موضوعات داغ

موتور EF7 یا XU7؟ بررسی سورن EF7

3 تیر 1394

نوشته: امین امیری‌فر

عکس: محسن آل‌طه

مقدمه

حدود 13 سال از معرفی پر سر و صدای خودروی ملی یا به قول خودروساز وطنی "افتخار ملی" می‌گذرد. اتومبیلی که از همان لحظه‌ی تولد تاکنون هواداران و مخالفان زیادی داشته اما مثل اکثر محصولات ایران‌خودرو با همه‌ی حرف و حدیث‌ها بخش بزرگی از بازار خودرو کشور را به خود اختصاص داده است. یه یاد داریم که در آن زمان و چند سال بعد رقبای سمند از کشور کره جنوبی (که البته در آن زمان در ایران مونتاژ می‌شدند) خودروهایی نظیر دوو سیلو، کیا ریو و هیوندای ورنا بودند که اسب دورگه ایرانی – فرانسوی علیرغم برخی کاستی‌ها از قبیل به صدا افتادن زود هنگام اتاق، وجود نقاط کور، ارگونومی متوسط و ترمزهای نه چندان عالی، توانست در برخی موارد مثل قدرت موتور، جاداری اتاق و برخی آپشن‌ها برتری‌هایی را به رقبای چشم بادامی نشان دهد تا با توجه به گستردگی نمایندگی‌ها و در دسترس بودن لوازم یدکی بتواند با کره‌ای‌هایی در همان حدود قیمت وارد رقابت شده و موفقیت‌های خوبی هم بدست آورد.

بیش از یک دهه از آن زمان گذشته، ریو و ورنا (یا همان اکسنت) در این مدت گام‌های بسیار بلندی رو به جلو برداشته و در مدل‌های جدید از سمند فاصله‌ی زیادی گرفتند، حرکت رو به جلوی سمند نیز هرچند هرگز متوقف نشد اما قدم‌هایش به قدری آرام بود که علیرغم تکاملش در این سال‌ها از رقبای قدری که زمانی می‌توانست برایشان شاخ و شانه بکشد جا ماند، با تمام این صحبت‌ها قصه سمند هنوز به پایان نرسیده! این خودرو هنوز هم حداقل برای بازار محدود ایران محصولی پرطرفدار و پرفروش است چرا که به لطف پایین بودن قیمت نسبت به محصولات کره‌ای و ژاپنی (و حتی چینی) و قطعات یدکی مناسب و نمایندگی‌هایی که در هر نقطه از کشور در دسترس قرار دارند همچنان برای خانواده ایرانی جذابیت‌هایی دارد. در این بین ارائه مدل‌های بهینه شده بهمراه آپشن‌هایی مثل صندلی برقی و تهویه مطبوع اتومات و موتورهای کمی قویتر هم توانسته نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب کند.

در متن زیر می‌خواهیم مدتی کوتاه با یکی از تکامل یافته‌های این محصول که با نام تجاری سورن ارائه شده همراه شویم تا ببینیم می‌تواند ما را برای پرداخت حدود 37 میلیون تومان قانع کند یا خیر!

طراحی بدنه

فیس‌لیفت کردن اتومبیل در میان بسیاری از خودرو سازها مرسوم است. این کار معمولاً با تغییراتی در چراغ‌ها، جلو پنجره، سپرها، درب موتور، صندوق عقب و جزئیات انجام می‌شود، با این هدف که بدون افزایش زیاد هزینه‌ی تولید، یک خودروی به ظاهر جدید متولد شده یا حداقل تنوعی به مدل قدیمی داده شود. مثلاً دوو سیلو با تغییرات نسبتاً زیاد روی دوو ریسر حاصل شده و در نگاه اول خودرویی جدید به نظر می‌رسد اما آزرا 2011 با تغییرات جزئی صرفاً بدنبال ایجاد تنوعی کوچک قبل از ارائه مدل کاملاً جدید بوده است. البته در کشور ما گاهی از این تاکتیک بیش از حد استفاده شده و برخی اتومبیل‌ها بارها و بارها دچار تغییر چهره‌های جزئی می‌شوند تا جایی که دیگر تاثیر مثبت این کار از بین می‌رود. هر چند اگر قرار بود خودروسازهای مطرح جهان نیز یک خودرو را برای چند دهه تولید و عرضه نمایند احتمالاً به رفتاری مشابه دست میزدند! شاید بهترین و موفق‌ترین فیس‌لیفت در ایران مربوط به جراحی زیبایی پژو 405 بود که حاصلش یعنی پژو پارس با جهشی مثبت چهره‌ی دلنوازی به نمای خشک و ساده‌ی قبلی بخشید. اما آیا مهمان امروز ما نیز دراین امر موفق بوده است؟!

در قسمت جلویی بزرگتر شدن جلو پنجره در مقایسه با سمند معمولی بیش از هر چیز وجه تمایز سورن با پدرش را نشان می‌دهد و در طراحی چراغ‌ها نیز دیگر از آن شکل بینهایت ساده‌ی سمند خبری نیست. چراغ‌های جلو با انحنایی در قسمت پایین به جلو پنجره‌ی ذوذنقه‌ای شکل متصل شده‌اند و سایر تغییرات در سپر، مه‌شکن‌ها و آیینه‌های جانبی کاملاً مشهود است. وقتی به تک تک این تغییرات بصورت جداگانه نگاه می‌کنیم همگی به نظر زیباتر از مدل قبلی هستند اما در کنار هم و در ترکیب کلی با سایر قسمت‌های اتومبیل، کمی ناهماهنگ به نظر می‌آیند. در واقع دماغه سمند با وجود ظاهرساده و قدیمی‌اش نسبت به سورن با خطوط کلی بدنه همخوانی بیشتری دارد اما به هر حال بدلیل گذشت سال‌های زیاد از تولید چهره‌ای خسته و تکراری به خود گرفته و از این نظر این تنوع هر چند به نظر اینجانب چندان رو به جلو نیست اما در هر صورت بهتر از تغییر ندادن بوده است. همانند بسیاری از فیس‌لیفت‌ها در نمای جانبی تغییر خاصی دیده نمی‌شود و اگر کسی از این زاویه به سورن نگاه کند ممکن است آن را با سمند معمولی اشتباه بگیرد. یک نکته‌ی جالب هم در نمای کناری به چشم می‌آید و آن اینکه با وجود تجهیز آیینه‌ها به چراغ راهنما، راهنماهای روی گلگیر همچنان سر جای قبلی باقی مانده‌اند.

در قسمت عقبی خودرو نیز تغییرات بسیار کمتر از دماغه است و جراحی زیبایی جزئی در سپر و چراغ‌ها صورت گرفته که نتوانسته شباهتش با سمند ال ایکس را به خوبی مخفی کند اما در عوض نسبت به جلوی خودرو زیباتر از آب درآمده و هماهنگی بیشتری هم با بدنه دارد.

به طور کلی ظاهر سورن (قسمت جلویی) خیلی عامه‌پسند نیست اما همواره طرفداران خاص خودش را داشته و باید گفت که بدلیل ایجاد تنوع در ظاهر و نبود رقیبی قدر در این رنج قیمتی ظاهرش نسبتاً قابل قبول است.

طراحی داخلی

داشبورد سورن هرچند از نظر زیبایی و لوکس بودن هرگز به پای محصول جدید ایران‌خودرو یعنی دنا نمی‌رسد ولی با طرحی متفاوت نسبت به حالت کلاسیک قدیمی سمند ظاهری جوان پسندانه به خود گرفته. کنسول میانی با شکل حرف U از سایر قسمت‌های داشبورد جدا شده و در امتداد بازوهای این حرف، سیستم تهویه مطبوع خودکار، پخش صوتی، دریچه‌های هوا و در بالاترین قسمت محفظه‌ی کوچک بازشو جلب توجه می‌کنند. در پشت فرمان، صفحه کیلومتر و نشانگرهای پشت آمپر بسیار ساده اما خوانا و کاربردی طراحی شده‌اند.

البته در داشبورد سورن ELX جدید سیستم پخش صوتی و تهویه مطبوع مجدداً دست خوش تغییراتی شده و کمی به زیبایی داخلی این اتومبیل کمک کرده است.

موتور EF7 یا XU7؟

موتور ملی هم مثل خودرو ملی در زمان رونمایی سر و صدای زیادی به پا کرد، موتورEF7 که با همکاری دوجانبه شرکت آلمانی F.E.V و ایران‌خودرو طراحی شده، تفاوت‌های زیادی با موتور قبلی یعنی XU7 دارد. البته سورن تنها محصول ایران‌خودرو نیست که با این پیشرانه به فروش می‌رسد؛ به عنوان مثال سمند ال ایکس در کنار موتور XU7 و همینطور خودروی دنا با این پیشرانه قابل خریداری هستند.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین این موتور و پیشرانه‌ی معمولی و قدیمی سمند داشته باشیم در نگاه اول برتری همه جانبه با EF7 می‌باشد. موتور 1645 سی‌سی 16 سوپاپ با 114 اسب‌بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر گشتاور و طراحی سازگار با سوخت سی ان جی که به ایران‌خودرو امکان تولید خودروی دوگانه‌سوز مطمئن‌تر را می‌دهد همه و همه نشان از روند رو به رشد این انجین نسبت به موتور 1761 سی سی 100 اسب بخاری XU7 دارند. ضمناً برتری‌های این موتور بیشتر بر روی خودروهای دوگانه در حالت گازسوز خود را نمایان می‌کند چرا که یکی از اهداف طراحی آن هم سازگاری با همین ویژگی بوده است. به عنوان مثال موتور XU7 در حالت گازسوز با کاهش 20 درصدی نسبت به حالت بنزینی قدرتش به 80 اسب کاهش میابد اما در نوع EF7 تنها با 10 درصد کاهش مواجه شده و می‌تواند 103 اسب از 114 تا را محفوظ نگه دارد.

اما این یک روی سکه بود و در طرف دیگر نکات منفی هم وجود دارد. مثلاً برخی معتقدند تعداد موتورهای EF7 که دچار خرابی شده‌اند (بخصوص در یک دوره‌ی زمانی خاص از تولید) نسبت به XU7 بیشتر بوده‌اند (هرچند برخی دیگر به شدت بر کیفیت آن تاکید دارند) و در صورت خرابی هم اگر تعمیرات شامل گارانتی نشود هزینه‌ها گرانتر از موتور قدیمی خواهد بود. یا یک نکته دیگر اینکه حداکثر گشتاور EF7 در خودرو بنزینی تقریباً تفاوتی با XU7 ندارد (فقط 2 نیوتن‌متر بالاتر است) ولی این گشتاور در دور موتور 5000 بدست آمده که در مقایسه با موتور XU7 که حداکثر گشتاورش در دور 3000 است چندان رضایت بخش نیست و به نظر می‌آید برای استفاده از حداکثر گشتاور EF7 میبایست موتور را در دورهای بالاتر نگه داریم. همچنین برای رسیدن به حداکثر قدرت (که البته 14 اسب بیشتر است) نیز باید تا دور موتور 6500 بر پدال گاز فشرد که 500 دور بالاتر از موتور XU7 است.

البته این اعداد و ارقام کمی کلی است و بررسی کارایی دقیق یک موتور نیازمند آنالیز کامل نمودارهای گشتاور و توان و ... می‌باشد که کمی تخصصی است و در این مقال نمیگنجد اما در هر صورت نتیجه‌ی کار با موتور EF7 طبق ادعای سازنده شتابی 12 ثانیه‌ای و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت بوده که هر دو عدد نسبت به مدل XU7 بهبود یافته‌اند.

ضمناً تکنولوژی‌های جدیدتر این موتور از قبیل 8 سوپاپ بیشتر با سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ (CVVT) و ... علاوه بر افزایش قدرت، در کاهش مصرف سوخت هم تاثیر داشته و درنتیجه سورن EF7 به ازای هر صد کیومتر در سیکل ترکیبی 7.8 لیتر سوخت احتیاج دارد که این رقم حدود 0.7 لیتر از سمند XU7 کمتر می‌باشد.

تجهیزات

سورن با توجه به قیمت لیست نسبتاً مناسبی از امکانات رفاهی و ایمنی از قبیل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، شیشه‌ها و آیینه‌های برقی، تهویه مطبوع خودکار بهمراه دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم پخش صوتی MP3، ترمزهای 4 چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیکی ترمز (EBD)، تنظیم پشتی صندلی برقی، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، سنسور دنده عقب، رینگ آلومینیومی و ... را به صورت فابریک ارائه می‌دهد و در صورت پرداخت هزینه‌ی اضافه آپشن‌های دیگری نظیر رینگ‌های بزرگتر 16 اینچی، سیستم مالتی مدیا و رهیاب ماهواره‌ای، دوربین دنده عقب، کروز کنترل و ... در بخش تجهیزات سفارشی قابل اضافه شدن می‌باشند.

