موضوعات داغ

طوفان ایرانی؛ سریعتر از پورشه، ارزانتر از تویوتا

10 شهریور 1395

آزمایش و نوشته: آراد فلاح

عکس: بامداد صفائیان

کیفیت ضعیف، طراحی کپی شده، مهندسی تاسف آور و تکنولوژی قدیمی؛ معمولاً چنین لغت هایی با شنیدن نام کالای ایرانی به ذهن شنونده خطور می کنند و متاسفانه در صنعت خودروسازی بخاطر قیمت گذاری های گران و غیر رقابتی، اوضاع حتی بدتر هم می شود و هیچ چیزی برای افتخار باقی نمی ماند.

اما کلی نگری همیشه روش درستی برای قضاوت نیست و در بسیاری موارد با خطاهای اساسی همراه است، بنابراین حتی در صنعت خودروسازی نیز می توان به تحولی تمام ایرانی و افتخار آفرین امید داشت. در دنیای ارتباطات، تکنولوژی و دانش بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار دارد و خواستن بیش از هر زمان دیگری به توانستن نزدیک است.

مهرداد سید کریمی از جمله ایرانیانی است که این شعار قدیمی و کمتر عملی شده را به واقعیت نزدیک کرده و شاید برای نخستین بار در کشور، یک خودرو با پلت فرم ایرانی را به شیوه ای اصولی و نزدیک به روش های تولید انبوه مهندسی کرده است.

خودرویی با نام پرشین طوفان که با سرمایه گذاری شرکت آریا دیزل (وارد کننده کامیون های رنو و C&C) ساخته شده تا پاسخی برای بازار همیشه تشنه خودروهای اسپرت در بازار باشد، هرچند که متاسفانه مشکلات قانونی سنگینی در راستای واقعی کردن این رویا وجود دارد.

فلسفه پرشین طوفان

ایده ساخت کلی پرشین طوفان، مشابه خودروهایی نظیر آریل اتم یا KTM X-BOW بوده است. چنین خودروهایی در واقع نمونه های اسپرت با قابلیت مصرف خیابانی هستند و در اغلب کشورهای پیشرفته به راحتی شماره گذاری می شوند.

تیراژ اندک، ویژگی های فنی نزدیک به سوپر اسپرت ها، قیمت نسبتا مناسب (در مقایسه با سوپر اسپرت ها) و لذت سواری و هندلینگ نزدیک به خودروهای مسابقه ای از جمله ویژگی های چنین ماشین هایی به حساب می آیند.

با این وجود به دلیل نداشتن امکانات رفاهی، سواری خشک و اسپرت و افت قیمت زیاد، معمولا چنین خودروهایی تنها در بین ماشین بازهای دو آتشه و رانندگان مسابقه طرفدار دارند و حتی در کشورهای پیشرفته نیز هر کسی به سراغ خرید یک اریل اتم یا KTM X-BOW نمی رود.

با این وجود پرشین طوفان در بازار خودرو کشورمان که اساسا از خودروهای هیجان انگیز و عملکرد بالا پاکسازی شده است، تافته ای جدا بافته و محصولی شایسته تقدیر محسوب می شود.

به خصوص که قشر وسیعی از جامعه فعلی ایران کمتر از 35 سال سن دارند و چنین جامعه جوانی قاعدتا از خودروهای اسپرت و جذاب استقبال می کند اما متاسفانه خودروسازان داخلی و حتی وارد کنندگان کمترین توجهی به این معقوله نشان نمی دهند.

شاسی ایرانی و موتور جهانی

پرشین طوفان همانند سایر خودروهای این کلاس به شاسی فضایی و سه بعدی مجهز است که برخلاف سایر خودروهای تولیدی و مونتاژی کشور، از صفر تا صد در ایران طراحی و مهندسی شده است، هدف از تولید این شاسی، وزن کم، هزینه ساخت مناسب، امکان تجهیز با حرفه ای ترین نوع سیستم تعلیق (جناغی دوبل) و قابلیت استفاده از موتور و گیربکس های رایج بوده است. از این رو ضمن انتخاب موتور و گیربکس پژو 206 تیپ پنج (TU5) طراحی شاسی به گونه ای انجام شده که امکان نصب موتور بر روی بخش مرکزی شاسی و انتقال نیرو به چرخ های عقب وجود داشته باشد. جانمایی باک در فضای جلوی کابین نیز در راستای افزایش ایمنی و تقسیم وزن مناسب انجام شده و سایر ابعاد با توجه به نیاز سرنشینان، سیستم های فنی نظیر موتور، گیربکس، سایز پلوس ها و اتصالات چرخ انجام شده است.

بنابراین پرشین طوفان از حیث فنی تقریبا یک پژو 206 تیپ پنج دیفرانسیل عقب با وزنی در حدود 700 کیلوگرم است که به شاسی کاملا مستحکم و فنربندی قابل تنظیم جناغی دوبل با کمک فنرهای اختصاصی و زوایای قابل تنظیم هندسه چرخ ها مجهز شده است.

در کنار قطعات پیچیده فنی نظیر موتور و گیربکس و پولوس ها، اجزای سیستم تعلیق و زیر بندی خودرو مانند بازوهای اتصالی چرخ ها، سیبک، طبق و ...به شکل اختصاصی برای پرشین طوفان طراحی و ساخته شده اند و در پروسه ساخت آن ها توجه به نیاز های تولید انبوه و دوام بلند مدت نیز در نظر گرفته شده است.

