موضوعات داغ

سامانه مولتی پلکس خودرو (بخش اول)

عکس مطلب اول
تعریف: معنای لغوی مالتی پلکس، چندجزیی بودن است و به هر مجموعه که دارای تعدادی عضو همراستا در یک هدف مشخص باشد، مالتی پلکس گفته می‌شود. این اعضا باید خصوصیت مشترکی دارا باشند که در عین مجزا بودن و عملکرد مستقل، مفهوم مشترکی را ظاهر کنند.
هدف کلی از شبکه سازی برق خودرو، کاهش زمان و هزینه‌های تولید و در نتیجه افزایش ظرفیت تولید و همچنین افزایش کیفیت و قابلیت‌های الکترونیک خودرو و ایجاد سهولت در عیب‌یابی آن است.
خودروی پژو 206‌، اولین خودروی مجهز به سیستم مالتی پلکس در تولیدات داخلی ایران است.

لزوم استفاده: در روش سنتی سیم‌کشی خودرو، جهت فعال کردن هر یک از بارهای الکتریکی، نیازمند وجود رشته سیم مستقل هستیم که با قطع و یا وصل مستقیم تغذیه، بار مذکور فعال و یا غیرفعال می‌شود. این مسأله با توجه به افزوده شدن بارهای الکتریکی جدید سبب افزایش شدید حجم دسته سیم در خودروهای امروزی گردیده است. لازم به ذکر است که به تبع نیاز به اعمال کنترل دقیق در قسمت‌های مختلف خودرو، کاربرد یونیت‌های کنترل کننده الکترونیکی و سنسورهای مرتبط با آن‌ها نیز افزایش یافته است؛
در صورت استفاده از روش معمول سیم‌کشی در درخت سیم، این امر موجب می‌شود تعداد سیم‌های موجود در آن افزایش یابد. تعداد سیم‌های لازم در مورد اتومبیل‌های پیشرفته به حدود 1200 رشته می‌رسد؛ دسته سیم لازم برای کنترل همه کارکردهایی که به درب سمت راننده مربوط می‌شود ممکن است تا 50 رشته سیم داشته باشد و سیستم‌های واقع در ناحیه داشبورد ممکن است به تنهایی بیش از 100رشته سیم و اتصال داشته باشند.
در دهه اخیر این رشد به نحوی بوده است که به طور متوسط از سال 1985 تا 1995، سالیانه 10 درصد، حجم و وزن درخت سیم خودرو افزایش یافته است. پیش بینی وضع نابسامان درخت سیم خودرو در آینده‌ای نزدیک، شرکت های خودروساز را به چاره جویی افکند و در نهایت، این تلاش‌ها منجر به ابداع فناوری مالتی پلکس درخت سیم خودرو گردید.
نمودار افزایش درخت سیم:


بخش دوم از این مقاله را می توانید در اینجا مطالعه کنید.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1393/3/18
خیلی عالی بود!!!!!!!!!
1393/3/18
ممنون منتظر قسمت بعدی این مقاله هستیم
1393/4/7
خوبه
1393/8/13
اطلاعات بسیارخوبی است بامیدتکامل بیشتر
1398/9/18
البته مالتی پلکس صحیح می باشد، بنابراین مولتی پلکس اشتباه است.