تجربه رانندگی

با ورود به داخل کابین با داشبوردی روبرو می‌شویم که با توجه به توضیحات قبلی برعکس نمای ظاهری با اکثر سلیقه‌ها جور در می‌آید، مواد بکار رفته نیز نسبت به قیمت قابل قبول است، اتومبیل را استارت زده و آماده حرکت می‌شویم، سردنده‌ی سورن زیباست اما خوش دست نیست! دنده‌های یک و دو شتابگیری معمولی دارند و بخصوص در دورهای پایین عملکردشان چندان فوق‌العاده به نظر نمی‌رسد که البته وزن 1240 کیلوگرمی سورن هم در این مورد بی تاثیر نبوده است. با اضافه شدن به سرعت و رسیدن به دنده‌های 3 و 4 راننده حس بهتری خواهد داشت چرا که کشش و روند افزایش سرعت بخصوص در دورهای بالای موتور رضایت بخش است. در مورد کیفیت سواری، نرمی و تعادل تفاوت ملموسی با سمند احساس نمی‌شود. صدای موتور نسبت به XU7 کمی روان‌تر و ملایم‌تر است، اما این صدا همچنان از داخل کابین به گوش می‌رسد و در دورهای بالا هم تا حدی آرامش سرنشینان را بر هم خواهد زد. متاسفانه صدای کوچکی هم از داشبورد به گوش رسید که با توجه به کیفیت مونتاژ متغییر ممکن است در سایر سورن‌ها این نقص وجود نداشته باشد. با تجربه‌ای که خیلی سال پیش از ترمزهای سمند داشتم با ناامیدی پای خود را روی پدال ترمز فشردم تا این قسمت مهم اتومبیل هم مورد آزمایش قرار گیرد، اما ترمزهای سورن نسبت به پیش زمینه ذهنی من پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و اتومبیل از این تست سربلند بیرون آمد.

در آخر سورن هم مثل همه‌ی خانواده‌ی سمند با صندلی‌های نسبتا راحت، صندوق عقب جادار و باک 70 لیتری برای سفرهای خارج شهری همراه خوبی نشان می‌دهد.

نتیجه گیری

اگر با چهره خاص سورن مشکلی نداشته باشید و واسطه‌های محترم نیز اجازه دهند قیمت این اتومبیل در همین حدود 37 میلیون باقی بماند، با توجه به اینکه حتی چینی‌های مشابه در حال حاضر قیمتی بالاتر از 40 میلیون دارند، می‌توان به سورن EF7 به عنوان گزینه‌ای مناسب نگاه کرد. البته اشکالاتی مثل افت قیمت زیاد (نسبت به یک خودرو داخلی) و نداشتن وجهه یک اتومبیل نزدیک به 40 میلیون تومانی (از نظر کلاس ظاهری و دید عموم، تفاوت چندانی با سمند SE، 28 تا 29 میلیونی احساس نمی‌شود) هم می‌تواند در تصمیم‌گیری تاثیر منفی بگذارند اما در هر صورت وجود موارد مثبتی مثل آپشن‌های مکفی، مصرف نسبتاً مناسب، حضور نمایندگی‌های پر شمار که علیرغم همه انتقاداتی که به کیفیت خدماتشان می‌شود، پراکندگی خوبی در شهرهای مختلف کشورمان دارند و ویژگی‌های خانوادگی و مسافرتی مناسب، سورن را نه در حد یک خودروی ایده‌آل اما قابل قبول معرفی می‌کند که به نظر در هنگام انتخاب اتومبیل در این رنج ارزش فکر کردن را دارد.

سخن آخر

در پایان یک روز خوب بهاری با سورن خداحافظی کرده و با خودرو کره‌ای یکی از دوستان به سمت خانه بازمی‌گردیم، در طول مسیر این فکر از ذهنم گذشت که هر چند عملکرد سورن نسبت به قیمت راضی کننده بود اما راه طولانی برای جهانی شدن (در حد کشور کره) پیش روی ماست. راهی سخت که کشورهایی مثل چین و کره‌ی جنوبی به همه نشان دادند رسیدن به آن با تلاش زیاد و استفاده مناسب از دانش سایر خودروسازهای مطرح، غیر ممکن نیست. به امید موفقیت و پیشرفت روز افزون همه هموطنانم در تمامی عرصه های زندگی از جمله صنعت بزرگ خودرو سازی.

در انتها از آقای محمد افشاری تشکر می کنیم که خودروی خود را جهت تست و بررسی در اختیار گروه خودرو بانک قرار دادند.