پرشین طوفان در دو نسخه اولیه (خودرو قرمز رنگ) و ثانویه (مدل زرد رنگ) ساخته شده است که تفاوت های جزئی در طراحی شاسی و مشخصات موتور با یکدیگر دارند و نمونه زرد رنگ در واقع مدل کامل تر و اصطلاح شده ای از طرح اولیه محسوب می شود.

استفاده از قطعات تیونینگ برای تقویت موتور نسخه دوم از دیگر تفاوت های خودرو زرد رنگ نسبت به مدل اولیه است، 4 انژکتور اضافی برای پاشش بیشتر سوخت در دور موتور بالا، 4 دریچه تراتل، فلایویل سبک شده، میل سوپاپ اسپرت، ECU افترمارکت، سرسیلندر بهینه سازی شده و چندین تغییر دیگر باعث افزایش قدرت 110 اسبی پیشرانه تا حدود 150 اسب بخار شده است، این درحالیست که نمونه قرمز رنگ تنها به هدرز مجهز است و حدود 110 اسب بخار قدرت را تحویل چرخ ها می دهد.

به دلیل ضرایب خوب گیربکس پژو، تغییری در ساختار داخلی گیربکس ایجاد نشده و تنها یک کوئیک شیفتر در جهت تعویض سریعتر دنده ها مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال نسخه های بعدی پرشین طوفان احتمالا به یک موتور نسبتا استاندارد 110 اسب بخاری با گیربکس های پیشرفته تر تعویض متوالی (سکوئنشیال) و دیفرانسیل لغزش محدود مجهز شوند تا ترکیبی ایده ال از دوام و سادگی تعمیرات و عملکرد اسپرت پدید آید. گفتنی است که به دلیل تضمین دوام و کیفیت تقریبا تمام قطعات فنی از نمونه های اصلی و کاملا فرانسوی انتخاب شده اند تا پرشین طوفان امادگی تحمل تنش بالای رانندگی اسپرت و سریع را داشته باشد.

جالب است بدانید که پرشین طوفان به صندلی های حرفه ای رانندگی و کمربندهای مسابقه ای با 4 نقطه اتصال به شاسی مجهز است و علیرغم نبود ایربگ، از حیث ایمنی می تواند بسیار مطمئن ظاهر شود.

پشت فرمان

مهندس کریمی، طراح و سازنده این خودرو، تجربه زیادی در ساخت خودروهای کارتینگ دارند و با توجه به سابقه خود، به اصول اساسی ساخت شاسی برای دست یابی به بهترین هندلینگ و مشخصات رانندگی مسلط هستد، اما با این وجود چنین خودروهایی معمولا به دلیل وزن بیشتر محور عقب، تمایل به کم فرمانی داشته و شخصیتی نزدیک به خودروهای کارتینگ و خودروهای فرمول 3 را ارائه می دهند. پرشین طوفان البته به لطف فنربندی قابل تنظیم، شرایط به مراتب بهتری دارد و به وضوح شتاب جانبی فوق العاده ای را تحمل می کند که شاید در بازار ایران به کلی بی رقیب و قابل قیاس با خودروهای بسیار گران قیمت اروپایی نظیر مدل های اسپرت پورشه یا آلفارومئو 4C باشد، اما در کنار این مسئله باید از کیفیت سواری پرشین طوفان به عنوان "معجزه" یاد کرد. در حالی که طبق تجربیات قبلی، توقع سواری خشک و کوبنده ای را از چنین خودرویی داشتم اما باید به دقت نظر مهندس کریمی در تنظیم فنربندی دست مریزاد گفت، در واقع فنربندی نه تنها خشک تنظیم نشده بلکه به لطف تجربه زیاد و تست در مسیر فوق العاده مزخرف جاده مخصوص، از کوبش های شدید هم خبری نیست، از این رو شاید پرشین طوفان تنها خودرو اسپرت موجود در کشور باشد که تحمل عبور و مرور از جاده مخصوص را دارد.

به مبحث شیرین شتاب و لذت رانندگی می رسیم، نه فوق العاده اما خوب و مهیج! طبیعتا از سیستم لانچ کنترل یا گیربکس دوبل کلاچ خبری نیست و از این رو برای شتاب گیری سریع باید به استعداد و هوش خود متکی باشید و از هرزگردی شدید چرخ ها جلوگیری به عمل آورید، مسئله بعدی تعویض درست و دقیق دنده است که کمی به تجربه نیاز دارد ولی در صورتی که هر دو این موارد به درستی انجام شود، ثبت زمانی در حدود 6 ثانیه با مدل تقویت شده (زرد رنگ) در شرایط تهران دور از دسترس نیست. برای مقایسه خوب است بدانید که چنین زمانی قابل قیاس با صفر تا صد ب ام و 328 در حالت اسپرت پلاس و شتاب گیری با لانچ است و یا خودرو سریع و شناخته شده ای مانند نیسان ماکسیما دنده دستی در شرایط تهران به زمانی در حدود 9 ثانیه برای لمس صد کیلومتر در ساعت نیاز دارد. بنابراین می توان با اطمینان گفت که پرشین طوفان ساده و سبک وزن از پورشه ضعیفی مانند باکستر (مدل های نسل قبل موجود در ایران) سریعتر است. از طرف دیگر، اشتباه در شتاب گیری با پرشین طوفان هم لذت خاص خود را دارد، چرخ های عقب با فریادی مهیج تیکاف می کنند و عقب خودرو به شکل قابل کنترلی لیز میخورد، مخلوطی از برن اوت و دریفت که در دنیای الکترونیکی شده خودروهای امروزی کمتر اتفاق می افتد.

