موضوعات داغ

چگونه خودروی خود را مخمل کنیم؟

22 شهریور 1394

مقدمه

در سال های اخیر موارد مختلفی برای خاص شدن یک خودرو گسترش پیدا کرده که از معروف ترین آنها مات کردن بدنه خودرو است. موردی که اخیراً در کشور ما نیز رواج پیدا کرده و به راحتی می توان خودروهای مختلفی که رنگ بدنه آنها مات هستند را پیدا کنید. اما در این مقاله قصد داریم به نوع دیگری از این موارد بپردازیم که بسیار خاص تر از مات شدن بدنه خودرو است و شاید تعداد خودروهایی که در کشور تا به حال تن به این مورد داده باشند، به سختی به انگشتان دست هم برسد. بله همانطورکه از عکس های این مقاله تا بحال متوجه شده اید، روکش مخمل برای یک خودرو است که براحتی می تواند چشم هر رهگذری را به چنین خودرویی بدوزد!

با وجود اینکه این روکش و تغییر روی یک تویوتا GT86 زیبا در تهران انجام شده، اما در این مقاله قصد نداریم که در مورد این خودرو صحبت کنیم و می خواهیم به صورت خاص به چگونگی پیاده سازی این روش، مشکلات و هزینه های آن بپردازیم.

1. روکش مخمل چیست؟

روکش مخمل را باید یکی از جدیدترین و خلاقانه ترین روکش های چند سال اخیر بدانیم به طوریکه حتی در سال 2012 و در نمایشگاه SEMA توانست جایزه یکی از 10 خلاقیت جالب را بدست آورد.

این روکش مخمل در حقیقت به صورت خود چسب است و برای چسباندن آن به خودرو احتیاج به چسب نیست. البته تنها کاربرد آن استفاده بر روی سطح خارجی خودرو نیست و می توان از آن در داخل کابین نیز استفاده کرد و قسمت هایی از آن را به روکش مخمل مزین کرد.

درست است که چسباندن این روکش ممکن است به نظر ساده بیاید ولی این کار اصلاً ساده نیست و اجازه دهید افراد مجرب چنین امری را انجام دهند.

2. روکش مخمل چقدر عمر می کند؟

البته این یک موضوع نسبی است و قطعاً به شرایط نگهداری شما باز می گردد. اما اگر در شرایط عادی و استفاده روزمره و زیر نور آفتاب از چنین روکشی استفاده کنید، حدود 3 سال برای شما عمر خواهد کرد.

3. کجا روکش مخمل کنیم؟

احتمالاً در اولین مرحله این تصور باشد که چنین روکشی را نمی توان در داخل پیاده سازی کرد و حتماً باید در خارج از کشور چنین کاری صورت پذیرد ولی باید گفت که در خودروی مورد بحث ما، این روکش در تهران روی خودرو نصب شده و لذا چنین کاری در داخل نیز امکان پذیر است. البته این پیاده سازی ممکن است تا 2 روز طول بکشد.

4. چقدر هزینه دارد؟

قطعاً هر خاص بودن هزینه ای هم دارد. حال هر چقدر بیشتر بخواهید خاص شوید، باید بیشتر خرج کنید. این نوع روکش و پیاده سازی آن روی خودرو هم اصلاً ارزان نیست و باید برای آن حسابی خرج کنید. اگر به موسسات مختلف که چنین کاری را انجام می دهند سری بزنید متوجه رنج قیمت مختلفی برای پیاده سازی آن خواهید شد که همگی رقم های بالایی هستند و شاید ارزان ترین قیمتی که برای یک روکش مخمل ساده پیدا کردیم چیزی در حدود 10 میلیون تومان بود.

اما این روکشی که برای GT86 ما بکار گرفته شده با توجه به خودرو، پیاده سازی و استفاده از رنگ های مختلف کمی بیشتر هزینه داشته و حدود 20 میلیون تومان آب خورده است.

