موضوعات داغ

طعم هیجان با تویوتا کرولا TRD

29 شهریور 1394

نوشته: سپهر زنگنه

عکس: محسن آل طه

مقدمه

کرولا به عنوان سدان اقتصادی و بسیار بادوام تویوتا در کشورمان سابقه ای دیرینه دارد و در سطح جهانی نیز به عنوان یکی از برترین خودروها در کلاس خود مطرح است و همواره فروش بالایی را تجربه می کند، اما چندی است که تویوتا تصمیم به افزایش گستره مشتریان خود گرفته است و در همین راستا ساخت نمونه های اسپرت و جوان پسند نظیر GT86 یا تجدید حیات مدل افسانه ای سوپرا را در دستور کار قرار داده است.

بزرگترین خودروساز ژاپن در همین راستا به بخش مسابقه ای خود که اصطلاحاً TRD خوانده می شود، دستور داده است تا پکیج های تیونینگ ویژه ای را برای مدل های متدوال این شرکت طراحی کند و حالا پای تویوتا های TRD نیز به کشورمان باز شده است. کرولا TRD اولین نمونه از سری محصولات اسپرتی تویوتا با پکیج تیونینگ TRD است که قرار است به زودی در کشورمان عرضه شود و در صورت موفقیت زمینه ساز ورود سایر مدل ها با تجهیزات بیشتر و هیجان انگیز تر نیز خواهد بود.

فلسفه TRD

تویوتا نیز همانند بسیاری دیگر خودروسازان چند سالیست که گروهی را با هدف تجهیز خودروهای تولید انبوه به قطعات تیونینگ و شرکت در مسابقات اختصاص داده است که به نام TOYOTA Racing Development یا به شکل اختصاری (TRD) شناخته می شود، این واحد خود به دو بخش آمریکایی و ژاپنی تقسیم بندی می شود که هر کدام وظیفه هدایت تیم های مختلف برند تویوتا را در مسابقات منطقه ای بر عهده دارند که از مهمترین آن ها می توان به حضور تویوتا کمری در سری معروف نسکار ایالات متحده یا درخشش مدل های لکسوس و تویوتا در سری مسابقات تورینگ قهرمانی ژاپن نظیر SUPER GT و GT500 اشاره کرد.

همچنین تویوتا بخش مسابقه ای مستقلی را نیز تحت عنوان TOYOTA Motorsport GmbH تعریف کرده است که در واقع تا سال 2009 مسئول هدایت تیم فرمول یک این خودروساز بود و هم اکنون نیز مدیریت حضور تویوتا در مسابقات استقامت نظیر رقابت های 24 ساعته Le Mans را بر عهده دارد. بخش غیر مسابقه ای TRD که در زمینه تجهیز خودروهای شهری به فعالیت می پردازد، قطعات مختلف تیونینگ نظیر انواع بادی کیت، ادوات اسپرت داخل کابین، مجموعه فنربندی، کیت سوپرچارجر، اگزوز حرفه ای و ... را ارائه می دهد و در یکی دوسال اخیر به خصوص پس از معرفی تویوتا GT86 بسیار مورد توجه واقع شده است. کیت های سوپرچارجر و قطعات فنی ساخت TRD از وارانتی قابل توجهی برخوردارند و خودروهای تقویت شده توسط این بخش نیز همچون سایر خودروهای تولید انبوه تویوتا/لکسوس توسط مراکز تعمیراتی گسترده تویوتا پشتیبانی می شوند.

از این رو می توان گفت که عملاً تفاوت چندانی بین فلسفه TRD با شاخه های M POWER ب ام و یا AMG مرسدس بنز وجود ندارد و کلاس کاری این برند هم با هدف تیونینگ محصولات کمپانی مادر بر همین اساس تعریف شده است، اما تفاوتی نیز در این بین وجود دارد. در واقع تویوتا تاکنون هرگز محصولی ویژه (با پیشرانه متفاوت و تقویت شده) را با برند TRD معرفی نکرده است، اما ب ام و، مرسدس بنز و سایر خودروسازان هم قطار، معمولاً شاخص ترین محصول خود در هر رده را در سری های تیونینگ شده با پسوند M و AMG و ... به بازار معرفی می کنند.

کرولا مزین به TRD

همانطور که می دانید، نسل فعلی تویوتا کرولا با پیشرانه 2.0 لیتری و 145 اسب بخاری به کشورمان وارد می شود. این پیشرانه با دوام و کم استهلاک یارای تولید 187 نیوتن متر گشتاور را در دور موتور 3600 دور در دقیقه دارد و این میزان از قدرت و گشتاور را از طریق یک گیربکس چهارسرعته اتوماتیک به چرخ های جلو تحویل می دهد.

