پژو 405 شده است. با بخش عقبی خودرو کاری نداریم، چون همانطور که خودتان مستحضر هستید، این بخش کاملا اصلاح شده و یک قسمت بار در نیم تنه عقبی نصب شده که نسبت به وانت باردو به نظر میرسد جادارتر بوده و نسبت به وانت پراید 151 هم خیلی جاداتر است که بزرگتر بودن شاسی پژو نسبت به شاسی پراید در این امر دخیل است، ولی در بخش جلویی خودرو تغییرات محسوسی اعمال شده است. همانطور که میبینید، چراغهای اصلی خودرو کمی کوچکتر شده و دو گوشه داخلی آن هم با یک انحنای خفیف طراحی شده و مجموعه سپر خودرو هم به طور کلی تغییر پیدا کرده و حالت تیزی خود را از دست داده است و در دو گوشه پایینی آن هم مه شکنهایی گردی شکل نصب شده است. در میان دو چراغ اصلی روشنایی هم جلوپنجرهای ساده ولی با یک طراحی جدید نصب شده است.
در فضای داخلی کابین و در قسمت کنسول جلو از طرح جدید داشبورد که پیش از این در خانواده پژو استفاده شده بود بهره میبرد. پوشش صندلیها از روکش پارچهای بوده و صندلیها قابلیت تنظیم به وسیله اهرم دستی را دارند که خود مزیتی نسبت به وانت باردو به حساب میآید. در مقابل راننده هم یک غربیلک فرمان جدید سری محصولات پژو و صفحه کیلومتری بر گرفته از پژو 405 مورد استفاده قرار گرفته که سواری چندین برابر لذت بخشتری را در مقایسه با باردو به ارمغان آورده است.
برای طراحی و تولید وانت آریسان هم گروه خودروسازی ایران خودرو، طول کلی 4680 میلی متری، عرض کلی 1640 میلی متری و ارتفاع 1410 میلی متر با فاصله بین دو محور 2669 میلی متری را در نظر گرفته است.
مشخصات فنی:
در زیر کاپوت آریسان هم یک نمونه بهبود یافته از موتور OHV پیکان وانت به صورت دوگانه سوز قرار گرفته که برای کسب استانداردهای آلایندگی یورو 4، بر روی سیستم اگزوز این خودرو از یک کالیزور جدید استفاده شده است. علاوه بر این، حدود 100 سی سی هم به حجم سیلندرهای موتور افزوده شده و در مجموع به 1696 سیسی رسیده که باعث افزایش 21 اسب بخاری قدرت و رسیدن آن از 66 اسب بخار به 87 اسب بخار شده است که با مصرف ترکیبی 9.5 متر مکعبی گاز در هر صد کیلومتر مسافت پیموده شده، قادر به ثبت شتاب صفر تا صد 14 ثانیهای و حداکثر سرعت 145 کیلومتر بر ساعتی و همچنین با مصرف سوخت 9 لیتری بنزین به صورت ترکیبی در هر صد کیلومتر، میتواند این خودروی 1240 کیلوگرمی را در عرض 12.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت و به حداکثر سرعت 160 کیلومتر بر ساعتی برساند. از دیگر مشخصات این خودرو هم میتوان به مخزن سوخت 52 لیتری و مخزن گاز 70 لیتری، دو مخزن سوخت 9 کیلوگرمی و مجموعا به وزن 18 کیلوگرم، حداکثر بار قابل حمل 760 کیلوگرمی و همچنین دو کیسه هوای ایمنی و سیستم قطع کننده سوخت در موارد ضروری اشاره کرد.
اگر این روزها به بازار آزاد برویم، این خودرو فعلاً در رنج قیمتی 24 تا 25 میلیون تومان به فروش می رسد و از مشاهده میدانی مشخص است که مشتریان زیادی هم دارد.