5. شرایط نگهداری چگونه است؟

یکی از سوالات مرسومی که در مورد چنین خودروهایی پرسیده می شود، شستشوی آن است. در مورد خودرویی با روکش مخمل باید گفت که هیچ مشکلی برای رفتن به کارواش های عادی وجود ندارد و می توانید با همان فشار آب این خودرو را تمیز کنید. اما دو نکته وجود دارد. یکی اینکه نباید از واکس استفاده کنید که اصلاً استفاده از واکس روی چنین روکشی از پایه بی معنی است! و دیگر این که بعد از شستشو لازم به خشک کردن وجود ندارد و خود به خود خشک خواهد شد.

البته در همین قسمت می توان به یک موضوع دیگر نیز اشاره کرد که اگر چنین روکشی را روی خودروی خود داشته باشید و هوا بارانی باشد، برخلاف دیگر خودروها که باعث کثیف شدن بدنه می شود، هوای بارانی و بارش روی چنین روکشی باعث تمیزتر شدن آن می شود و شاید از تنها افرادی باشید که بارش باران روی خودروی شما باعث خوشحالیتان خواهد شد.

6. می توان این روکش را برداشت؟

این روکش تنها یک لایه روی بدنه شما است و در حقیقت به غیر از جذابیت ظاهری، یک نوع محافظ برای بدنه نیز محسوب می شود. حال اگر قصد داشتید این روکش را بردارید، و یا برای هر دلیلی دیگر علاقه ای به داشتن این روکش روی خودرو خود نبودید، می توانید این روکش را از خودرو به راحتی بردارید و دوباره خودرو را به حالت اولیه بازگردانید. اما توصیه می شود این کار را خودتان انجام ندهید و اگرچه این کار ساده به نظر می رسد ولی اجازه دهید یک متخصص این روکش را از روی خودروی شما بردارد.

7. اصلاً توصیه می کنید؟

با صاحب خودرو که صحبتی کوتاه داشتم و از تجربه ایشان در مورد داشتن چنین خودرویی پرسیدم و اینکه اصلاً ایشان توصیه می کنند که با توجه به هزینه ها و مشکلات آن، خودروی خود را مزین به روکش مخمل بکنیم یا خیر، جواب دادند که در ایران شاید آنچنان جواب ندهد و مشکل اصلی در فروش چنین خودرویی است. از آنجایی که روکش مخمل در ایران اصلاً جا نیافتاده، لذا در فروش چنین خودرویی دچار مشکل می شوید و هر کسی حاضر نیست این خودرو را خریداری کند مگر اینکه مانند شما به این روکش علاقه داشته باشد.

البته در نهایت ایشان اظهار داشتند که با تمامی این مشکلات به دلیل علاقه به چنین روکشی آن هم روی یک GT86 با تمام جان تمامی مسائل را به جان خریده اند و شاید اگر علاقه وجود داشته باشد، داشتن یک خودرو با روکش زیبای مخمل بسیار هم لذت بخش باشد.

در انتها از آقای شایان خالدی کمال تشکر را داریم که وقت و دانش خود را برای تهیه این گزارش در اختیار گروه خودروبانک قرار دادند.

35 عکس

نظرات کاربران

54 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/6/22
کجا میتونیم این کارو انجام بدیم ؟
هزینش چه قدره؟
میشه کسی رو معرفی کنین؟
1394/6/22
با اینکه قشنگ میشه اما هزینه اش خیلی زیاده! ترجیح میدم اون پول رو خرج زیر کاپوت ماشین کنم تا ظاهرش
1394/6/22
عاالیه ولی طرفدار مخمل کاری ماشین کمه تو ایران......

