موضوعات داغ

ادامه فعالیت وارد‌کنندگان مشروط شد

عکس مطلب اول
رئیس مرکز اصناف و بازرگانان از نامه اخطارآمیز وزارت صنعت، معدن و تجارت به آن دسته از شرکت‌های واردکننده‌ که با واسطه اقدام به اخذ نمایندگی از کمپانی مادر کرده‌اند، خبر داد و تاکید کرد که این شرکت‌ها برای دریافت نمایندگی از شرکت مادر تنها 6 ماه مهلت دارند.

به نقل از دنیای اقتصاد، آنگونه که یدالله صادقی در گفت‌وگو با مهر عنوان کرده، چنانچه شرکت‌ها در این مهلت زمانی، نمایندگی از کمپانی مادر را اخذ نکنند، اجازه واردات به آنها داده نخواهد شد. براین‌اساس، متقاضیان جدیدی که برای دریافت مجوزهای واردات خودرو به وزارت صنعت، مراجعه می‌کنند نیز نباید نمایندگان با واسطه کمپانی‌های خارجی باشند، یعنی این افراد باید حتما به‌صورت مستقیم از شرکت‌های خودروساز خارجی نمایندگی کسب کرده و در سایت رسمی آن شرکت‌ها به‌عنوان نماینده رسمی به ثبت رسیده باشند. اجرای برجام و لغو تحریم‌های بین‌المللی موجب شده بحث اخذ نمایندگی از کمپانی‌های مادر به یکی از دغدغه‌های مهم برخی از واردکنندگان خودرو تبدیل شود. براین‌اساس هم‌اکنون بسیاری از شرکت‌های رسمی و غیررسمی برای اخذ نمایندگی از شرکت مادر در حال مذاکره با خودروسازان خارجی هستند، اما آنگونه که به‌نظر می‌رسد فرآیند دریافت تاییدیه از سوی شرکت مادر به‌دلیل عملکرد نامناسب برخی شرکت‌ها در دوران تحریم موجب کند شدن روند اخذ نمایندگی برخی شرکت‌ها شده است. به این ترتیب، در حالی بحث عدم مجوز واردات به شرکت‌های غیرنمایندگی بعد از پایان مدت 6 ماه مطرح می شود که پیش از این برخی شرکت‌های واردکننده مجوزهای 5 ساله برای ورود خودروهای سواری به کشور را از مرکز اصناف وزارت صنعت دریافت کرده‌اند بر این اساس این شرکت‌ها تا پایان مدت اعتبار گواهی خود مجاز به واردات خودرو به کشور هستند.

در همین زمینه، فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: واردات خودرو به کشور توسط شرکت‌های واردکننده به مدت اعتبار گواهی فعالیت شرکت‌ها بستگی دارد که معمولا گواهی واردات خودرو به کشور سه تا پنج ساله صادر می‌شود. وی تاکید می‌کند، اگر این شرکت‌ها موفق به دریافت نمایندگی از شرکت مادر نشوند، در صورت دارا بودن گواهی همچنان اجازه فعالیت دارند. وی درخصوص عدم مجوز واردات به شرکت‌های فاقد نمایندگی بعد از اتمام مهلت 6 ماهه نیز می‌گوید: هنگامی که دستورالعملی تدوین می‌شود، نمی‌تواند قوانین قبل از خود را نقض کند؛ زیرا دستورالعمل عطف به ماسبق نمی‌شود. در صورتی این شرکت‌ها اجازه واردات نخواهند داشت که طی این مدت کشف فسادی در آنها صورت بگیرد. بنابراین در حالی رئیس مرکز اصناف و بازرگانان بر جلوگیری از ورود خودروهای شرکت‌های فاقد نمایندگی بعد از مهلت 6 ماهه براساس دستورالعمل وزارت صنعت تاکید دارد که به‌نظر می‌رسد آن دسته از شرکت‌های دارای مجوز مدت‌دار بعد از شش ماه نیز می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/2/26
با سلام، اگر این دستورالعمل اجرایی شود، شاید خیلی از مشکلات و فشارهایی که به مصرف کننده و خریدار وارد می شود، کم شود. از یک طرف سود این شرکت ها مشخص نیست. از طرف دیگر هیچ تعهدی به قول و قرارشان با مشتری ندارند. خدمات پس از فروش در حد کمی بهتر از ایران خودرو و سایپا دارند، اما آنچنان که شایسته نام بزرگانی مانند تویوتا یا بی ام دبلیو یا .... می باشد، خدمت نمی دهند. همه به این دلیل است که این شرکت ها واسطه شرکت های دیگری در امارات و جاهای دیگر هستند. لذا سال ها قبل می بایست شرکت های خودروسازی نمایندگان مستقیم خود را در ایران معرفی می کردند تا این همه پول بی حساب و کتاب به جیب این شرکت های دلال و اسطه نرود. حتماً دوستان یادتان هست که سال های 91 و 92 همین شرکت های وارد کننده چه پول هنگفتی بابت مابه التفاوت ارز مرجع و ارز آزاد سود کردند که گزارش آن هم رسانه ای شد. برای اطلاع بیشتر، یک سری به سایت کیا www.kia.com بزنید. ببینید در بین همه کشورها، ایران نماینده ندارد. حتی عراق شمالی و عراق جنوبی در لیست کشورهای دارای نمایندگی کیا مشاهده می شود، اما ایران نیست. پس شرکت اطلس خودرو نماینده کدام شرکت است؟؟
1395/2/28
فكر نكنم اين قانون عملي بشه. پاي خيلي پول در ميونه. شرايط گرفتن نمايندگي مستقيم از شركتهاي معروف به اين راحتيها نيست.