39 عکس

نظرات کاربران

156 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/4/3
دوستان ما قصد تعویض ماشینمونو داریم ماشین فعلی مون هم پارس دوگانه ۸۹ هست
بین پارس ال ایکس با موتور TU5 و سورن با موتور ef7 به نظرتون کدوم بهتره ؟
با پارس ال ایکس داشبورد قدیم رانندگی کردم از موتورش خیلی خوشم اومد شتاب خوب و صدای خیلی کم و مصرف پایین نظرمو جلب کرد و اگه بگیریم به صورت سفارشی با ECU بوش خواهیم گرفت
لطفا نظر تونو با ذکر دلایل بگیرید
1394/4/3
سلام محسن جان
ما سال 90 یک پژو پارس ELX ( داشبورد قدیم ) خریدیم هنوزم داریمش بعنی از هر نظر عالیه دوستم سمند ef7 داره پشت ماشینش نشستم و باهاش از زاهدان تا کرمان رفتم امدم یعنی ی جاهایی خیلی اذیتم کرد ی جاهای موتورش بدجور جوش میکرد و باید روی کاپوت ی کلمن آب یخ میریختم تا خوب شه الانم این پارس های ELX جدید طبق شنیده هام نرم تر شده ولی در کل ( از نظر من ) پارس ELX به صرفه تره
1400/3/12
بنظرتون پارس xu7 چطوره؟
1402/7/18
سلام دوست عزیز
سورن EF7 ماشین خیلی خوبیه نسبت به پارس TU5 خیلی بهتره
خودمون ۸ سال ۲ تا تیوفایو داشتیم یکیش ایسیو Bosch 7.4.4 روی SLX بود اون یکی Bosch ایرانیزه روی پارس ..SLX نسبت به پارس خیلی بهتر بود شتابش خیلی خب بود به دلیل عدم وجود دو شاخه کلاج کلاج خیلی سفت بود و دنده ها خیلی بد جا می‌رفت تو ترافیک که فاجعه تر میشد دیسک صفحه داغ میکرد و باید خاموش میکردی بعد ۱ ساعت استفاده میکردی نزدیک ۷۰ هزار تا استفاده کردیم ۴ بار صفحه دیسک عوض کردیم برندشون هم والئو سبز فرانسه بود
بعدش پارس tu5 خریدیم آشغال به تمام معنا بود با اینکه خشک از نمایندگی خریدیم هر روز خراب بود ۵ هزار تا روندیم ۸ بار به نمایندگی مراجعه کردیم مشکل برقی سیم کشی داشت که حل نشد فروختیم از دستش راحت شدیم گول حرفهای اینو اونو نخور اگه به موتور TU5س
1394/4/3
با وجود اینکه ماشین بسیار تکراری است، ولی بررسی خوبی بود و از نگارش و عکس ها لذت بردم
لطفاً به صورت مقایسه این کار رو انجام بدید چون خیلی جذاب تر میشه
1394/4/3
چه عجب؟! نمردیم و دیدیم شما یه خودروی ایرانی رو هم معرفی کردید و دوست داشتیم کلیپ آزمایشتون رو هم رو سایت میذاشتید ، البته امیدواریم که آزمایش خودروی دنا رو با کلیپهای حرفه ای که میسازید ببینیم. با تشکر از سایت خودرو بانک
1394/4/3
با سلام و عرض خسته نباشید
تحلیل نسبتا خو بی بود اما در مورد ظاهر گفته شده بود که چندان فرقی با سمند se ندارد که به هیچ وجه موافق نیستم و در خیابان خلاف آن را مشاهده کرده ام.
1394/4/3
دوستان! در نظر دارم سمند ef7 مدل 94 بخرم. کسانی که مدل جدید دارند راضی هستند .
1394/4/3
پشیمون میشی.شک نکن.سمند بهترین و به صرفه ترین خودروی ایرانخودروست هرچند از نظر طراحی ضعیفتر از بقیس.اما فقط و فقط با موتور xu7
اینا فقط عددن و روی کاغذ!!
1394/4/6
امیر آقا من شخصا از خرید تون استقبال میکنم من خودم دارمش داداش خیلی عالی و نرمه با امکانات تر از 2 تا سمند قبلیمم هستش . به شرطی سورن جدید بگیری . مدلی که همه چی داره مثلا شیشه سولار . کروز کنترل . کنترل صدا روی فرمان . آینه های برقی تاشو و راهنمادار . چهار چرخ دیسک abs . ebd . asr . سیستم صوتی با ساب وفر و شیش بلندگو . سنسور باران . چراغ همراهی تا درب منزل . سنسور پارک جدید با نشانگر روی کیلومتر . سیستم مولتی پلکس جدید که حتی یه چراغ راهنما هم بسوزه هشدار میده . سنسور سرنشین جانبی اگه کسی کنارت باشه کمر بند نبسته باشه هشدار میزنه . در آخر امید وارم راهنمایی هام بدردت خورده باشه . تو سایت ایران خوردرو مدل samand soren new با امکانات شرکت آبکو باید بخری .
1394/4/3
ef7 واقعا بدرد نخوره.
واشر سر سیلندر من یهو سوخت!3 هفته تو نمایندگی خوابیده بود چون آچارشو نداشتن بازش کنن!!
موتور زودجوشیه.خرابی و خرجش بیشتره ولی مصرفش انصافا بهتره.من xu7 هم داشتم و بنظرم واقعا xu7 در عمل خیلی خیلی بهتره.
1398/6/2
موتورسمند ازنزدیک دیدی عمرا
1394/4/3
متاسفانه چهره ی سمند خیلی تکراری و خسته کننده شده مخصوصا وقتی که به ناوگان حمل و نقل اضافه شد تعداد زیاد و از مد افتاده و ساده اون از چشم بیننده افتاده به نظر من باید فقط پراید و 405 رو برای حمل نقل انتخاب میکردند و تمرکز رو روی سمند قرار میدادند که خودروی به واقع جذاب و غیر تکراری برای مردم عرضه میشد اما به نظر من طراح ها و مشاور های ایران خودرو برای فیس لیفت خودروی سمند همیشه قسمت عقب ماشین رو خوب از آب در آوردن برا مثال سمند اس ای که خیلی فرم چراغاش خیلی گیرا تر و جذاب تره و سمند سورن که طرح سپر عقب به واقع زیبا و یک پارچست انگار که ماشین اروپاییه با این حال یکی از آرزوهای من اینه ایران خودرو دس از سر کچل شاسی 405 برداره و یه کلاس ماشین هارو بزرگتر یا کوچیک تر درست کنه
1394/4/3
فیلم برسی دنا رو بزارید.یه نکته هم بگم که موتور ef7از مدل ۹۳به بعد کاملا عیب هاش گرفته شده و سیستم کنترل هوشمندفرمان هیدرولیک بهش اضافه شده که در سرعت بالا فرمان ماشین به خاطر تسلط راننده کمی سفت تر میشه
1394/4/3
بررسی خیلی خوبی بود ؛ والا من سمند رو به نسبت قیمتش ( حدود سی تومن ) خیلی می پسندم چون واقعا قیمت عاقلانه ای نسبت به تیبا (مخصوصا هاچ بک ) و همچنین پرشیا داره ، اما اختلاف قیمتی که سورن نسبت به سمند داره باعث میشه آدم خیر زینگیل پینگیل هاش رو بزنه و به همون سمند قناعت کنه و از طرفی با مردم پژو پرشیا سالاری که ما داریم سورن چندان فروش نمیره و اینو به وضوح تو خیابون می تونین ببین ؛ هر چند به سلیقه من سورن طراحی بهتری نسبت به پارس داره مخصوصا از نمای عقبش، در مورد موتور هم بگم چون بشخصه چون از هزینه ها و عاقبت تعمیر و تعمیرگاه می ترسم :) و گاز مایع به خورد موتور دادن رو هم عاقلانه نمی دونم چون تو دراز مدت گرفتاری و هزینه اش با بنزین یکی میشه (جدا از وقت و اعصابی که موقع رانندگی و گاز زدن از کف آدم میره ) موتور 405 یا همون ایکس یو 7 رو ترجیح می دم / بازم خیلی ممنون از گروه خودرو بانک مخصوصا بخاطر اینکه به این سطح قیمتی پرداختن
1394/4/3
با سلام و خسته نباشید
فکر میکنم بعضی از اعداد اشتباه نوشته شده
توان موتور xu7 98 اسب بخار و گشتاور موتور ef7 هم کمتر از این مقدار
1394/4/4
سلام
اعداد داخل مقاله درسته
توی خود سایت ایران خودرو همین اعداد رو زده
1397/10/6
باسلام
قدرت واقعي موتور ايكس يو٧برابره٩٧اسب بخاره كه رند ميكنن و ١٠٠اعلام و درج ميكنن معمولا رو شيشه خودرو هم زده٧٠كيلووات
موتور اي اف سون دقيقا قدرت٨٥كيلووات برابر١١٥اسب بخار و گشتاوردقيقا١٥٥نيوتن متره كه از گشتاور ايكس يو٧بالاتره و كسيكه پشت فرمون اي اف سون نشسته باشه متوجه ميشه كاملا در جاده قويتر و يه سروگردن بالاتر مخصوصا تو سرعت بالا نسبت به ماشيناي موتور ايكس يو٧ و حتي قويتر از پارس اي ال ايكس(موتور١٨٠٠زانتيا)عمل ميكنه بخاطر تكنولوژي سي وي وي تي
ولي ايكاش بجاي گيربكس و ديسك و صفحه پژويي،گيربكس و ديسك صفحه قويتر مثل زانتيايي روش ميبستن تا كاملا قدرتشو ازاد كنه
1394/4/4
مصطفی جان منظور من پارس lx نه elx
پارس ال ایکس با موتور ۲۰۶ تولید میشه که خیلی نرم و بی سر و صدا هست
elx الان با موتور xum تولید میشه که یه تکنولوژی قدیمی هست اکه با موتور قبلی تولید میشد که الان یکی از گزینه های اصلی بود
1394/4/4
تندر 90 بگیر بیخیال پژو شو ک اینقدر افت داشته که هر هفته مهمون تعمیرگاه
1394/4/4
جناب راه ، سوای از بحث ظاهر نچسب تندر 90 ، من شنیدم کولر و تعادلش سر پیچ ها هم خوب نیست. ولی خودم تجربه نکردم. شما که تندر دارید لطفا بدور از جانب داری و تعصب بفرمایید چطوریه؟ درست شنیدم؟
1394/4/4
من بابام تندر 90 داره. داداشم ef7 داشت فروخت و الان پژو پارس موتورxu گرفته
از نظر کولر ال90 قویتره چون خیلی زود باد کولر سرد میشه. از ef7 و پژو پارس خیلی بهتره. موتورشم اصلا گرم نمیکنه و با فشار آوردن بهش بازم گرم نمیکنه
داداشم از فروختن سمندش پشیمانه و میخواد الان پژو پارسشو بفروشه و باز سمندef7 بگیره. کولر ef7 یخورده از پارس بهتره ولی یکم زود گرم میکنه موتورش. ولی در کل تندر90 خیلی بهتره. من نمیخوام بگم کارشناسم ولی چون این ماشینارو داشتیم تجربه خودمو در موردشون نوشتم
1394/4/4
درمورد تعادل قبول دارم
تندر ب اندازه خیلی کم تعادلش کمتره. که با عادت کردن به رانندگی باهاش میفهمی تعادلش با پارس در یه حده
فقط بخاطر بلند بودنش احساس میکنی تعادل نداره. که با عادت کردن به رانندگی باهاش میفهمی تعادلش کم نیست
1394/4/4
موضوع این صفحه همونجور که در تیتر هم زده شده مقایسه دو موتور xu7 و ef7 است که به نظر من اصلا به اون توجه نشده و صرفا یک سری اطلاعات روی کاغذ که تو همه ی سایت ها هست بازگو شده.مهم بررسی عملکرد واقعی این دو موتور در شرایط مختلف است که اثری از آن در این مطلب نیست.
1394/4/4
وقتی اون اوایل سمند اومد خیلی بهتر از ماشینای کره ای های اون موقع بود.مثل کیا ریو یا هیوندا الانترا.ولی سمند تقریبا همون سمنده ولی بیا حالا محصولات هیوندا رو ببین.برای هر سلیقه و سطح رفاهی زندگی مردم ماشین داره.اکسنت،الانترا،سوناتا،آزرا،جنسیس و سنتینیال.حالا بگذریم از شاسی بلند و کوپه
1394/4/5
با سلام.
من هم سورن elx xu7 داشتم هم سورن elx ef7. هم پرشیا سال هم پرشیا lx tu5 سال.متن نقدش هم در لینک زیر گذاشتم میتونید بینید.بنظرم سورن بهترین ماشین ساخت داخل هستش.
http://www.tuningtalk.com/forum/viewtopic.php?f=135&t=96918
1394/4/5
هومن جان ممنون مقایسه جالب و کاملی بود.
1394/4/5
شاید بگین به قیمتش خوبه ... که البته 37 تومن هم کم نیست !!(خیلیا پول همینم ندارن) ولی وقتی رو خرج و صدای داشبورد و در و تعمیر افتاد که کاملا قابل پیش بینی هست...چون خودمون سمند داشتیم.. اون وقت با خودت میگی ای کاش 10 تومن 20 تومن روش گذاشته بودم یه چینی خوب گرفته بودم...!! اینه خودرو سازی ما...
1394/4/5
برادران گرامی ترو خدا سمند نخرید من تبلیغ نمیکنم ولی خودم عضو یکی از تعمیرکاران نمایندگی ایران خودرو هستم در کاشان.
توی ماشین های ایران خودرو فقط پژوپارس هست اون هم با موتور tu5 که خداوکیلی به نمایندگی مراجعه نکرده نه این که اصلا مراجعه نکرده باشه اومده چراغ هاش مثلا سوخته بوده عوض کرده ولی دنا رانا سمند همین الان صفر کیلومترشون رو داریم که روغن سوزی و .... که نگم بهتره دارن از من گفتن بود. یاعلی
1394/4/9
چه جالب من تو اردیبهشت یه پارس lx گرفتم 40 تومن / بعد از 3 روز ماشین تو جاده خراب شد ، وقتی رفتم نمایندگی دیدم موتور خراب شده و دلیلش هم این بود واشر سر سیلندر نداشته !!! در خواست تعویض کل موتور رو دادم.
داداش این مدل نظر دادن شما بسیار بچه گانه است، همه میدونن که ماشین های ایرانی شانسی هست. و اصلا نمیشه گفت کدوم خوبه کدوم بد.
1394/4/5
خسته نباشید سمند خودرو خوبیه ولی دو تا ایراد داره اول خودرو سنگینه و جلو بندیش تحمل این مقدار وزن رو نداره دوم بعد چند مدت موتورش شروع به صدا میکنه خیلی اعصاب خورد کنه به این حالت بووووومممممم .یکی از اشنا هامون هم سمند داشت میگفت با خانواده میرفتیم که جلوی خودرو اتیش گرفت در رو که میخواستن باز کنن و فرار کنن که در ها باز نشد میگفت خودمون رو از پنجره بیرون انداختیم .خلاصه از این مدل سمند خوشم میاد یدونه شرکت هم هست که این مدل سمند هارو سفارشی تیونینگ میکنه فکر کنم اپکو باشه
1394/4/5
درود.آقا بنده چهار ساله ef7 دارم خدارو شکر عالیه.۱۳۰ هزار باهاش رفتم هیچی خرجش نکردم.قبلش هم پارس و ۲۰۶ داشتم.خیلی از اونا بهتره.سرویس محل کارمونم ef7 هست تا حالا ۷۰۰ هزار رفته موتورش آخ نگفته.یه بار تو جاده ماهشهر پلیس با ۲۰۴ تا سرعت گرفتم.پیروز باشید.
1394/4/6