راستی خودرو بانک عزیز ...اگه امکانش هست خودرو فولکس واگن گلف (1385 تا 1389) رو برامون بررسی کن خیلی ماشین خوبیه (تعریفشو زیاد شنیدم) ،میخوام ماشین بخرم *******البته نه ایرانی*****گلف یکی از گزینه هامه و کلی هم طرفدار داره، ممنون از توجه و لطفتون نسبت به نظراتم و جوابدهی .
ببینم چیکار میکنین منتظرم*************
1394/6/22
البته ببخشید گلف نه ....فولکس *گل* اشتبا نوشته بودم
1394/6/22
خیلی جالب بود فقط اب رو جذب که نمیکنه؟؟؟؟؟؟ :)
مثلا بارون میاد ماشین سنگین میشه بکسواد میکنه :))))))))
حیرون میشه آدم
یا آب بره تنگ بشه D:
1394/6/22
بنظرم زیبا شده. هزینش کمتر باشه شاید بیشتر استقبال شه.
1394/6/22
خیلی خوشگل شده
1394/6/22
دوسوال
1-چه طور شسته میشود؟
2-دیگر خش پیدا نمیکند؟
1394/6/22
اين ماشين تو خيابون بهبودي- ستارخان نزديك خونه ماس، دفعه اول كه ديدمش ١٠ دقيقه هنگ بودم خيلي خاصه ولي تنها مشكل اينه كه خيلي خيلي خيلي متفاوته و هركسي ازش خوشش نمياد
1394/6/22
آخه کی بدنه خودرو مخمل میکنه ؟؟!!!
به نظر من که خیلی زشت شده :|
1394/6/22
یکم مصنوعی به نظر میرسه
1394/6/22
به شخصه ترجیح میدم ده میلیونو به نیازمندا کمک کنم بجای یکاری که گذرا و بی فایدست
1394/6/24
شما مطمئنی که ایشون به فقرا کمک نکردن ؟ چه اشکالی وجود داره که هر جفتش در کنار هم باشه !؟ حرف زدن که آسونه ! سخت وایسادن پشت سر حرفه !
1394/12/18
هومن هم نميگه كسي كه اين كارو ميكنه كمك نميكنه ميگه اگه من بودم حتي اگه كمكم كرده بودم باز با اين پول ترجيح ميدادم كمك كنم
1394/12/20
آخرشم انقد ماشین رو زشت کنی ! واقعا حال به هم زنه ! کمک کردن که چه عرض کنم مینداختن تو جوب بهتر بود !
1394/6/22
با تشکر از خودروبانک. با توجه به اینکه این خودرو رو از نزدیک ندیدم نمیتونم درک کنم جنس این مخمل دقیقا چطوریه؟ یعنی مثل پارچه مخمله؟ بعد رو ایرودینامیک و سر خوردن هوا روش تاثیر منفی نمیگذاره آیا؟
1394/6/22
عالی
خیلی گزارش خوبی بود، من خودم یک دفعه اتفاقی این خودرو رو توی خیابون دیدم
خیلی خوشکله، واقعاً دوست داشتم بدونم چطور این کار رو کرده

ولی 20 میلیون خیلی زیاده!!
1397/2/18
بنده انجام میدم و قیمتش هم 3میلیون تومانه
1394/6/22
عالی ترین حرف را هومن زده اخه کسانی هستند نون شب ندارند
1394/6/22
این کار سلیقه ای پس قطعا یه عده دوست دارن یه عده نه ، اگه کسی هزینه میکنه باید از روی عشق باشه چون با توجه به قیمت بالا موقع فروش مثل لوازم جانبی روی قیمت بی تاثیره (مگر طالب داشته باشه) و البته برای ماشینای دور رنگ میتونه خوب باشه !!!!
احتمالا جنس این مخمل ها متفاوته معلوم نیست دوامش چقدر باشه و تا کی به این شکل باقی میمونه ؟ یک سال یا بیشتر ؟
یه سوالم اینکه موقعی که برف یا بارون روی ماشین میریزه روی وزن خودرو چه تاثیری میذاره ؟ چون قطعا آب به خودش جذب میشه و نسبت به خودروی رنگ شده به تدریج آب از روی خودرو پایین میریزه . (مخصوصا برف )