لحظاتی بعد شاهد رسیدن دور موتور به عدد هیجان انگیز 7200 دور بر دقیقه هستیم که با فریاد بلند و لذت بخش اگزوز همراه است. در واقع به لطف ارتقاء فنی و استفاده از انژکتورهای اضافی و میل سوپاپ جدید، موتور خودرو زرد رنگ به راحتی و سرعت دور می گیرد و تر و فرز تر از پیشرانه استاندارد TU5 ظاهر می شود، اما به دلیل وزن کم خودرو در مجموع اختلاف شتاب گیری بین دو نمونه ارتقاء یافته و مدل استاندارد (قرمز رنگ) چندان قابل توجه نیست، چرا که با اشتباه جزئی راننده در شروع حرکت، اختلاف توان با هرزگردی شدید چرخ ها از بین می رود، هرچند شاید در سرعت های بالا و شتاب گیری در سرعت های میانی (برای مثال 80 الی 120 کیلومتر بر ساعت) موتور تیون شده قدرت بالاتر خود را به شکل ملموس تری اثبات کند.

از طرف دیگر خودرو قرمز رنگ که قرابت بیشتری از نظر سیستم برق و الکترونیک با پژو 206 دارد، به ترمز های تکمیل شده با ABS مجهز است اما نمونه زرد رنگ به لطف سیستم برق و ECU متفاوت خودرو بی ریا تری بوده و از ABS عاریست، اما با این وجود ترمز عملکرد واقعا خوبی را ارائه می دهد و تناسب قابل قبولی بین توان پیشرانه و سیستم ترمز گیری وجود دارد، هرچند که در محیط های لغزنده قفل شدن چرخ مدل فاقد ABS می تواند کمی خطرناک و مهیج باشد. مشابه این تفاوت در فرمان دو خودرو هم دیده می شود که نمونه قدیمی تر (قرمز رنگ) به شیوه ای طراحی شده تا پس از دور زدن فرمان به شکل خودکار صاف شود اما نمونه زرد رنگ اینطور نیست و مانند خودروهای مسابقه کل پروسه صاف شدن فرمان باید توسط بازوی راننده انجام شود.

به هرحال لذت رانندگی و سواری با پرشین طوفان واقعا بالاست و بدون اغراق می توان آن را با خودروهای اسپرت با قیمت بیش از 300 میلیون تومان قیاس کرد، به خصوص در نمونه قرمز رنگ که تقریبا فاقد شیشه جلو است، برخورد شدید باد با صورت حتی در گرمای مرداد ماه هم لذت خاص خود را دارد و احساس مضاعفی از سرعت و قدرت را به سرنشینان منتقل می کند. بنابراین اگر امکان تولید انبوه و شماره گذاری پرشین طوفان وجود داشت، احتمالا می توانستیم شاهد رضایت فراگیر خریداران این خودرو اسپرت و دوست داشتنی باشیم.

مصائب و مشکلات

پرشین طوفان از بسیاری جهات خودرو کم نقصی است اما در برخی زوایا جای بهبود دارد، موقعیت نه چندان جالب پدال های گاز و ترمز، سادگی فضای داخلی، طراحی نسبتا ساده بدنه که البته با پنل های آلومینومی زیبایی شکل گرفته و در واقعیت از تصاویر بسیار جذاب تر است و صدای بسیار بلند و سهمگین اگزوز که استفاده روزمره یا شهری از آن را با مشکل مواجه می کند، اما فارغ از این مسائل فابل رفع، بزرگترین مشکل پرشین طوفان، قوانین اشتباه سازمان استاندارد است که برخلاف پیشرفته ترین کشورهای جهان، شماره گذاری و استفاده از چنین خودرو جذابی را با مشکل مواجه می کند. در حالی که در اکثر کشورهای پیشرفته خودروهای تیراژ پایین و کارگاهی بدین شکل نیاز به رعایت استاندارد های سخت گیرانه ندارند، سازمان استاندارد ایران برای شماره گذاری رعایت استانداردهای 51 گانه (در آینده 81 گانه) را ملزم می داند و این استاندارد ها شامل موارد پیچیده و پر هزینه ای است که از تست تصادف گرفته تا تست استحکام آزمایشگاهی تمامی قطعات را شامل می شود. پیرو این وضعیت پلیس راهور نیز ملاحضات سخت گیرانه ای را در مورد شماره گذاری اعمال می کند و در سال های اخیر همین ملاحضات شماره گذاری برخی خودروهای اسپرت و جذاب نظیر KTM X-BOW را با اشکال مواجه کرده اند. از این رو تقریبا امیدی به شماره گذاری پرشین طوفان وجود ندارد و این خودرو که می توانست در صورت تولید انبوه با قیمتی کمتر از 100 میلیون تومان راهی بازار شود و برای عده ای اشتغال آفرینی کند، حالا تنها در منظر یک خودرو مخصوص پیست و بدون مجوز تردد شهری قابلیت استفاده دارد. همین مشکل باعث تیراژ کم و افزایش قیمت تمام شده پرشین طوفان خواهد شد و از این رو قیمت کلی خودرو که ممکن است به حدود 150 میلیون تومان بالغ شود. مسلما مشکل عدم شماره گذاری چنین خودرویی که منطبق بر اصول مهندسی و ضوابط فنی شکل گرفته، با مفهوم اقتصاد مقاومتی، اشتغال آفرینی و حمایت از تولید ملی در تضاد است، بنابراین امیدواریم روزی با تغییر قوانین مربوط به استاندارد و شماره گذاری، شاهد تولید انبوه و فروش عمده خودروهای جذابی نظیر پرشین طوفان باشیم، بلکه خریداران ایرانی نیز سرانجام طعم خودرو ارزنده و اسپرت ایرانی را بچشند، محصولی غرور آفرین و مزین به پرچم سه رنگ ایران.