آقا قضيه ماشينهاي صفر رو از ماشينهاي قديمي جدا كن.كيفيت افتضاحن
1394/4/7
حق با شماست ولی سمند ماشینیه که اگه بد برونیش و رسیدگی های مکرر انجام نشه خودرو از هم میپاشه باز میشه
1394/4/5
لطفا تجربه ی رانندگی با دنا رو هم بزارین
1394/4/5
سلام مرسی از مطلب مفیدتون. بده دو سال پیش ef7 صفر خریدم تا الان فقط دارم روغن عوض میکنم با لوازم مصرفی ماشین مثل چراغ و غیره. تا الان هم یادم نیس زیر دور چهار دنده کشیده باشم . نمیدونم شما با ماشین دیگه چیکار میکنین که این مشکلات رو دارین؟ یا قصد خراب کردن این ماشین رو دارین . خیلی راضی هستم از انتخابم شاهه شاه
1394/4/6
ما نفهمیدیم بالاخره کدوم موتور بهتره ؟
1394/4/6
این جانب از تابستان 91 تا الان سورن ef7 دارم بسیار ماشین خوبیه البته در این رنج قیمت تا حالا هم هیچ مشکل موتوری و یا موارد دیگه نداشته و در کل خیلی راضی هستم چون همه نیازها رو در حد یک ماشین متوسط برآورده میکنه.
1394/4/6
دوست عزيز ef7 نگير كه سخت پشيمون ميشي.واشر سر سيلندر ميسوزونه.
داييم هم ماه پيش سمند lx گرفت و مشكل برقي داشت و برد نمايندگي تمام سيم كشي هاشو عوض كرد
1394/8/15
سلام اقای محترم سمند ال ایکس که موتورش ef7 نیست موتور پژو روشه .خداحافظ
1394/8/15
موتورش XU7 هست سمند LX دایتون که هر روز خرابه نه ef7 عزیز
1394/4/6
دوستان عزیز من تقریبا تجربه رانندگی در مسافت های طولانی با همه ماشین های ساخت داخل رو داشتم منظورم زیر 50 میلیونه.و هم چنین چون در اصفهان زندگی میکنم عملکرد درون شهری این ها رو هم میدونم.اگر بیشتر استفاده ی شما درون شهری است روی خرید در خانواده سمند تامل کنید شاید گزینه ای مثل l90 بهتر باشد اما اگر مصرف برون شهری شما غالب باشد به هیچ وجه در خرید سمند شک نکنید و مطمئن باشید از سمند در جاده لذت خواهید برد.و اما در مورد موتور ef7 باید بگم طبق شنیده های بسیار در مورد این موتور خرید آن ریسک بوده و به قول خودمان شانسی است ممکن است بسیار خوب باشد و ممکن است همان اول شما را به دردسر بیندازد.با آرزوی موفقیت
1394/4/6
من یه مدل 93 دارم واقعا ازش راضیم قبل این یه لیفان 1800 گرفتم که هم اتاق کوچیکی داشت و هم کولرش واقعا ضعیف بود و غیر اون مونیتور جلو و سقف سان روفش هیچ چیز بدرد بخوری نداشت و الان کاملا راضیم که عوضش کردم.
1394/4/7
سلام.
من عین واقعیت رو میگم.
5 سال ef7 داشتم. تو این 5 سال غیر از 3 سال آخر عالی بود. اما 2 سال آخر هر هفته تعمیر گاه بودم. چون موتور داغ میکرو و ایراد عجیب داشت.
با بد بختی فروختمش و ال90 پارس خودرو .فول و صفر خریدم.
از نظر سواری : فقط ef7
و از بقیه نظر ها ال 90
یا علی مدد
1394/4/7
ef7 هم همانند سایر خودروهای داخلی در این چند سال با افت کیفیت مواجه شده. و همینطور بعضی از قطعات فنی به سختی حتی در خیابان ملت پیدا می‌شوند.
اگر حوصله‌ی گشتن برای پیدا کردن لوازم یدکی آن را دارید لحظه ای درنگ نکنید. با چند دقیقه تخته گاز کردن خستگی شما را از تن درخواهد آورد.
1394/4/7
کاملا موافقم.شتاب گیری و گشتاوردهی ef7 به خصوص در دورهای بالای موتور واقعا عالیست.
1394/4/7
من سورن ef7 مدل 91 elx دارم مشكلاتي كه براي اين موتور ميگن من خدا رو شكر نداشتم بيشتر تو جاده ميرم و پر - 105 هزار تا رفته . تا حالا غير از لوازم مصرفي ، سنسور اكسيژن و كويل عوض كردم. شتابش از همه XU7 بيشتره . هر جا اراده كني هر كدومشون رو بخواي ميگري . چون قم هستم هميشه كولرم روشن و شيشه بالا با خنك كنندگي عالي . فقط گپ شمع رو 0.75 يا 0.8 تنظيم كن و روغن ايرانول ريسينگ بريز و به شايعات گوش نديد
1394/8/1
توی ایران که هیچ جا نمیشه سرعت رفت خستگیش میمونه
1394/4/7
سلام
بنده شهریور 91 سمند ef7خریدم و خداروشکر تا الآن ازش راضیم
چیزی که منو اول آزار داد این بود که یخچال و ضبط و رینگ اسپرت رو ازش برداشته بودن که در حالیکه اکثر خودرو ساز های مطرح دنیا رو این چیزا مانور میدن
مثلا مدل های قدیمی تر لاستیک 16 اینچی 205 داشتن ولی الآن 15 اینچی 185 دارن که اصلا واس سرعت بالا و سر پیچ مناسب نیستن
1394/5/29
عزیز جان ، سمند از همون اول تولیدش 15 ، 185 میزاشت بجز سری های سفارشی اش که رینگ آلمینیومی 15 و لاستیک بریجستون 195 میگذاشت
1394/7/8
من 205 روی رینگ اسپرت فابریک 15 خودش انداختم...هندلینگ و نرمی دو برابر بهتر شد
1394/4/8
من سمند xu7 دارم اوایل خیلی راضی بودم ولی الان هر چی فکر می کنم میبینم واقعا کیفیت قطعات آن مخصوصا موتوری پایینه و راضی کننده نیست البته همه ی ماشین های ایرانی به همین شکل دو سه سالی هست که کیفیتشون حسابی اومده پایین
1394/4/9
سه سال هست که سورن ef7 دارم و هر مدل رانندگی بگی باهاش دارم که واقعا راضی هستم ازش شک نکنید تو این رنج قیمتی بهترین انتخابه اگه اهل جاده و کورس جاده ای هستین مطمعن باشین حرف نداره همین که پا تو میذاری رو گاز میبینی تو چند ٍ ثانیه سرعن بالای 190 تا میره به آدم حال میده واقعا از پس هیکل سورن فقط این موتور بر میاد
1394/7/8
و البته موتور توربوی Ef7
1394/4/9
سلام .من یه XU7 مدل 88 دارم . تا الان 150 تا راه رفته و یک EF7 مدل 92 دارم که 45 تا راه رفته . از هردو تا راضیم . ولی تعمیرات 1800 خیلی راحت تره . در خصوص کشش و شتاب هم از اول تا آخر دنده 2 موتور 1800 سبکتر میره و EF7 از آخرای دنده 3 کمی بهتر می شه . ولی بطور کل خیلی هم قابل تامل و مشخص نیست بطوریکه اگه هر کدوم یه مقدار سره حالتر باشند ( از نظر صفحه کلاچ و برق و .... ) برنده نهایی اون خواهد بود
1394/11/23
اشغالترين متور متور ملي
1394/4/10
سلام علیکم.
من یه EF7 دارم که زمستون89 از نمایندگی خریدمش(17میلیون و 300هزارتومن)
زمان خرید خیلی بهم استرس داده بودن و از خرابی های این موتور می گفتن؛
(هنوز هم از ایراد هاش داریم میشنویم و ادم نمیدونه چی بگه به ایرانخودرویی ها، چطور میخوان برن اون دنیا جواب پس بدن)
اما الحمدلله تا امروز که تیر94 هستیم ، این موتور ، جز روغن ، خرجی روی دستم نذاشت.
هم استفاده ی داخل شهری دارم ، هم مسافرت بین استانی (شمال-مشهد) . سالی 2-3 بار.
من تا حالا پشت ماشین های ژاپنی و امریکایی و المانی ننشستم که نظرم خیلی درست باشه در مورد رضایتم از موتورEF7 ؛
اما هم صدای موتور ، "هم کشش موتور از دنده 3-4 به بعد و کورس های جاده ای" ، واقعا برای منه دانشجو راضی کنندس.
مصرف بنزینش هم که راضی کنندس؛
مصرف و هزینه ی CNG هم واقعاااااا به صرفه هست. با یه بار سوخت گیری CNG هزینه ای کمتر از6000 پرداخت میکنم ، توی جاده خارج شهری حدود 230-240 کیلومتر می بره.
کولر گیری هم با CNG خیلی تفاوتی توی قدرت موتور ایجاد نمیکنه و میشه گفت هیچ نگرانی توی سفرهای تابستونی ایجاد نمیکنه.
اینطور هم که میگن ، طراحی موتور EF7 جوری هست که با CNG مستهلک نمیشه.
بر خلاف سمند که ظاهرش یه ماشین خانوادگی هست ، با توجه به مصرف سوخت EF7 به نظرم برای دانشجو ها هم میتونه خیلی مناسب باشه.
(البته از مونتاژ فضای داخلی سمند رضایت ندارم و الان یه سالی میشه که اتاقش صدا افتاده)

و اما در کل واقعا راضی هستم ، شاید حالا حالاها نگهش دارم ، تا ببینیم دنا چطور ماشینی هست.