نظر خودمم منفیه ، رنگ ماشین تو نور و انعکاسی که میده که زیباتره تا مخملی به این شکل
1394/6/22
ضد حریق هم هست ؟؟! آدمای عوضی زیاد داریم تو این مملکت نتونه خط بندازه میاد فندک میگیره رو ماشین :|
1394/6/22
سلام.میخوام یه ماشین دست دوم بگیرم توی این رنج.به نظر شما توی رده قیمتس(نیسان ماکسیما-مزدا3 جدید-کمری 2007-پژو 407-کرولا2009-مگان-ازرا 2007-سوناتا 2009-کیاسراتو نسل 2 وارداتی-زانتیا-سیتروعن c5)کدوم بهتره؟؟؟اگه گزینه دیگه ای هم هست بگید.ممنون
1394/6/23
بین سوناتا و کمری یکیو انتخواب کن پشیمون نمیشی
1394/7/11
با توجه به هزینه های موتور که بعد چند سال 7-8 طبیعیه بیخیال آزرا و مگان و سوناتا باش سیتروءن و پژو هم خریدو فروشش سخته خیلی به نظر من بین کمری مزدا 3 و ماکسیما یکیو انتخاب کن
1394/6/23
دمتون گرم خیلی نازه منم بخوام ماشینمو مخمل کنم چقد میشه ماشینم bmw س
1397/4/11
یکم طبیعی تر دروغ بگو آخههههههههههههه بچه
1394/6/24
طرح جالبیه.ولی مهمتر از اینه که چه کسی و کجا این کار رو انجام بده.
نمای خارجی خودرو که از فاصله نزدیک عکس نداره تا بشه نقاط ضعف رو فهمید ولی از داخل که عکساشم هست معلومه که چقدر بی صلیقه کار شده
همه جاهایی که روکش مخمل شده چروک افتاده و این خیلی زشته!!!!(به طور مثال فلاپ پایین شیفتر دنده و قاپ دور کنسول وسط)
1394/6/24
آخه 20 م آدم عاقل میده روکش!
1394/6/25
ببخشید این کار خیلی راحت حتی تو کشور ارمنستان انجام میشه ولی معاوم نیست زیر اون روکش چه بلایی سر رنگ اصلی اومده؟
1394/6/28
اگه از يه جا آب نفوذ كنه زير مخمل بع چند سال كه روكشو برارى ميبينى ماشين پوسيده
1394/6/31
این ماشینو امروز توی کرمانشاه دیدم خیلی زیبا بود!!!
1394/6/31
اقا اين ماشين تو كرمانشاه س.من هر روز ميبينمش. ميشه بگين كجاي تهران روكش مخمل انجام ميدن؟ ميخوام ماشينمو روكش كنم
1397/8/15
سلام دوستان
شرکت ابتکار پوشش میلاد ، مجری خدمات مخمل پاشی در اصفهان با قیمت مناسب انجام میدیم با ضمانت
در خدمت همه هستیم
1394/7/11
چه ربطی به فروش داره؟ مگه هروقت نیاز باشه نمیشه روکش رو برداشت؟؟
1396/8/27
خو ...... مشکل همینه دیگه
۲۰‌میلیون دادی روکش بعد موقع فروش طرف میگه روکش نمیخوام و طبیعتا پول روکشو نمیده.
یعنی باید ۲۰ میلیونو بکنی بریزی دور
1396/10/10
سلام نه نمیشه اون لایه مخملروبرش داشت من خودم مخمل میزنم ب ماشین کارم همینه اگه بخوای برش داری رنگ ماشین ب گند کشیده میشه
1394/7/16
روکش مات ک جنسش چرمه ب نظرم خیلی بهتره
1394/12/12
ماشینی که برق بدنش چشمتو نگیره که ماشین نیس مخصوصا GT86 که عاشقشم
1395/2/6
من جای ایشون بودم 10 میلیونو لاستیک میخریدم میرفتم دریفت...والسلام :دی
1395/2/22
من این ماشینو یبار تو کرمانشاه دیدم .. برو بکس کرمانشاه بگین خونه ی طرف کجاس بریم زیارت ؟
1396/3/16
عالی بود من دیروز تو خیابون یک is مخمل مشکی دیدم واقعا عالی بود
دوستان یک سوال بین rx350 و 528 کدوم بهتره
شتاب ماشین برام مهمه ولی آپشن نه
1396/7/12
معلومه RX350شاسی بلنده ولی 528iشاستیش پایینه درین صورت شتابش هم بیشتره.
1396/3/20
واااااى رنگ مشكى مخملى با رينگ و دستيگره در و مارك آينه هاى طلايى عالييييييييييييييى ميشه😍😍😍
1396/3/24
با عرض سلام لطفن درباره رنگهای مخملی توضیح بدهید ونحویه کار باآن متشکر می شوم
1396/3/30
با سلام تو تهران روکش میزنن و روکش درواع خیلی ارزانتر هس و بی کیفیت تر .... ما کارمون تو تبریز پاشش رنگ مخمل هست ... روکش بعدا موقع ابکشی بدتر میشه ولی این نه
تازه گرونم میگیرن واس یه روکش
1396/9/29
سلام خدمت همگی.