58 عکس

نظرات کاربران

60 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/6/10
بلاخره تونستيم يه بار به صنعت خودرو سازى كشورمون افتخار كنيم ولى خدايى چه احساس خوبيه ، بياييد بجاى خريد خودرو هاى چينى از كالاهاى با كيفيت ايرانى حمايت كنيم ايران خودرو و سايپا ياد بگيرند
من ميخواستم راجب خودرو هاى بى كيفيت چينى وسو استفاده انها از بازار ايران را توصيف كنم
اميدوارم متقاعد شويد
شركت كرمان موتور در سال 1381 با قطع رابطه دوو كه به زير مجموعه ى جنرال موتورز درامده بود با راه اندازى سه شركت بم خودرو خودروسازان راين و مديران خودرو خودرو هاى كره اى نظير هيونداى و المانى فولكس و خودرو هاى ليفان را مونتاژ كرد.
خودرو هاى ليفان به فروش خوبى نرسيدند اما هيونداى و فولكس عملكرد نسبتاً خوبى رو داشتن
سال 1389 با توقف توليد خودروى هيونداى اوانته كرمان موتور تقريباً با كره اى ها قطع رابطه كرد و با شركت چينى ليفان كه در ان زمان رتبه ى 83 شركت چين را داشت بيشتر توافق كرد
با شكست خوردن تقريبى ليفان 520 كرمان موتور نا اميد نشد و خودروى 620 را وارد كرد ، اما ليفان فهميد كه چگونه مردم ايران را جذب خودرو هايش كند :
١- ظاهر بينى خودرو
٢- امكانات خودرو
ليفان حال ديگه ميدانست كه مردم ايران به اين دو موضوع قدرى اهميت ميدهند كه به كيفيت و جنس و دوام اهميت نمى دهند ، ليفان با 620 توانست تقريباً موفق در كرمان موتور خود را نشان دهد ، حالا ديگه ليفان دست از سر كرمان موتور بر نمى دارد و خودروى ايكس ٦٠ را وارد ميكند كه بازهم موفق مى شود حالا هم كه دو خودروى ايكس 50و820 را مونتاژ ميشود ، دگر شركت هاى چينى ميبينند كه ليفان پوله خوبى به جيب زده و ان ها هم تصميم ميگيرند كاره ليفان را انجام بدهند كه خودرو سازى هايى نظير جى اى سى (جك) و چرى وارد ايران مى شوند و با كرمان موتور مذاكره مى كنند. جك به خط توليد بم خودرو و چرى به خط توليد مديران خودرو ميروند. شايد اكثراً در سال 1387 جك را نام انگليسى و چرى را نميشناختند! اما الان به تعرفه هاى سنگين خودرو بايد با پولى كه به سختى به دست مى اوريم خودرو هايى كه در كشورهاى بدون تعرفه هستند و كسى انها را نمى شناسد بخريم اما انها با همين پول تويوتا روفور و هيونداى سانتافه بخرند ! لياقت مردم ايران اين نيست. بگذريم، جك هم با خودروى جى ٣ وارد ايران شد كه فروش نسبتاً خوبى رو داشت اما ديد پوله خوبى را صاحب شده است و خودرو هاى ديگرى مثل جى ٥ و اس٥ راهم وارد كرد تا پوله بيشترى را از مردم بيچاره ى ايران بگيرد. حال هم كه يك خودروى ديگر را بنام تى ٦ وارد كرده كه صد درصد اين خودروى اخر جك نخواهد بود و بيشتر هم وارد ميكند . اما چرى با ام وى ام ١١٠ توانست موفق باشد و اوهم مانند جك و ليفان ادامه داد ، ايكس ٣٣ يك خودروى بى كيفيت كه بازهم ظاهر بينى مردم ايران باعث شد موفق باشد و خودرو هايى نظير تيگو ٥ اريزو را وارد كرد و حالا هم ايكس٣٣ نيو كه نمونه اى از دروغشان را بهتون ميگم
( در مراسم رونمايى اين خودرو برگه اى را ديديم كه زده بود در كلاس خودرويى خود سوم است ولى پس از مشاهده دقيق ديدم كه اين نتها در جهان نيست بلكه در اسياهم نيست و فقط در چين سوم است كه تمامى رقباى ديگر چينى هستند به جز نفرات اول و دوم كه ان هارا دو كلاس اوردن پايين) حالا اگر از اين سه شركت بگذريم شركت هاى گمنام ديگرى نظير چانگان و هايما و بى واى دى و فاو و جيلى به ايران امدند تا فقط با چند اپشن بتوانند خود را درون قلب وفهرست خريد مردم جاى دهند. اما كرمان موتورى كه او هم به پولش رسيد اما به چه قيمتى؟ اين كه مردم خودروى بى كيفيت سوار شوند و چينى ها پول هاى مردم بى گناه را به جيب بزنند ؟ مردم اگاه باشيد و نگذاريد پولهايتان فقط براى اينكه خودرو سوار شويد هدر بره ميتونيد انتخاب هاى بهترى داشته باشيد. اما كرمان موتور هم دست بر نميدارد و هنوز داره به فروش و وارد كردن چينى ها ادامه ميدهد مانند كارمانيا كه بى واى دى را وارد ميكند اميدوارم خريد چينى ها كمتر شود