(امیدوارم ماشین همه ی دوستان خوب و رضایت بخش باشه براشون)
1394/4/17
سلام.
اول خسته نباشید میگم به شما که این ماشین رو مورد بررسی قرار دادین. ممنون.
ما سال 89 سمند EF7 خریدیم.
تا الان 180000 تا کارکرده
بجز روغن وفیلتر وتسمه تایم،دسته موتور پایین و بالا رو عوض کردم. شکر خدا عالییییییییه
1394/10/21
موتور 89 رو با 93 مقایسه کن عمق فاجعه رو میفهمی
1394/11/30
سلام من سمند ef7 مدل 93 دارم تا الان موتوری اذیتم نکرئه و خیلی راضیم ولی کیفیت اجزای داخل اتاق راضی کننده نیست
1394/5/18
سلام خدمت دوستان عزیز و علاقمند به خودرو... سال 90سالی بود که من بعد از خداحافظی از دنیای ماشینهای امریکایی (بدلیل بحث شیرین سوخت) وارد تب و تاب خرید خودروی جدید شدم.این انتخاب خودرو برای من یک بازه 7 - 8 ماهه به طول انجامید.آشنایی با دنیای مکانیک و صنعت خودرو (تا حدودی) اشتغال در شرکت ایرانخودرو و داشتن دوستان مطلع و صاحب نظر کمکهای بسیار ارزنده ای در این مورد به من رساندند.در این مدت خودروهایی از قبیل زانتیا 1800 و ورنا و سیلو و 405 (البته این نوع مقایسه بین خودرو ها مقایسه درستی نیست ولی با توجه به زمان فوق الذکر که هنوز قیمتها رشد نکرده بودند و تقریبا در یک رنج قیمتی بودند... ) هر کدام را مدتی تست کردم (در حد یکی دو روز) و بصورت دقیق از هر لحاظ مورد بررسی قرار دادم و متوجه شدم که به هیچ عنوان نمیشه نظر داد که فلان خودرو خوب یا فلان خودرو بد است... این یک امر سلیقه ایست. ولی بالاخره با کنار هم گذاشتن تکه های پازل که همان علائق و سلایق خودم (قیمت/فراوانی لوازم و قطعات و خدمات/طراحی مناسب و تا حدودی چشم نواز/آپشن ها/مصرف سوخت/قدرت موتور/جادار بودن و ... ) به خودروی سمند با موتور جدید ef7 رسیدم.بلافاصله به قسمت تولید موتور مربوطه در شرکت رفتم و موضوع رو با همکارام در میون گذاشتم که با جوابهای ضد و نقیض فراوانی روبرو شدم.ولی با دقت در جوابهای دریافتی از همکارانم متوجه شدم که شکایت آنها بدلیل مرجوعی بیشتر این موتور نسبت به موتور معمولی سمند X7 و کمبود نسبی قطعات و خدمات مربوط به این موتور میباشد ولی در کل ساختار موتور به دلیل طراحی جدید و نوین موتور و فاکتورهای مثبت و غیر قابل انکار این موتور واقعا غیر قابل چشم پوشی بود... دل رو زدم به دریا و آبان ماه سال 90 بود که یک دستگاه سمند ef7 تکسوز با سیستم برقی مولتی پلکس ثبت نام و تحویل گرفتم.ابتداعا به سفارش همکارانم در کیلومترهای ابتدایی (تا هزار کیلومتر) کاملا سرگاز ازش استفاده میکردم.در مرحله بعد و با تعویض دو بار روغن موتور و یک بار روغن گیربکس (که در هر دوی آنها مقدار زیادی براده آهن مشهود بود) تا ده هزار کیلومتر کارکرد به دور موتورهای بالا وارد نمیشدم.ولی بعد از سرویس اولیه و عبور از مرز ده هزار کیلومتر (باز هم به سفارش همکارانم) من دیگه هیچ مراعاتی با این موتور نداشتم و واقعا تحت هر شرایطی بارها و بارها و بارها و معمولا در دور موتور های بالای 5000 دور و چندین بار بالای 6000 دور و مرحله کات آف این موتور رو تست کردم.کورس گذاشتن و درگ با انواع خودرو ها در شرایط مختلف مخصوصا سربالاییها و پیچها با این خودرو برای من تبدیل به تفریح شده و واقعا منو ارضا میکنه... از نظر شتاب و سرعت نهایی (210 km/h ) واقعا برام رضایتبخش بوده و تا به این لحظه هیچوقت ناراضی نبودم... مصرف بنزین در اتوبان در خارج شهر با سرعت مجاز تقریبا 6.5 لیتر در هر صد کیلومتر/صدای بسیار نرم و آرام موتور/فرمان بسیار نرم(در حد خودروهای امریکایی که در این زمینه اولین هستند)/ترمزها با عملکرد عالی/هندلینگ بسیار خوب ( با کمی تنظیم ارتفاع و استفاده از لاستیکهای 205) شتاب و سرعت و قدرت عالی (در مقایسه با هم رده ها) /جادار بودن/ در دسترس بودن خدمات و قطعات رو فاکتورهای خوب این خودرو و ایرادهای کلی مربوط به اتاق سمند(مثل نقاط کور) /همخوانی نداشتن موتور و گیریکس(شتاب گرفتن ضعیف در دور موتورهای پایین)/خشک بودن اتاق(به دلیل استفاده از کمک فنرهای نا مرغوب و به تبع آن به سر و صدا افتادن اتاق)/ایرادهای مربوط به مونتاژ مثل روغن ریزیها رو میتونم از معایب این خودرو بگم.... حرف آخر: با توجه به فاکتورهایی نظیر قیمت که خودرو های همکلاس رو در کنار هم قرار میده بنده از این خودرو بسیار راضی هستم(صرفنظر از مواردی که خودم شاهد بودم که بعضا سمندهایی که از ایرادهایی برخوردار بودند که واقعا اونرو از نظر امتیازدهی بسیار نزول داده و از نظر دید عموم بدنام کردند) و اگر باز هم به مرحله انتخاب برسم با همین بودجه همین خودرو رو به بقیه هم رده هاش ترجیح خواهم داد... (این نوشته صرفا یک گپ دوستانه و به دور از تعصب و تبلیغات و یکجانبه نگری بود برای اون دسته از دوستانی که مثل من در خرید این خودرو دو دل و دو به شک هستند... ولی باز هم عرض میکنم صرفنظر از اینکه خرید هر نوع خودروی صفر در ایران یک ریسک صد در صدی میباشد(به دلیل مشکلات مدیریتی داخل شرکت و نحوه تامین قطعات و ...) این خودرو از نظر ساختاری و اینکه چجور محصولی از آب در اومده باید بگم در بین همرده هاش یکی از بهترینهاست... مرسی از توجه و حوصلتون
1394/10/4
جدیدا دارن EF7 توربو شارژ تولید میکنن . اگر پشتش بشینین واقعا از شتاب و قرش موتورش متعجب میشین ، خیلی عالیه . یک روز باهاش تجربه رانندگی داشتم فعلا تو قسمت پروژه هست . منتظرم هرچه زودتر تولید انبوه بشه
1394/7/8
سلام. بعد از 2 تا سمند و دوتا تندر بالاخره با کلی تحقیق 6 ماه پیش خریدم..در مجموع راضیم
مثبت ها...
ترمزهای خیلی قوی!! و ای بی اس بهتر...موتور خیلی زودتر از موتور قبلی دور بر میداره و زود به سرعتهای بالا میرسید...صندلی خیلی نرمتر شده ....کلاچ و فرمان خیلی نرم...ارکاندیشن اتومات با قدرت خوب به شرط پر کردن گاز کولر....امکانات کامپیوتری جالب در مالتی پلکس
منفی....هندلینگ خوب در جاده کوهستانی...نرمی بیشتر فنرها در دست اندازها....کم صدایی موتور و عایق خوب نسبت به سمند و تندر
قدیمی بودن فرم اتاق..مخصوصا فرم ایرودینامیکی و زاویه شیشه و ارتفاع شیشه بقل..سر و صدای دریچه های پلاستیکی کولررو مخه.....کپ کردن موتور موقع گاز دادن ناگهانی...ضعیف بودن دسته موتور پایین ...نداشتن جای لیوان در داشبرد و کنسول وسط...جای سی دی در پایین داشبرد بلااستفاده و جاگیره...سیستم صوتی مانیتور بزرگ رو نمیشه جا داد ....آپشن های برقی توسط آپکو ارایه نمیشن...مثل پاور ویندوز یا ایینه بقل تاشو برقی..نداشتن امکانات مصرف سوخت در کامپیوتر سفری
1394/8/15
سلام ,دوستان من پارس tu5 داشتم مدل 11/93 واقعا ماشین خوبی نبود تو مسافرت موتور چنان داغ شده بود که وایر اب کرده بود از نصف بیشتر روغن کم میکرد نه روغن ریزی داشت نه روغن سوزی زود فروختمش یک سورن جدید ثبت نام کردم پارس دیگه مثل قبل نیست پژو مصب دیگه اصلا بدرد نمیخوره راستی یک بارم سوپاپ چسبند بخاطر روغن زیادی که کم میکرد یعنی بخدا هر دویست کیلومتری سه چهارم کم میکرد من خودم فقط عاشق پژو بودم داغم کرد بخداقسم نمیخوام پژو رو خراب کنم ولی فکرکنم سورن سرتره ازهمه لهاظ .خداحافط
1394/8/15
ماشین فقط سورنELX جدیدموتورef7 رنگ مشکی.بخرحالشو ببر گوشی نباشید تودلت بگیر سورن مشکی.
1394/8/18
سلام .تازه گیا همه قطعاتش فراوان شده و همه چیزش هس همه حرفی شنیده بودم و توی شک بودم و لی بالاخره خریدم و فوق العاده ازش راضیم اینم رسم مردم ماس تو شایعه . ولی عاللللیییییییهههههه
1394/8/22
باسلام خدمت دوستان از سورن کلاس 11 خیلی خوشماومده ولی ترسیده شدم درباره کیفیت وموتور حر کی رو که مکیبینی میگه نخر ضرر میکنی چه کار کنم بخرم یا نه
1394/9/13
xu7
1394/9/15
با سلام و تشکر از سایت خوب خودرو بانک
من قبلا یه 206 اس دی مدل90 تیپ v1 داشتم.فوق العاده بود از همه نظر درجه یک بود و یه سر و گردن از همه ماشینای داخل بالاتر بود ولی بخاطر فضای کم سرنشینان عقب مجبور شدم پارسال فروختمش و یه سورن صفر 93 خریدم.
دیگه از وقتی سوار سورن شدم نه 206 به چشمم اومد نه هیچ ماشین دیگه ای.کارایی خوب ترمزها،موتور،سیستم مولتی پلکس و هندلینگ عالی و شتاب بالا که باهاش یه زانتیا رو هرجوری بود گرفتم و کم نیاورد
خلاصه بگم از همه نظر ازش راضیم فقط تنها چیزی که اذیتم میکنه سوصدای دریچه های پلاستیکی کولر هست و همچنین وقتی از روی سرعتگیر رد میشم کمک های عقب خیلی میکوبه
از دوستان عزیز اگر کسی میتونه راهنمایی بکنه که چیکار کنم چون همه کیفیت و تودل برویی که برام داشته رو همین کوبیدن فنر عقب داره از بین میبره
یا علی
1395/2/31
کمک فنر هارو با نمونه ی پیچی ( دست ساز ) عوض کن هزینه ی کمی هم داره ولی فوق العاده نرم میشه
1395/3/22
سلام میتونید ازبالشتک های نانوداخل فنرهااستفاده کنی که مراکزفروش قطعات تیونینگ دارندایشالاکه جواب بگیری
1394/9/20
من سمند xu7 مدل ۸۹ دارم از صفر دست خودم بوده ، تا حالا ۱۰۳ هزارتا رفته ، فقط لوازم مصرفی عوض شدن . ولی اتاق دچار صدا شده و تودوزی چرمیش هم در بعضی نقاط دچار پوسیدگی هست . کلا ماشین خوبی بوده و بهتر هم میشد اگر کیفیت ساخت و مونتاژ را بیشتر رعایت میکردن ، الان هم به فکر جایگزینیش با سورن و یا لیفان ۶۲۰ هستم .
1394/10/4
با سلام ما سورن مدل 90 موتور xu7 داریم خدایی ماشین خوبیه موتورشم با وجود قدیمی بودنش ولی خودشو ثابت کرده...درضمن ماشین هم شانسیه هم به رسیدگی خوب احتیاج داره تا سرحال و خوب بمونه...حالا موتورش ef7 یا xu7 باشه مهم سلیقه ی شما در نگه داری از ماشینه...با تشکر
1394/10/18
سلام خودرو تحویل گرفتم ولی صدا داخل کابین زیاد اگه میشه راهنمایی کنید
1395/1/19
سلام دوست عزیز من یکی خودم یه سورن جدید ای ال ایکس ای اف سون تحویل گرفتم. خدایی از بین تمام ماشین های ایرانی تکه از همه نظر عالیه. ولی متاسفانه تنها مشکلی که این ماشین داره سر و صدای اضافی داخل اتاقه. ولی خوشبختانه من با انجام دادن چند روش موفق شدم مشکل صداهای داخل اتاق رو بگیرم . امیدوارم بدردتون بخوره.
خانواده ی سمند به دلیل وزن زیاد و کیفیت پایین قطعات از جمله کمک فنر ها و جنس پلاستیک ها زود به سر و صدا میوفتن برای جلوگیری از این صداها من این کار هارو انجام دادم و خیلی تاثیر گذار بود
۱. کمک فنر های فابریکی که روغنی بودن رو در اوردم و ۴ تا کمک فنر گازی(بسیار نرم هستن) خریدم و انداختم روش. فنر لول های جلو رو هم با فنر لول ۲۰۶ عوض کردم
۲ ماشینو نزد یک تودوز بردم ۱۵۰ تومان بهش دادم بابت صداگیری. هر ۴ تا رو دری ها رو و همه ی ستون ها و صندلی عقب ، تاقچه عقب و پلاستیک های اطراف اتاق رو کلا در آورد همه رو اچرکشی کرد ، ابر کاری کرد و تمیز جا انداخت.
۳. لاستیک های فابریک رو هک که گولداستون (آشغال ترین لاستیک) بود با ۴ حلقه لاستیک هانکوک ۲۰۵ عوض کردم. الان یک ماه گذشته و خدایی ماشین کیپ کیپ شده و من یکی خدایی با انجام این کارها ۹۵ درصد صداها رو گرفتم.
امیدوارم به دردتون خورده باشه.
1395/3/4
درب هاش رو باز کن به پلاستیک های سیاهی که داره روغن بزن درست میشه
1395/4/4
ماشین را تحویل فوری بگر
1394/10/27
لطفا تجربه رانندگی با دنا و تندر 90و لیفان 620 و جک جی 5 و برلیانس اچ 330 رو هم تو سایتتون قرار بدین . ممنون از سایت خیلی خیلی خوبتون
1394/12/8
صد در صد EF7 چون آلمانیه
1394/12/8
موتورEF7 که با همکاری دوجانبه شرکت آلمانی F.E.V و ایران‌خودرو طراحی شده، تفاوت‌های زیادی با موتور قبلی یعنی XU7 دارد.
جواب: همکاری دقیقا چطوری بوده؟ فقط ایران زحمت کشیده موتور رو گذاشته رو خودرو همین میشه همکاری!!! خدای نکرده که ایران موتور نساخته
موتور XU7 هم که پژو 405 است
1395/1/22
سلام من سورن EF7 ELX کد511 مدل94دارم ماشین خوبو نرمو راحتیه و پرقدرت.تاحالا مشکلی باهاش نداشتم ضمنا بعداز کلی تحقیق خریدم که همه راضی بودن ازش.سورن رو فقط باید داخلش نشست تا بفهمی چقدر راحته.امکانات و مصرف سوخت هم به نسبت ماشین های زیر قیمتش(37تومن) بهتره
1395/1/24
سلام
چرا از پارس lx مطلبی نمیذارید؟؟؟
1395/1/26
سلام خدمت دوستان
من در تاریخ 95.1.21 یک سمند LX EF7 کارتکس خرید کردم .
البته هنوز تا الان مدارک و پلاک رو تحویل ندادن.
سوالم این هست که ایا بعد از تحویل خودرو نیاز هست کاری از لحاظ فنی یا تغییری در قطعه خاصی از خودرو انجام بدم >؟
مثلا در قطعات موتوری یا جلوبندی یا غیره ؟
البته تصمیم دارم با توجه اینه رینگ های خودرو آهنی و قالپاق هست رو تعویض کنم به جاش رینگ آلمینیومی از نوع 5 پر بندازم ولی غیر از این چیزی رو نمیدونم .
ممنون می شم راهنمایی بفرمایید .