اخه چرا مطالب اشتباه در اختیار مخاطب قرار میدید?! من خودم اجرا کننده مخمل در غرب کشور هستم.
این مخمل به هیچ عنوان بعد از اجرا قابل پاک کردن و حذف کردن نیست. مگر اینکه رنگ خودرو رو هم پاک کنید. درضمن هزینه اجرا برای هر ماشین بین ۳ تا ۵ تومنه. برای ماشین عروس هم میزنیم که با اولین کارواش پاک میشه...

کسی خواست من در خدمتم.
1397/4/11
سلام.
میشه آدرس یا شماره تلفنت رو بزاری من میخوام اینکارو انجام بدم برای X4 اگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم.
1397/11/2
برای جلادادن رنگ ماشین و محافظت در برابر نور خورشید و بارندگی از روغن محافظ ویلوکسا استفاده کردم. ماشین داره برق میزنه از درخشندگی و خیلی راحت تمیز میشه. یک محصول دیگه هم داشت برای قسمتهای چرمی و پلاستیکی مثل روکش صندلی چرم و سپر و داشبورد که برای کیف چرم هم قابل استفاده بود. عالی بود. قیمتش از بازار خیلی کمتره. وقی بارون میاد قطره های بارون سر میخورن. بعد از بارندگی با یک تکه پارچه راحت بدنه ماشین تمیز میشه و دردسر نداره.
1397/12/5
من برای داشبورد ماشین و سپرها از روغن محافظ چرم و پلاستیک ویلوکسا استفاده کردم. خیلی با کیفیته. فوق العاده تمیز و براق میکنه. وحشتناک عالیه. اینترنتی خریدم. قیمتش هم از بازار ارزونتره. اگه دوست داشتین امتحان کنید. چند ماهه استفاده میکنم و راضی هستم ازش. خواستم این تجربه را باهاتون به اشتراک بگذارم.
1398/9/13
تو تو تمام سایتها با اسمهای مختلف داری تبلیغ این کرم آشغالی را میکنی
1398/7/3
سلام چطور میتونم کاور مخمل خود چسب تهیه کنم.ازکجا؟ لطفا یه شماره تماس برام بفرستین ممنونم
1399/4/21
سلام دوست عزیز میخواستم ببینم این روکش مخمل رو میشه به چه روشی جدا کرد
1399/7/4
بنظر من قشنگ شده ولی با توجه به صرف این مقدار هزینه اگر من باشم میرم سرامیک بدنه میزنم
چون هم قیمتش خیلی خیلی مناسب تره هم با سلیقه من بیشتر میخونه
1399/7/23
سلام جناب شرمنده آیا رنگ مخملی رو میشه با پستوله رنگ آمیزی کرد؟