1395/6/11
کدوم کالای با کیفیت ایرانی؟ پراید یا سمند ؟ :)) شایدم منظورت اینه که باید دنا (شاسی 30سال پیش پژو با اتاق سمند+ 4تا چراغ و یه مانیتور) رو بخریم ؟ :)) بیخیال برادر من، هرچقدر پول بدی همونقدر آش میخوری ! شما اگه ناراحتی برو به تعرفه واردات اعتراض کن ! نشستی اینجا وزیر صنایع بیاد کامنتت رو بخونه تعرفه رو برداره ؟ یا رئیس کرمان موتور بیاد از خوندن نظرت احساساتی بشه قراردادش رو با لیفان لغو کنه ؟ !
1395/6/13
دوس عزیز من هم قبلا نظرم مث بقیه بود و فکر میکردم خودروهای چینی کیفیت خوبی ندارن.ولی خودمم دچارش شدم و همین یک مماه پیش یه لیفان 620 با موتور 1600 سی سی خریدم.اصن باورم نمیشه به جرات میتونم بگم این خودرو کیفیتش واقعا بهتر از خودروهای ایرانیه و اصن قابل مقایسه با ایرانیا نیست.خودرویی ک خریدم صفر نیست و 80000تا کار کرده ولی همچنان همه چیش میزونه!!موتور این ماشین منو واقعا تحت تاثیر قرار داده.چون قبل خرید تحقیق میکردم تو سایتا و بر خلاف افرادی ک میگفتن صدای موتور زیاده.واقعا ب جرات میگم صداش به مراتب خیلی کمتر از 206 تیپ 5 و ال نود هستش.تا دور موتور 3000 هیچ صدااایی نمیشنوی احساس میکنی موتور خاموشه واقعا!!!برای تایید حرفام حاضرم ماشینو برای کسایی ک میخوان مطمن بشن از حرفام برای تست در اختیار بذارم.با تشکر.این مطالب صرفا جهت اطلاع بود ن چیز دیگه
1395/6/10
من به عنوان یه جوان ۲۲ ساله،میدونم که اگر بخوام خودرو بسازم،اولین چیزی که باید در نظر بگیرم رعایت قوانین برای پلاک گذاری هست!
اتفاقا این طرح به ذهن منم رسیده بود، حتی میشه با پلتفرم ۲۰۶ ، رانا هاچ بک موتور عقب ساخت که از موتور ef7 توربو و گیربکس جدید ساخت المان یا ژاپن بهره ببره!
1395/6/10
واقعا به توانمندی ایرانی ایمان آوردیم ، ایران خودرو هم یاد بگیره که میشه با یه کم تغییر تو موتور خودرو فرسوده 206 میشه اسب بخار بیشتری رو ازش کشید بیرون . این پروژه اگه ادامه پیدا کنه میتونه در آینده حتی قابلیت صادر شدن به کشور های دیگه رو هم داره. به امید روزی که ما هم جزو یکی از کشورهای طراحی و تولید خودرو های روز جهان باشیم ( البته بدون ایران خودرو و سایپا ) .
1395/6/10
واقعا خودوری جذاب و ارزشمندیه خدا کنه موانع همیشگی بر سر راه مبتکرین طرف بشن
1395/6/10
اینجور چیزارو مافیای خودرو له میکنه
1395/6/10
ماشا الله
1395/6/10
اولش لامبورگینی آونتادور درست کردن حالا هم اینو درست کردن خدا میدونه ماشین دست ساز بعدی چی هست
واقعا جای تاسف داره که شرکتایی مثل ایران خودرو و سایپا با اون همه تجهیزات و امکاناتی که در اختیارشونه بلد نیستن یه ماشین با کیفیت درست کنن فقط جیب مردم رو خالی میکنن و گاری تحویلشون میدن
1395/6/10
سلام
این خب همش رو بازه خطر ناکه می ان همه چی ماشین رو مبیرن
1395/6/12
دوست عزیز این ماشین پیست و صرفا جهت مسابقه هست قرار نیست باهاش تو خیابون دور بزنی،در ضمن نویسنده هم گفته ایده از روی KTM X Bow گرفته ،در صورتی که کپی برداری محضه نه ایده برداری که به خاطر هزینه های بیشتر واردات و مشکلات شماره گذاری این کار صورت گرفته علاوه بر اینها هر کسی نمیتونه شب بخوابه و صبح بلند شه و خودرو طراحی کنه،و این خودرو مثل خودرو پراید های جدیده که فقط کمی تغییر کرده اما ایده برای کره بوده، پس بهتره تعریف و تمجید هامون هم منطقی و اصولی باشه.
1395/6/10
واو!!!!
واقعا عالی .
باید به همچنین آدم هایی تبریک گفت بابت این همه تلاششون در این رابطه.آدم از هر طرف نگاه میکنه یک زیبایی داره (یعنی حداقل به چشم من که اینطوره).
واقعا عالی و زیبا
تبریک به سازنده اش و با تشکر از سایت خودروبانک بابت پشتیبانی و معرفی این خودرو ها به مردم
1395/6/10
طراحی خیلی زشت و مسخره ای داره مخصوصا گلگیرها که چسبیده به تایرها!!!! اینهمه تعریف برای همچین ماشینی؟؟؟ مغزم شدیدا با خواندن مطالبتون ارور داده!!!! من پراید را به این ماشین ترجیح میدم