با تشکر
1395/2/3
#جواب: لازم نیست هیچ خرج اضافی انجام بدی. فقط سعی کن دزدگیر نصب نکنی اما اگر مجبور شدی نصب کنی حتما سراغ کسی برو که چندین بار برای ef7 نصب کرده باشه و به سیستم برق این ماشین آشنا باشه.قفل دربها و کاپوت جلو رو ضد سرقت کن، برای کامپیتور حتما محافظ بخر و نصب کن،قفل زاپاس عقب یادت نره.مبارکت باشه.
1395/2/5
دوست عزيز من خودم پارس دارم و تا از كارخونه ماشين رو گرفتم لاستيك ها رو با 205 عوض كردم و از اونجايي كه وزن اين دو خودرو به هم نزديكه شما هم حتما همين كارو بكن
1395/2/7
سلام دوستان
از نظر موتور قابل مقایسه نیستن اما واقعا موتور ef7 عذاب میده ادمو چون هر کسی تعمیرش نمیکه حتی برای تعویض تسمه دینام یا تایم چون هر کسی ازش سر در نمیاره
قطعاتشم هم نسبتا گرونه
اما xu7 یا همون 1800 هشت سوپاپ
نباید از موتوری که طراحیش قدیمیه توقع زیادی داشت
اما به نظر من xu7 بهتر از ef7
از وقتی هم روی دنا موتور ef7 گذاشتن دیگه هیچکس دنا نمیخره دلایلشم مشخصه
1395/3/31
سلام منم xu7داشتم الان ef7گرفتم.چون تجربه هر دو خودرو را داشتم به نظرم ef7 از هر لحاظ سر تره و ترس من از خریدش گران بودن وسایلش بود که بعد از خرید دیدم نه قیمت های وسایلش قیمتی نداره و موتورش هم هیچ ایرادی نداشت و نداره،واقعا بدون تعصب گفتم چون هردو را داشتم به نظرم ef7 بگیرید عالیه
1395/9/4
بنظر من خریدن ماشینی که موتورش xu7 باشه مثل خریدن یخچال نفتی واسه یه آپارتمان امروزی میمونه xu7 بغیر از قدیمی و عقب افتاده بودن واقعا یه سرطان واشرسوزه
1395/9/4
دنا بازارش خیلی هم خوب شده الان نزدیک ۳ میلیون با کارخونه اختلاف قیمت داره در ضمن بنظر شما چه موتوری میشه بجز ef7 روی دنا گذاشت الان ما دوتا موتور عقب مونده ۸ سوپاپ داریم به اسم xu7 و xum که بیشتر بدرد کالسکه اسبی میخوره تا خودروی پیشرفته دنا و دو تا ۱۶ سوپاپ کم حجم به اسم tu5 و k4m که در مقابل قدرت و تکنولوژی ef7 عددی به حساب نمیان
1395/2/8
خسته نباشید
بابت توضیحات ممنون ولی ازتون می خوام درباره سورن تی سی {EF7TC} که جدیدا به بازار اومده هم توضیح بدین و تست ازش بگیرین
بازم ممنون
1395/2/17
سلام سوالم اینکه چه فرقی بین ELX EFV بنزینی با سورن وجود داره هر دو خودرو از موتورEFV بنزینی استفاده میکنن ولی قدرت موتور ELX 103 اسب و سورن 114 اسب ممنون از دوستان
1395/2/19
با سلام ، آيا ميشود موتور سمند ef7 را به جاي موتور ٢٠٦ گذاشت ؟
1395/8/22
نه عزیزم نميشه موتور ef7 موتور بزرگيه حتی نميتونن رو پارس و یا 405 بزارنش
1395/3/31
سلان دوستان...سوال اول.بین ال90 و 405 اس ال ایکس کدوم بخرم..دوما..بین سمند ال ایکس و سمند ای اف 7 کدوم بهتره..و سورن بهتره یا سمند ای اف 7...میکن ای اف 7 موتورش زود خراب میشه
1396/3/18
سلام دوست عزیز ef7 فقط مشکل قطعه داره که نسبت به بقیه کمتره وگرنه موتور خیلی خوب و پیشرفته ایه
1395/3/31
دوستان بین سمند ای اف 7 و 405 اس ال ایکس کدوم بهتره
1395/4/14
سلام بی زحمت یک مقایسه در باره سورن elx و سورن elx توربو شارژ هم بزارید با عکس و ...
ممنون میشم در فکر خرید هستیم میخوام مقایسه کنم
1395/5/6
3
سلام.دوستان من میخوام ماشین بخرم.زیر چهل و پنج تومن.موندم چی بخرم.خودم از سورن خیلی خوشم میاد.ولی امکانات دنا و 207 بیشتره.شما چه ماشینی توصیه میکنید؟؟؟
اگه من سورن بخرم میتونم توی قسمته تجهیزاتش خودم به شرکت ایرانخودرو سفارش بدم؟؟مثله مانیتور و GPS و رینگه پهن و دوربینه عقب و کروز کنترل؟؟اگه میشه سفارش داد میشه روی سورن توربو شارژ هم سفارش داد؟؟در مورد کلاسهای مختلف سورن هم توضیح بدین لطفا،چه کلاسهایی داره؟مثله همین کلاس 11 که دوستان گفتن.لطفا کامل توضیح بدین
1395/5/13
V8 206SD بخر از همه نظر بهتر از سمند و دنا هست،
1395/6/28
206 اس دی وی 8 قدرت موتورش خوبه ولی تو جاده هندلینگش خیلی بده. جاشم کمه.
1396/3/15
دنا بگیر . 42 میلیون پول میدی ولی بهترین ماشین حال حاضر ایران که هم از نظر کیفیت خوبه و هم سرعت و هم تجهیزات و امکانات از 206 و سمند و 207 خیلی خوب و بهتره
1396/3/31
من هر سه خودرو دنا سمندef7 پایه گاز سوز و پژو ال ایکس داشتم اگر از جو سازی موتورش نمیترسین قطعا دنا و بعد سمند برتری داره تا سورن
1396/4/13
سلام پارس سال داشبورد جدید
1396/5/13
سورن بخر داداش...از همه ماشینای تولید داخل یه سر و گردن بالاتره...هم جاداره هم خوشکله...از نظر ظاهر هم که سورن به دنای کپی برداری شده برتری داره....حالا تصمیم با خودت...تنها ماشینی هم هست که انتی ترپ و پاور ویندوز داره
1395/6/26
با سلام و خسته نباشيد. به نظر من سمند ef7 خودروی خوبیه چرا که من خودم میخوام بخرم خیلی تحقیق کردم هم شتابش خوبه هم کم مصرف در کل ماشین عالیه از نظر من.
1395/7/25
درود بر دوستان. من سه ماهه سمند se با موتور xu7 خریدم. البته همون اول هدرز اگزوز نصب کردم و شمع ها و وایر شمع ها رو NGK جایگزین کردم و همچنین کنترل جرقه هم گذاشتم که حدودا 2 میلیون تومن خرج برداشت. اما میخوام خدمتتون چی رو عرض کنم؟..
اونم اینه که کلا خودری سمند از کارخونه در بیاد و دست دوم شه قیمتش افت شدیدی میکنه!!! و اینکه 10 میلیون تومان تفاوت دو سمند EF7 و XU7 اصلا منطقی نیست.
خودم کارشناسی ارشد مکانیک دارم و بر تمامی پارامترهای عملکردی این خودروها به همراه تجربه 10 ساله ام در نمایندگی های ایران خودرو و سایپا نظر می دهم.

اگه پول توی جیب تون اضافه اومده میتونه دلیل خوبی بر خریدن سمند EF7 باشه وگرنه 37 میلیون تومن ارزش خرید این خودرو رو نداره اگر که جیب تون میچربه که خودرویی بهتر بخرید.
1396/5/13
الان مثلا من باورم شد تو ارشد مکانیک داری...اخه داداش من اطلاعات الکی به مردم نده...موتور ef7 بهترین موتور هست...کی گفته افت قیمت داره...هرچی باشه که از موتور tu5 بهتره
1396/7/29
علی اقا این شمع های که گفتین طرح ها و مدل های مختلف نداره یعنی مارکش رو بگم همین رو میده
1396/9/13
دوست عزیز تفاوت بین سورن EF7&XU7 یک میلیون ونیم هست تا ده میلیون خیلی تفاوت داره که نمیدانم این رقم چجوری به ذهنتان رسید
1395/8/1
سلام
من یه سورن کلاس ۱۱ مدل ۹۵ دارم ۷ هزار تا باهاش راه رفتم که موتورش روغن ریزی داشت بردم نمایندگی مرکزی همه کاسه نمد هاش و عوض کردن بازم درست نشد موتورش و کامل بازکردن و تعمیر کردن واشر سر سیلندرش هم عوض کردن خلاصه از روزی که خریدم ۱۷ بار رفتم نمایندگی و اگه محصولات ایرانخودرو داشته باشید حتما میدونید که نمایندگی رفتن اونم تو تهران یعنی چی یعنی خود شکنجه .!
1396/5/13
خخخخخخ...الکی مردم رو گمراه نکنید لطفا...موتور ef7 طلاست...فک کنم از ماشینت مثل خر کار کشیدی که 17 بار رفتی نمایندگی
1396/9/4
سلام تا
مدت زیادیه در حال تحقیق درباره ماشین از 28 تا 40 میلیون هستم نکته جالب اینه که هر جایی کوچکترین ایرادی از محصولات مخصوصا موتور گرفته شده سریع یه نفر خیلی تابلو میاد میگه دروغ میگن عالیه. دیگه دارم به این نتیجه می رسم که کارکنان شرکت سایپا و ایرانخودرو تو سایتا اضافه کاری می کنن. ان شالله اشتباه می کنم
1395/8/18
سلام دوستان...بنده سورن ef7 مدل ٩٤ دارم بيش از ٤٠٠٠٠هم باهاش رفتم تا الان ك كاملا راضيم و به شما هم توصيه ميكنم البته به نسبت قيمتش.محاسنش:مصرف مناسب شتاب خوب صداي نرم و ريتميك موتور ترمز عالي هندلينگ خوب و رانندگي راحت خصوصا براي مسافت هاي طولاني .در كل ب نسبت پولش صاحبشو راضي نگه ميداره...
1395/8/21
سلام من یه سمند ال ایکس ef7 مدل 90 دارم واقعا یه ماشین فوق العادس. اصن انگار اشتباه شده این ماشین انقد خوووووبه. باور کنید گردنه ها رو تا 130 کیلومتر بر ساعت میاد بالا. یه غولیه واسه خودش. البته مالتی پلکس هستش. یه دوست هم دارم یه سمند مدل 93 ef7 داره البته مالتی پلکس نیست و معمولیه این ماشین اصن راه نمیره و در مقایسه با ماشین خودم انگار دو تا ماشین متفاوت هستن. من فکر میکنم برق ماشینش ضعیف باشه. اگر کسی مالتی پلکس رو با معمولی مقایسه کرده لطفا نظر بده که ببینیم اون به چه نتیجه ای رسیده.
1395/12/22
داداش سیستم مالتی پلکس با سمند ef7معمولی هیچ فرقی نداره.فقط کامپیوتر داخل کابین برداشته شده و بجاش سیستم مالتی رو گذاشتم ک به هیچ عنوان در شتاب و قدرت و سرعت خودرو تاثیری نداره
1397/1/5
بله سیستم مالتی پلکس یک سیستم پیشرفته ای هست مالتی پلکس یعنی هر ایرادی ماشین داشته بتشه اون میگه بنظر من خوبه ولی واقا سمندEF7 بهترین ماشین توی محصولات ایرانخودرو هست ولی من نمیگم مثلا سورن بده اونا هم خوبن اصلا مثلا تو الان lxبگیری دوسال دیگه قطعاتش نمیاد ولی مجبوریef7 بخری lxاصلا موتورش قوی نیست بعدم ef7یک ماشین ملی ولی توسربالایی ef7برده
1397/2/2
سلام
من یه نیسان دارم تقویتش کردم گردنه کوهین باهاش ۱۶۰ تا میرم پس من باید چی بگم به ماشینم آقای غول سوار😂
1395/10/17
با سلام خدمت همه دوستان عزیز به خصوص دست اندر کاران خودرو بانک.
بنده به عنوان مکانیک سابق ایران خودرو(مدتی هست برای خودم کار می کنم) و اینکه در حال حاضر همراه با برادرم هر دو مدل این موتورها رو داریم نکاتی رو خدمتتون عرض می کنم. خودرو بنده سمند ال ایکس با موتور ef7 و برادرم سمند ال ایکس با موتور xu7
ابتدا بگم نکاتی که در زیر بیان می کنم به مذاق طرفداران ef7 خوش نمیاد که خودم هم یکی از اونا هستم.
همونطور که همه می دونند موتور ef7 مدرن تر هست اما به نظر شما آیا از مهندسی صحیحی هم برخوردار هست؟ بیایید با هم بررسی کنیم:
اول: فیزیک بیرونی موتور : در مقایسه متوجه خواهید شد که موتور قدیمی سطح قرار گیریش در داخل کاپوت بسیار پایین تر از نمونه مدرن هست که عزیزان همه متوجه هستند که همین یک نکته چه تاثیر زیادی در هندلینگ و انتقال قدرت داره. و از این لحاظ واقعا برتری با xu7 هست. مطلب بعدی که ما زیاد هم باهاش سر و کار داریم جنس پوسته موتور و سرسیلندر هست که انصافا باید گفت کیفیت ریخته گری ef7 افتضاحه و ما بعضا حتی ترک های مویی هم روی موتور می بینیم.
دوم: بازی اعداد و ارقام: دوستان عزیز شما به بنده بگید ۱۱۴ اسب تو دور موتور بالای شش هزار به چه درد آدم می خوره؟ بدون توجه به اعداد و ارقام خیالی ایران خودرو هر دو خودرو رو رو دستگاه دینامو متر قرار دادیم متاسفانه خودرو بنده با موتور ef7 بد جوری بازی رو باخت.(نتایج و نمودارها رو هم در اسرع وقت میذارم) دوستان علاقمند به موتور ملی مدرن بیاین بدون اغراق صادق باشیم از نظر شتابگیری و توان تو خیابون بارها بهمون ثابت شده که واقعا نمی تونیم از پس اصطلاحا موتور معمولی ها بربیاییم. و واقعا باید دلمونو به مصرف کمتر و صدای کمتر موتور خوش کنیم
سوم: سیستم برقی مدرن یا عجولانه!: متاسفانه سیاست سال های اخیر ایران خودرو مبنی بر کاهش هزینه ها باعث افت کیفیت زیادی شده که با توجه به طراحی موتور ef7 در همین سالها، به طور کلی از کمبود کیفیت لازم رنج می بره و در جایی مثل سیستم برقی به اوج خودش رسیده. البته موتورهای xu7 هم نسبت به مدل های قدیمی ترشون این مشکل رو دارن. کلا اگه دقت کرده باشین دوستان ماشین و باز و اهل تیونینگ بیشتر به دنبال پژو و سمندهای بین سال های ۸۳ تا ۸۷ می گردن و گل سرسبدشون سال ۸۵ . که میشه گفت اوج افتخار ایران خودرو بوده
چهارم: هزینه زیاد تعمیرات: حقیقتا بنده به عنوان مکانیک هزینه بیشتری بابت تعمیر ef7 می گیرم چون واقعا بد دست و بد آچاره و البته قطعات هم خیلی گرونتره.
پنجم: مهندسی ترمودینامیک موتور: اوج ضعف ef7 اینجاست! حرارت انتقالی بیش از حد موتور به خاطر کیفیت پایین آلیاژ پوسته. حتی از خود ایران خودرو بخش نامه اومد که خط تولید رو مدل های ef7حتما از نمد درب کاپوت استفاده کنه( آخه قراره از این به بعد نمد نذارن رو ماشینا!!) و باید بگم این حرارت واقعا در شرایط استاندارد نیست و بیشترین ضربه رو به قطعات لاستیکی و پلاستیکی اطراف موتور میزنه مثل سیم کشی روکش سیم ها قطعات کولر و هیدرولیک.و این عمده ترین دلیل خرابی زیاد خودروهای با موتور ef7 هست
پایان سخن: یک کلمه می گم یکم دلتون خنک شه. تنها راهی که برام مونده تا از برادرم پیشی بگیرم اینه که برم یه ef7 turbo بگیرم. که علیرغم همه تبلیغات سوئی که میشه بسیار موتور خوبی هست. یعنی ایران خودرو مجبوره که از قطعات با کیفیت استفاده کنه چون سیستم توربو بهش اجازه صرفه جویی کیفیت رو نمیده
1395/10/20
با سلام و تشکر از اینکه صادقانه اطلاعات و تجربیات فنی خودتون در اختیار میگذارید ولی دو سه روز قبل هم توضیحات مبسوط یکی از همطرازان شما را همینجا خواندم که نهایتآ موتور ef7 elx را پیشنهاد داده بود خلاصه آقای مهندس انتخاب برامون سخت شده، فکر کنم آخرش مجبور بشم ال 90 بخرم
1395/10/20
با سلام ، پیرو پیام قبلی اون متن که گفتم این هست..............
الف
1395/9/2
دوستان سلام
برای کسب اعتماد عزیزان بگم که بنده دکترای مکانیک دارم (از دانشگاه امیرکبیر)
نظراتی که در مورد ماشین ها داده میشه عمدتا تجربه شخصی افراد هست. بچه ها هر خودرویی حتی برندهای مطرح اروپایی هم ممکنه بعد از یک مدتی ایراداتی پیدا کنه. مهم اینه که با توجه به بودجه خودمون بهترین و کم ایرادترین رو انتخاب کنیم.
اگر یک ایرادی رو همه کسانی که یک خورو رو داشتن ذکر کنن، معنیش اینه که تو اون قسمت مشکل طراحی یا کیفیت قطعه وجود داره نه اینکه مشکل مطرح شده توسط یک یا دو نفر ملاک قضاوت باشه.
متاسفانه عدم وجود یک سیستم کنترل کیفی درست تو خودروسازان ایرانی باعث نارضایتی اغلب مردم شده. با این حال منصفانه نظر بدیم.
پیشنهاد بنده تو موتورهای فعلی ایران EF7 هست. تو خودروهای داخلی هم سورن elx رو ترجیح میدم.
(البته منکر برخی مشکلات این خودروها هم نیستم)
البته با نهایت احترام به همه عزیزانی که خودروهای دیگه رو می پسندند.
1395/11/15
سلام هیرات. با توجه به تخصصتون رانا مدل95 به بعد رو توصیه میکنید؟ من بین رانا و ال90 موندم. هر کدوم محاسن و معایب دارن. رانا مدل 95 به بعد چطورن
1396/4/10
با سلام و تشکر از اطلاعات خوبتون...
نظرتون درباره 206 تیپ 2 چیه ؟؟؟ بین تیپ 2 و سمند lx بنزینی کدوم رو انتخاب کنم اگر بخوام صفر بخرم.
1396/5/13
داداش منم مکانیکی دارم...نظر من بر عکس شماست..درسته یکم گرون هست ولی هم خوش دسته و هم خوش آچار...بهترین موتور ef7 هست...اگه هم کسی واسه تعمیر اومده پیشم خیلی جزئی بوده کارش...کیفیت قطعاتش هم خوبه...اما ef7 توربو ریسکش بالاست واسه خریدن...البته این نظر شخصی منه
1396/5/25
با سلام دمت گرم واقعا کامل بود عالییی. من خودم یه سمند ال ایکس 90 سفارشی با موتور معمولی دارم که تازه خریدمش و راضیم ازش اگه موتور XU7 رو گاز سوز نکنیم موتور بدی نیست. البته باید اینو بگم یکی از همکارام یک ای اف 7 داره که با سمند دوستم که اونم موتور معمولیه نتونستیم تو جاده بگیریمش. ولی کلا موتور معمولی خیلی بهتره نمیدوم ایرانخودرو چرا هرچی جلوتور میره گندکاری هایش بیشتر میشه خوبه از آلمانی ها هم مشاوره گرفتن
1396/10/1
سلام

هیراد..وای ی ی ... خدای من..من واقعا متعجبم از تو..اخه مگه یه آدم میتونه اینقدر دروغ های باورنکردنی بگه...واقعا تا حالا موتور ef7 نشستی تو؟؟ حالا فرقم نمیکنه با سورن یا سمند یا دنا...پسر من الان سورن ef7 91 دارم..اصلا 1800 یا همونxu7 هیچ حرفی برای گفتن در مقابل ef7نداره ..چه در شتاب و سرعت که حداقل در همان 15 ثانیه اول حداقل 500متر فاصله میندازه...مصرف سوختشم که نصفشه..صداشم که کمتره.. سرسیلندسم که قو العادست و مثل xu7 نیست که هر لحظه سرسیلندر بزنه و 2تومن خرج بیاره
من قبل از سورن ef7 پارس tu5 95 داشتم و اونم ماشین خوب و کم مصرفی بود ولی شتابش به این ماشین ef7نمیرسید ولی بازم همونجوری xu5 رو سوسک میکرد
بخداوندی خدا که من حقیقت رو گفتم و تمام این ماشین هارو هم داشتم و ریز ریز بشم اگه بخوام دروغ بگم و ثادقانه اطلاعات و تحربه واقعی رو در اختیار بقیه قرار دادم.موفق باشید
1396/10/20
لطفا راهنماییم کنید بین پژو405tu5باسورن ef7یا سمند معمولی باموتورef7کدومش رو بخرم
1395/10/24
سلام خدمت همه عزيزان
من خودم سمند EF7دارم مدل٩٤
ازنظر شتاب حرفي نداره با الانترا ١٨٠٠ قدرت مقايسه كرديم الانترا در شتاب اول كمي جلو بود ولي ما بقي راه سمندEF7 و اما اتاق ماشين از كارخونه كه در اوردين ببرين اچار كشي تا سينه جلو و عقب صدا نده و حتي سپر هاي ماشينم بدين صافكار اچار كشي كنه چن نكنين ماشين صدا ميده دراي ماشين ميزان نيستن تو جاده صداي جاده تو ماشين بايد اونارم بدي تنظيم.
و موتور ماشين دسته موتور پاين ماشين ايران خودرو مال EF7ميزاره شما ببر بيرون اون واسش دسته موتور TU5بزار چون مالtu5 تقريباً ٣سانت بلند تره صداي موتر و لرزه فرمان موقع استارت صبح زمستون خيلي كم ميكنه اينا همش تجربه هستن و دسته موتور باش هم زود زود خراب ميشه و قيمتاشم زياد نيست و از نوع قطعه روغن ريزي داشت بردم ميكانيك گفت باتري ماشين كه ايران خودر گزاشته ابي هست اول اون عوض كن اسيدش ريخته رو شلنك برگشت هيدروليك پاره كرده بعد شيلنك بخر بيار عوض كنم بعد باتري كل تهران يدونه شيلنك نبود از اصفهان زنگ زديم فرستادن ولي در كل بازم راضيم نسبت به قيمتش
1395/11/18
جوک قشنگی تعریف کردی احتمالا تو خواب با النترا کورس گذاشتی شکستش دادی راستی ا ون خوابتو هم تعریف کن واسه بچه ها که با پورشه ماکان کورس گذاشتی و تو شتاب ثانویه شکستش دادی
1396/4/14
النترا اصن ماشین نی اگه فکر میکنی هست واقعا چیزی بارت نیست سمند جرش میده دیدم که میگم کردم که میگم
1396/7/9
اقا مهدی و اقا شهرام جفتتون اشتباه میکنید و الکی حرف میزنید اولش به اقا شهرام بگن که النترا ۱۴۸ اسب بخار قدرتشه و سمند معمولی ۹۸ و سمند ای اف سون ۱۱۴ اسب بخار درضمن سمند نزدیک ۱۳۰۰ کیلو وزنشه اما النترا ۱۱۸۰ تقریبا پس سمند عادی نمیتونی گرد النترا رو هم جمع کنه اما سمند سورن توربو واقعه پا به پای النترا میره.
1396/11/21
سلام دوستان من سمند سورن ۹۶ دارم صدای جرجر داشبورت اش خیلی عضیتم میکنه کسی راه کاراش میدونه کمکم کنید نه
1395/12/17
ضمن عرض سلام و با کمال احترام برای همه عزیزانی که کامنت گذاشتن و نظرو تجربیات خودشون رو گذاشتن متاسفانه اختلاف در بیان نقطه نظرات به حدی هست که عملا ادم رو بجای اینکه راهنمایی کنه و کمک رسان باشه بیشتر دچار سردرگمی میکنه ، در کل بعد از خوندن همه پیامها نهایتا متوجه نشدم که کدوم موتور صرف نظر از قیمت از نظر فنی و هزینه نگهداری مقرون به صرفه تره. یاحق
1396/2/1
با درود فراوان
من هم خیلی حرف های ضد و نقیض شنیدم ولی برآیند همه حرف ها رو در زیر اوردم. البته دوستان روی این برآورد من نظر بدهند:
1- اولین مساله اینه که شنیدم اولین سری های موتورهای EF7 بصورت پک کامل مستقیم از آلمان میومد و کاملا مشخصه که کیفیتی بسیار بهتر به نسبت موتورهای فعلی EF7 که توی ایران مونتاژ میشه داشته
2- موتور EF7 چون در اغاز جدید بود هنوز تعداد شرکت هایی که قطعات یدکی می زدند کم بود و در نتیجه قیمت تعمیر موتور خیلی بالا بود که الان تقریبا این مساله برطرف شده
3-بهترین تجربه برای مقایسه رو می توان از رانندگانی شنید که دایم در حال کار با این خودروها هستند و من در اداره ای مشغول هستم که راننده ها و ماشین های مختلفی داره که چندتاشون که از قبل سمند داشتند و بعد سمند EF7 (البته مدل های تا حدود سال 90) خریدند خیلی از رانندگی باهاش راضی بودند.
4- موتور Ef7 چون موتور پیچیده تریه تعمیراتش کار هر مکانیکی نیست و به خاطر همین اکثر مکانیک هایی که تعمیر کردنش رو بلد نیستند از این موتور بد میگن که خوب نمی تونه به واقعیت نزدیک باشه!!!
1396/2/4
می خوام سمند بخرم ، کدوم بهتره ال ایکس سال یا ef7 بنزینی؟؟من شمال زیاد می روم (ماهی یکبار) و تو شهر هم سرویس مدرسه هر روز دارم...
1396/2/7
سلام من سورن ۸۷ دارم باموتور۱۸۰۰ واقعا عالیه''''''تیز وتوجاده صدی7/4میسوزونه'''''توپیچ هم کنترل خوبی داره
1396/10/18
داداش ماشین شما زیاد میسوزونه واس من صدی شش و هشت دهم میسوزونه با5نفر سرنشین.
1396/2/20
با عرض سلام و خسته نباشید ، بنده یک هفته پیش سمند EF7 دوگانه از نمایندگی آذربایجان واقع در اورمیه درآوردم ، شتاب قدرت و هندلینگش واقعا عالیه ، تو این رنج قیمت از همه محصولات بازار سر هستش هرکی قصد خرید داره شک نکنه ارزش خرید داره ماشین عالیی هستش . یاشاسین آذربایجان یاشاسین اورمیه
1396/3/17
با سلام
دوستان من برای کسی راهنمایی میخوام .
خواهشا دوستانی که ماشین های ایرانخودرو با موتور EF7 دارن بگن از ماشینشون راضی هستن ؟!! و سمند و دنا های سال 96 از لحاظ کیفیت و مونتاژ مشکل ندارن ؟؟
405 GLX چطور از لحاظ کیفیت در مقایسه با 206 تیپ 2 بهتره یا نه ؟؟؟؟!!
ممنون از لطفتون
1396/5/7
سمند از روی پلتفرم 405 ساخته شده ولی هیچ وقت 405 نمیشه چون وزن مناسبی با این پلتفرم نداره و زود میافته و پیر میشه و یه نکته هایی هم هست سمند مثل پژو دید خوبی نداره
1396/5/13
جوک خوبی بود...سمند سالار جاده هاست...دیدش خیلی خوبه...به اختلاف 100 کیلو میگی سنگین...الان موتور هایی که روش نصبه با وزنش متناسبه...ماشین داریم 1500 یا 1700 کیلو وزن داره...مثلا هیوندای ازرا...چه ربطی داره...ولی مثل 405 واشر سر سیلندر نمیسوزونه
1397/2/13
سمند از روی پلتفرم 405 ساخته شده!!!!تو رو خدا تو عصر اینترنت و اطلاعات ببینید چی میگه این آقا.خواهشا برو تو ویکی پدیا گوگل یه نگاه به تاریخچه سمند بنداز ضرر نمی کنی...اگه اونی بود که شما گفتین پس قبول کن آدمم از نسل میموناست..
1396/7/16
من که حسابی گیج شدم ....... XU7 یا EF7 ؟
1396/7/18
سلام به دوستان بزرگوار
من در چند خط تولید قطعات ایرانخودرو و سایپا کار کردم .
به عنوان یک نکته ی کلیدی اینو یادگار یاز من داشته باشید که کیفیت تولید قطعات در این دو شرکت اصلا استیبل نیست و مدان دچار نوسان میشه . یعنی قطعات محتلف خودرئ های ایرانی اصلا با هم یکسان نیست .
و این دلیل اصلی اختلاف نظر هاست .
یه خودرئ ممکنه گیربکس عالی داشته باشه اما موتورش افتضاح باشه و خودرو دیگر یبا همون مدل عکی این باشه .
پس شانس حرف اول رو تو خرید خودرو میزنه !!!!!!!!!!!!!!!!!
1396/7/25
بنده بعنوان فردی که 90000 کیلومتر در قالب خودروی دنا با موتور EF7رانندگی نموده ام نظرم اینست که خودروی دنا که بدنه قدرتمند و کیفیت رنگ خیلی بالائی دارد در عوض هیچ یک از آپشن های آن که بخاطرشون کلی پول ازتون گرفتند درست کار نمی کنه و مفت آپشن هاش گرونه و کلی گیرهای برقی داره و من به شخصه ده بار مجبور شدم سر باتری رو باز کنم تا ماشین ریست بشه .تنها عامل محبوبیت دنا موتور EF7می باشد که مخصوصا از سال 94 به بعد به کمک ایرادهای گزارش شده از نمایندگی ها و گارانتی ها ،ایرادات آن رفع و تبدیل به یک موتور بی نقص شده زیرا موتور XU7که معروف به موتور 405 می باشد مشکل واشر و سر سیلندر دارد و موتور TU5مشکل دیسک و صفحه و گیربکس دارد ولی موتور EF7 مشکل خاصی ندارد و من بعد از فروختن دنا واسه این که پول بیخود روی آپشن هائی که درست عمل نمیکنه ندهم یه سمند تک سوز EF7 خریداری نمودم .دنا سر پیچ ها شدیدا ناپایداره مراقب باشید که با دنا پیچ های تند رو با سرعت نروید.
1396/9/8
این استدلال که ایرادات موتور ef7 توسط سازنده برطرف شده میتونه شامل xu7 هم بشه ضمن این که ایرادات موتور xu7 عمدتا ناشی از استفاده از سوخت نامناسب(بنزین معمولی) و عدم نگهداری صحیح و در طولانی مدت بوجود میاد.
البته ef7 از موتورهایی هست که ایران خودرو برای افزایش تولید اون سرمایه گذاری میکنه.
ضمنا در چشم انداز آینده ایران خودرو بحث ارتقاء موتور xu7 به عنوان یک موتور باحجم بالاتر (1.8) نسبت به سایر موتورهای داخلی برای نصب روی محصولات داخلی مطرح هست.
1396/9/17
با سلام ، من که توی کانالهای مختلف رفع عیب سمند موتور EF7 عضو شدم تا ببینم اکثرا افرادی که این نوع موتور رو دارن چه مشکلاتی واسشون پیش آمده و بعد از ۶ ماه تقریبا اصلا ندیدم مشکلی از خود موتور گفته بشه فقط مشکلات از کیفیت بد لوازم مصرفی خودرو ها هست و اکثرا هم مشکل صدای توی کابین خودرو رو دارن که با نمد یا فوم حل میشه و مسئله دیگری هم بو این که هر کس خوب به موتور رسیدگی کرده و به موقع سرویس ها رو انجام داده هیچ نوع مشکلی از جانب موتور نداشته
پس من هم نتیجه گرفتم که این نوع موتور رو ثبتنام کنم و ۳ماه پیش ثبتنام کردم ولی فعلا یک ماه تاخیر خورده و پیگیر شدم گفتند تقاضا برای این نوع موتور زیاد شده
موفق باشید
1396/9/26
با سلام...شاید این حرف من ربطی به موتور خودرو نداشته باشد ولی بی ربط هم نیس...من در یکی از کارخانه های معروف تولید تایر در ایران مشغول بکار هستم..با اینکه اکٹر تایرهای تولیدی مستقیم بروی خودروهای صفرکیلومتر سواز میشن ولی متاسفانه تو فرایند تولید دائم رد حال نواسان هست...ینی گاهی بنا به دلایلی به عینه میبینم که چه تایر آشغالی داره روانه بازار میشه..و ناراحت میشم از اینکه این تایر زیر ماشین کدام بیچاره ایی قراره بره(متاسفانه کاری هم ازم برنمیاد)...حالا شما همینو حساب کن برو تا آخر....زمانی که ی قطعه از ماشین که جون مردم در ارتباطه و شرکت تولیدیش فقط بفکر سود دهی خودش هست انتظار دارین خودرو ساز دلسوز باشه و قطعات خوب رو ماشین نصب کنه....به نظر من موتور ef7 برتری بیشتری نسبت xu7داره ولی از قطعات نامرغوب تولید کننده ها داره استفاده میکنه خصوصا در مورد قطعات لاستیکی چون ذات این موتور به دلیل اسب بخار بیشتر تولید حرارت بالاس که باعٹ آسیب به قطعات لاستیکی میشه ویکی از مسکلات برقی هم واسه همین مورد زیاد پیش میاد....ولی در کل من فک کنم دوره موتورxu7به پایان خودس رسیده چون این موتور دیگه تو دنیا طرفداری نداره..
1396/12/18
سلام . مطلب شما رو تایید میکنم . تعدادی از دوستان من در شرکت سایپا کاشان در خط مونتاژ کار می کنند. اونها هم همین مطلب رو میگن. کیفیت قطعاتی که نصب میشه نوسان داره و متفاوته. از تامین کننده های هندی چینی و ایرانی و.... قطعه خریداری شده ونصب میشه.
1397/2/2
سلام دوستان
درمورد سورنlx حقایقی را تجربه کرده ام که با شما درمیان میگذارم
من برج 4 پارسال برای اولین بار سورن مدل 91 خریدمو در همان روز اقدام به مسافرت نمودم.
هنگام برگشت ازشمال آب و روغن را چک کردم ولی یادم رفت درب رادیاتور را ببندم باور بفرمایید 110 کیلومتر با همین وضع آمدم نزدیک فیروزکوه دیدم آمپر داره بالا میاد.
کشیدم کنار دیدم رادیاتور آب نداره خاموش نکردم واقدام به آبگیری رادیاتور نمودم تا آمپر پایین آمد.
پیش خودم گفتم حتما واشر سرسیلندر سوزونده ولی خدا شاهد است کوچکترین مشکلی پیش نیامد و الان 9 ماه از آن روز میگذرد اما موتور ماشینم بسیار سرحال است.
واقعا از خرید ماشینم بسیار راضی هستم.
1397/4/1
اقا من خودم این ماشینارو ندارم و ماشینم مزدا3هست.ولی تجربه ای که تو رانندگی با EF7 اشناها(هم دنا هم سورن)داشتم چیزی که میتونم به قطعیت بگم اینه که این موتور از نظر راه رفتن عالیه و از نظر شتاب و زور موتور و کشش تو این رنج هیچ کم وکسری نداره البته کیفیتشو چیزی نمیتونم بگم چون خودم ندارم ولی همین دوتا صاحبای ماشین هم از مصرف سوختش و هم از کیفیتش توی این 4 یا 5 سال راضی بودن.اون موتور XU7 هم یکبار نشستم اون که افتضاحه صدای تراکتور میده موتورش.
1397/9/1
سلام خدمت همه خاهشا تعصبی حرف نزنید