1395/6/11
پولش و نداری بد بخت ؟؟ دمش.ون گرم واقعا منو دیونه کرد ماشاالله دموشون گرم حلالتون
1395/6/13
بعضی مغزا طراحی شدن واسه ارور دادن !
1395/6/10
دست مریزاد,به امید پیشرفت و پیروزی ایران و ایرانی
1395/6/10
دستشون درد نکنه ولی 150 خیلی زیاده، تو بازار جهانی با این قیمت میشه کترهم 360 خرید که 180 اسب قدرت داره و 0تا 100 رو تو 4.8 ثانیه پر میکنه.
1395/6/10
بسیار عالیه . از همین جا باید شروع کنیم .
1395/6/10
حیف این همه استعداد و نبوغ ......
1395/6/10
یعنی عاشق اون دکمه فلاشر 206 شدم وسط داشبرد هاشون با اون ابعاد :D
1395/6/10
بإسلام
حقيقت باور اين فرمايشات برأي مشتري إيراني لااقل تا پنجاه سال اصلا ممكن نيست تا برادريتونو ثابت كنين
1395/6/10
دوستان این دقیق چند خر بخار تولید میکنه ؟؟ اسم طوفان !!! شبیه گرد و خاک هم نیست ، من موندم این چه طوری از پورشه بهتر باورکن الان چند روز صاحب کارخونه پورشه این موضوع فهمیده رفته تو باک هرکی هم میره سمتش جیغ میزنه در باک میبنده خخخ پیشرفت داره تو ایران موج میزنه واقع خود قاضی باش این چی خدایی ، من باشم جلوی چشام آتیش بزنن به روی خودم نمیارم که هیچ خودم میرم بنزین هم میارم بیشتر بسوزه . خدایی خودت گناه های ما رو ببخش
1395/6/11
اخه این زاغارت فقط یکمی خوشکلی داره توی خیابون و تابستون یکمی باهاش دور دور کنی. شاسیش که با تایز چسپیده اصلا معلومه بیشتر از 100 تا به زور بره. در ثانی همه قطعاتش که از پزو و ایناس پس چرا خود پزو انقدر مدعی نیس اخی لابد اونا اثلا بلد نیستن. به نظرم بذارین قیمتشو 10 ملیون که مردم بخرین و بذارن دم خونه الکی ینی ما فرمول یکیم خخخ. موافقم باهات مشتی ولی خب بنده خدا با همین امکانات فسفر سوزونده اگه خود فرانسه بود فک کنم متور حت میذاشت رووش که باد بیشتری به صورت روولر بخوره خخخخخخ امیدوارم یه روز ماشین ارزون بشه و قیمت واقعی پیدا کنه. کاش یه ماشین سواری میساختن روی پراید کم بشه. خاک عالم بر سر ایران ناسیونال با اون لباس کاپیتانیشون
1395/6/21
خخخخخخ خر بخار هم نیست خر بی بخار هست
1395/6/29
باسلام ، واقعا متأسفم برای بزرگوارانی که فقط رنگ یأس و نومیدی رو تو اجتماع و بویژه بین جوانهای ارزشمند این مملکت میپاشند ، خدا ان شاالله هدایت کنه کسایی رو که فقط بلدند ضمن نادیده گرفتن فعالیتهای دیگران (حتی اندک) ، خودشون رو تو فضای مجازی نشون بدهند و به اصطلاح عرض اندام کنند .
برادر من بسم الله ، پشت هر انتقاد مؤدبانه باید یک پیشنهاد سازنده هم باشه اگر به حرف زدن باشه که حداقل 70 میلیون منتقد میشه پیدا کرد اما اگر یک ایرانی با تعصب هستید که دوست دارید ایران و ایرانی همیشه یک باشه کسب علم کنید و کمک کنید به اعتلای میهن عزیزمون . یاعلی
1395/6/10
ماشالله بهش
همیشه موفق باشه
صفحه کیلومتر پژو 206+ رو عشقه :)
1395/6/11
شتاب صفر تا صد ماکسیما دستی بین 6.7 تا 7.1 در مقالات جهانی ذکر شده،این عدد 9 ثانیه از کجا آمده خدا میداند،برای بالا بردن یک چیز لازم نیست بقیه را تخریب کنیم
1395/6/11
دوست گرامی کدوم ماشین تو ایران شتاب رسمیشو میزنه که ماکسیما دستی دومیش باشه؟ در شرایط تهران اونم تابستون ماکسیما دستی با دستگاه 9.5 زده
1395/6/11
اوکی، این ماشین اوج تکنولوژی و فناوری ولی خب چرا اینقدر این آقای مهندس اسرار داره خودش ماشین طراحی کنه؟!
نمیتونست با یه طراح صنعت مشورت میکرد و کمک میگرفت؟؟؟
کی میخواییم بفهمیم هرکس برای یه کاری ساختن :)
1395/6/12
هر وقت فهمیدی کلاس open wheeler چیه اونوقت بیا نظر بده
1395/6/12
واقعا لگنه
یه 132 مدل 89 دارم با 4 تا از اینا عوض میکنم با رفیقام بریم دور دور
اونم از روی انسان دوستی و کمک به رشد خودروسازی کشور
1395/6/12
شما همون پرایدو سوار شو اینو واسه تو و امسال تو نساختن
1395/6/14