من بچه ی کردستانم شهر سقز ماها اغلب قاچاقچی هستیم

ما به سمند seمیگیم سمند کار باهاش بارمیبریم
میدونید چرا سمند se

اولا موتور xu7رو دستکاری کرده کارخونه سر سیلندرهاشو تراش زدن واسه همینم فرق میکنه با 405

استهلاک کم ماشین نسبت به بقیه

ماشین 220 تا سرعت رو میره رو دور موتور 6500 که اینم بستگی داره به راننده


فقط ما چرخهای عقب ماشین هم دیسکی میکنیم خودمون

خرج موتور ارزونتره نسبت به ef7

من نمیگم ef7 بده اونم ماشین خوبیه ولی واسه ما بچه های جاده جواب نمیده

ما موتور ماشین رو خیلی اذیت میکنیم بخاطر شغلمون
ما بیشتر با دنده سرعت ماشین رو میگیریم
Xu7هایی که رو سمند se هست خیلی سگ جونن
خودم الان هم se دارم
همef7
هم پارس elxبا موتور زانتیا




ا
گه رتبه بندی بکنم elx یکه
دوم se
سوم ef7
هرسه تاشونو دوس دارم
1398/1/20
اقا من پشیمون شدم امدم اینجا تا از نظر شما دوستان باخبر بشم هیچی دستگیرمون نشد جریان خواستگاری رفتن طرفه میپرسن جواب خواستگاری چی شد طرف جواب میده ۵۰به۵۰شد از طرف میپرسن یعنی چی میگه خانواده عروس گفتند نه ولی ما گفتیم اره
بابا درست با مدرک راهنمایی کنید ممنون میشم
1398/2/2
اره منم از اول پیاما تا آخر خوندم آخرش نفهمیدم چیشد.هر کی اومد تعریف ماشین خودشو داد.الان خودم ال ایکس xu7 ثبت نام کردم ولی همون موقع هم دلم میخواست ef7 بنویسم که ef7 ثبت نام نداشت.هنوزم موندم ماشین خودمو بردارم یا در اومد بفروشمش برم یه ef7 سوار شم
1398/7/4
سلام بہ همگۍ هرڪسی بیانه اے داده وݪی خب نظراتم فرق میڪنن من خودم هرمدل سمندے داشتم بحث توربوش جداست ڪ عالیه ولی ازبقیه مدلا فقطxu7من خودم یه۸۳دارم ازهرلحاظ بگی سره فقطم حرف نمیزنم ڪسی خاست بیاد امتحان ڪنیم
1398/12/11
سلام دوستان توجه کنید موتورxu7 نصب شده روی سورن با xu7 قبلی سمند معمولی و پرشیا فرق دارن موتور سورن xu7l4 هستش که به مراتب خیلی خیلی بهتر از قبلیه و حتی از ef7 هرچند شاید مصرفش از ef بیشتر باشه ولی قابل مقایه با کیفیت و قدرت xu7 نیست من سورن مدل ۸۹ دارم قبلنم سمند داشتم واقعا فرق رو احساس میکنین بهترین ماشینیه که تا الان داشتم تو این ۶ سال فقط یک بار تسمه دینام عوض کردم
1402/1/14
سلام بر دوستان عزیز اگر از منی که هم سمند ef7 صفر داشتم هم xu7 مدل 95بپرسید قطعا سگ سمند xu7 مدل 95 به ef7 صفر می ارزه بدون هیچ شکی xu7 رو انتخاب کنید از نظر نرمی استهلاک خرج کمتر از ef7 و..... بدون هیچ شکی xu7 رو انتخاب کنید من ef7 صفرم شاتون زد دما هنوز این xu7 رو دارم و موتور پلمپ هستش و هنوز دارمش و خیلی راضیم اگر میخواید که سمند بخرید اصلا سمت ef7 نرید
یا علی