ینی خوبه کلا فقط یه 132 داری با همون شدی ماشین باز میایی انتقاد هم میکنی همینه که مملکت میرسه به اینجا از اتقاد به سقف بالا
1395/8/3
ولی من مطمئنم مهدی خان ما خودش لگن حمومم نمیتونه بسازه! برو بابا خدا برات نسازه! آخه تو که نمیتونی دو تا پیچ ببندی چه به اظهار نظر.
1395/6/12
چرا یه عده میان و بدون در نظر گرفتن چیزی همینجوری اظهار نظر میکنن؟
ب عنوان یه پونی کار ب نظر من عالی کار کردن.این یه پروتوتایپ محسوب میشه.کسی از این نمونه ها نباید انتظار کیفیت داشته باشه
1395/6/13
یه عده معلوم الحال که شاید تا حالا روغن ماشینشونم خودشون عوض نکرده باشن ، یا شاید آب رادیاتور ماشینشونم میدن مکانیک عوض کنه ریختن اینجا نظرایی میدن که واقعا خنده داره البته خنده هایی که منجر میشه به گریه !!! نه میدونن ماشین دست ساز چیه ، نه کاربری این جور خودرو ها رو میدونن ، نه میدونن سر هم کردن و طراحی یه ماشین اونم از شاسی ، هر چقدر هم که ساده باشه ، چقدر سخت و وقت گیره و حتی نسبت قدرت به وزن رو هم نمیدونن !!
طرف اومده میگه پرایدمو با 4 تا از اینا عوض میکنم ، آخه عزیز من این پراید نیست که باهاش بخوای بری مسافر کشی کنی که ... !!!!
1395/6/13
بیشتر شبیه فرقونه !!
1395/8/3
الوا جان فرغون درسته! در ضمن هیچ شباهتی نداره. مثله این میمونه که من بگم اسمت شبیه اسم الواته!
1395/6/13
صد و خورده ای روی کره زمین کشور داریم.اما شاید تعداد سازندگان و بوجود آورندگان خودرو از انگشتای دو دست تجاوز نکنه.آمریکا.آلمان.انگلیس.ایتالیا.فرانسه.ژاپن.کره.چین و چندتای دیگه.
این یعنی رقابت ابر قدرتها !!این یعنی اینکه قرار نیست هرکشوری بتونه خودروی بین المللی تولید کنه.یه واقعیته باید پذیرفت هیچ کدوم از این کشورها جهان سومی نیستن.
اقا روراست باشیم با همدیگه.امریکا و آلمان و ژاپن کجا و ایران کجا...
اگه واقعا میخواید مثل اینا بشید باید از جهان سومی بودن بیایم بیرون.باید وقت بذاریم.50 سال وقت بذاریم تا بعد 50 سال ثمره شو ببینیم.شاید اگه 40 سال پیش ک کشور ایران 30درصد از سهام بنز ایران رو خریدااررری کرد و عملا تصمیم گیرنده ی کمپانیه بنز ایران شد میذاشتیم به همون ترتیب کار به مسیر خودش ادامه بده.الان ایرانم اسمش قاطی اسمای بالا بود.بگذریم.گذشتها گذشته باید بفکر اینده ی ایرران بود.الانم دیر نیست اگر از الانم شروع اصولی کنیم انشالله تا سال 1450 به یه جاهایی میرسیم.
1395/6/13
یعنی یه تیتری زدین گفتم باباش بسوزه الان معلوم نیست چی رو تست کردن!!!!
دست بردارین از این کارا کلی ماشین هنوز تست نشده مثل ازرا 2008 یا سوناتا 2006 (6 سیلندر) یا کورولا 2009. اقا مردم بین خرید کرولا 2008 دست دوم و این چینی های رنگارنگ نو گیر کردن بعد اقایون رفتن این عتیقه رو تست میکنن!!!!
به حرف طرفداراتون اهمیت قائل بشین لطفا
1396/11/10
واقعا با وجود شماها پراید هم از سر این مملکت زیاده!!!
1395/6/13
واقعا گامی موثر در صنعت خودرو سازی ایران برداشته شده
این مدل های پایه تجربه هایی هستند برای تولید خودرو های هایپر اسپورت
طراحان و مهندسان خود دانند ، ولی اگر روی نمونه دارای بدنه و کیسه هوا هم کار بشه امیدی هست برای موفقیت :)
1395/6/14
فکر کنم سازنده ی این خودرو فولکس تینگ 1971 را الگوی خودش قرار داده !!
1395/6/14
ینی آفرین به مهندسش
یه انتخاب عالی برای داخلی سازی مطمین باشید اگر بتونن انبوه تولید کنند و قیمت مناسب بزارن حتی برای بازار شهری هم پر میشه چون خریدار ایرانی خیر سرش عاشق شتابه
1395/6/16
واقعا بي نظير ،يك ماشين اسپورت به بي نقص حرفي براي زدن نميزاره با وجود اعدادو ارقام بي نظير حس رانندگي با همچين خودروهايي حس لذت رانندگي رو كاملا القا ميكنه
1395/6/22
نمیدونم چرا ما ملتی بیگانه پرستیم...
کویر موتور ktm x bow وارد میکنه با انجین ائودی همه به به چه چه میکنن اما برای این خودروی داخلی (که میدونم به خوبی اون نیست) این نظرارو میدین...
اون پراید 132 مدل 89 هم نظرش جالب بود: قشنگ لیاقت ملت مارو به نمایش گذاشت...
1395/6/29
اون زرده چقدر غير اصولي و غير ايمن و خطرناك سيستم سوخت رساني من درآوردي را طراحي كرده
سوزنهاي انژكتور در هواي آزاد سوخت رساني ميكنند!!!خداي نكرده با كوچكترين اتصال يا جرقه كل ماشين ميره هوا
1395/8/3
من مکانیم ماشینم. ایلیا خان واقعا می دونی چی میگی و حرف می زنی یا از سر شکمت صحبت می کنی؟
1395/7/1
باسلام ، درحاشیه نوشتار آقا یا خانم Mbn90 ، عرض میکنم در سالی که بنام اقتصاد مقاومتی میباشد حمایت از تولیدات داخلی آرزوی هر ایرانی متعصب است چون خرید هر کالای ایرانی سبب بیکار نشدن کارگران هموطنمون هست ، اما حمایت باید دوطرفه باشد ببینید درسالهای گذشته بحث تحریم و ... داشتیم که به حمد خدا کاهش یافت ، ولی مثل اینکه خودروسازان ما قصد اصلاح اشکالات وارده را ندارند دلیل منطقی هم دارد ، در زمانیکه مشتری ایرانی با نرخ گران خودروی تولیدی آنها را میخرد و فقط با غر زدن در سایتها و مجالس مهمانی خودش را تخلیه میکند خودروسازان نیازی به اصلاح ندارند ، چون مشتری دست به نقد هست خطری هم ندارد ، اما دوستان عزیز ، واقعا شما که از خودرو سررشته دارید و با تحقیق خودرو میخرید لااقل خودروهای با کیفیت تر تولید یا مونتاژ داخل را به مردم معرفی کنید (در هر بازه قیمتی) تا آنها که قصد حمایت داخلی دارند به سمت خرید آنها کشیده شوند و بقیه خودروهای بیکیفیت ایرانی همانند برخی از تولیدات چینی که در حال خارج شدن از چرخه مونتاژ داخل هستند توجیه اقتصادی خود را ازدست بدهد و خود بخود تولیدش قطع گردد . ضمنا مبحث ایرادات فنی در همه جای دنیا وجود دارد و حتی تویوتا ، فولکس ، نیسان در ابعاد گسترده به جمع آوری خودروها میکنند اما شانسی بودن خودرو واقعا جای نگرانی و تعجب دارد ، بنده با تحقیق فراوان قصد خرید رانا رو دارم اما اینقدر کلمه شانسی بودن رو شنیدم که تقریبا منصرف شدم (اگر خوب دربیاد یه عمر ماشینه اگر بد باشه بیچاره ات میکنه) مگه میشه با قسط و قرض و وام خودرو بخری و بعدشم کلی نذر ائمه معصوم علیهم السلام کنیم که خودرومون خوب در بیاد واقعا برای ایران و ایرانی زشته ، پس یاعلی خودمون راه رو به خودروسازان نشون بدیم و وادارشون کنیم که به مصرف کننده ایرانی احترام بگذارند
1395/7/1
طراحی این جور ماشینا مال بچه پولداراست ...خود من امسال کنکور دادم و میخواستم مهندسی خودرو بخونم اما همچین چیزی تو ایران وجود نداره و الآن رشته نفت قبول شدم.
1396/3/17
چرا وجود داره دانشکده مهندسی خودرو علم و صنعت با یه تعدا استاد بی سواد خودخواه
1395/8/3
برخی ها که هنوز چشمشون به لقمه ایست که پدر و مادرشون به دهنشون بذاره و اگه میرن آدامس هم بخرن دنباله خارجیش می گردن تا حتما دستمالیه دیگرانو قورت داده باشن اینجا به یک آدم خلاق و با اراده ایراد می گیرند. من اگر پولدار بودم حتما به این جوان پیشنهاد مشارکت و سرمایه گذاری می دادم. البته دانش کا ررا هم نیاز دارم که اعتراف می کنم ندارم.
1396/3/7
احسنت
1395/11/26
عالییییییییییه
1396/2/3
واقعا جای تبریک داره با این شرایط و با این تجهیزاتو امکانات چنین ماشینی رو سرو پا کرده اونم خودش تنهایی
تویی که به این لقب فرقونو میدی هیچ میدونی ktm وقتی میخواد ماشین بزنه چند تا مهندسو چند تا طراح استفاده میکنه اصلا میدونی چقد بودجه داره خواهشا اگه اطلاعاتی ندارین مثل گوسفند نظر ندید واقعا کارش عالی بود
1396/3/7
احسنت
1396/4/27
میتونست بدنه اش رو قشنگ تر طراحی کنه
1396/5/2
گاريه قشنگيه
1396/11/10
گاری اون پرایدیه که تو صف خریدش سر و دست میشکونید.آفرین به اونی که با وجوی این همه محدودیت و کمبود امکانات و سنگ اندازیها و تمسخر امثال شماها این رو ساخته
1396/9/19
واقعا کار فوق العاده ایه مخصوصا تو ایران و امکانات کم و گران.
اگه سیستم all wheel steering هم همراه با مجموعه دیفرانسیل، گیرباکس و انجین اضافه میکردن جالب تر میشد