در نمونه TRD نیز تغییری در این اعداد و ارقام اتفاق نیافتاده و پکیج عرضه شده توسط ایرتویا، به قطعات تیونینگ بدنه شامل سپرهای جلو و عقب مجهز به اسپویلر و دیفیوزر، بال عقب نصب شده بر روی درب صندوق عقب، رینگ های مزین به نشان TRD و مواردی از این دست محدود می شود.

البته گستره قطعات تیونینگ TRD برای کرولا فقط شامل موارد ظاهری نیست و در فضای درون کابین نیز پوشش جیر سقف، دست دنده چرم دوزی شده با طرح فیبرکربن و چند مورد ریز و درشت دیگر نظیر افزوده شدن پرده برای شیشه عقب و شیشه های جانبی درب های عقب، از متفاوت بودن این خودرو نسبت به نمونه های عادی حکایت می کنند.

تکنیکی ترین تغییر پیکج TRD برای کرولا را باید در سیستم فنربندی خودرو جستجو کرد. در این قسمت فنرهای عادی کرولا با فنرهای اسپرت و خشک تر TRD جایگزین شده اند تا ضمن کاهش ارتفاع، هندلینگ خودرو نیز به شکل ملموسی بهبود یابد.

با این حساب باید مطمئن بود که کرولا TRD برخلاف سایر خویشاوندان خود، چهره و باطنی اسپرت دارد و ضمن دوام بالا و عملکرد قابل قبول (شتاب صفر تا صد رسمی 9.7 ثانیه) می تواند لذت رانندگی بیشتری را هم با هندلینگ بالاتر خود نصیب خریداران کند.

قیمت

کامل ترین نسخه کرولا هم اکنون با قیمتی در حدود 135 میلیون تومان توسط ایرتویا عرضه می شود اما قیمت نهایی نسخه تیونینگ شده TRD هنوز به شکل رسمی اعلام نشده است. با این حال می توان انتظار داشت که اختلاف قیمتی این نمونه اسپرت نسبت به مدل های معمولی چندان زیاد نباشد و مخاطبین فراوانی را به سوی این نسخه متفاوت کرولا جذب کند.

در انتها جا دارد از جناب آقای یاشار فرونچی که شرایط را برای انجام و معرفی این خودرو فراهم کردند، کمال تشکر را داشته باشیم.

93 عکس

نظرات کاربران

53 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1394/6/29
دوستان عزیز با تمام احترامی که برای این خودرو ساز بزرگ ژاپنی قائلم ولی باید بگم یچ کاری نکرده trd به نسبت بقیه تیونر های فوق العاده ضعیف هست مثلا همین تعلیق عقب غیر مستقل هست !!!!!! فقط فنراش رو اسپورت کرده که امید فنر هم فنر های اسپورت خوبی میسازه تغیر خاصی ندیدم توی خودرو.با تشکر از خودرو بانک
1394/6/29
تویوتاس دیگه
1394/6/29
خودروي جالبيه
اگر قيمتش خيلي با مدل هاي معموليش فرق نكنه به نظر من ميارزه چون تقريباً فقط بادي كيت روش نصب كردن ولي قيافش خيلي بهتر از مدل استانداردش شده
1394/6/29
خیلی شیک شده
1394/6/29
از تویوتا توقع می رفت که از یک گیربکس 6 دنده استفاده کنه نه 4 دنده معمولی
1394/6/29
کرولاهای جدید چراغ عقبشون لکسوزیه که نئون هست اما این لامپیه خیلی زشته فک کنم خیلی وقت باشه رو دست ایرتویا مونده
1394/6/29
موتور و گیربکس رو تغییر نداده ، پس چی رو اسپورت کرده؟؟؟!
حتی داخلش هم زیاد کاری نکرده، فقط رینگ و فنر و بال و چراغ گذاشته!!!
خب همینا رو میزاشت برا فروش ، هر کس خواست خودش بخره نصب کنه!
این که نشد تیونینگ!!!!!
فکر کن با این بیای تو خیابون ، قیافه رو هر کی ببینه فکر میکنه الان آسفالتو لوله میکنه، بعد راه بیافتی همه بت می خندن!
1394/6/29
تویوتا =استهلاک پایین - ایمن- اصیل
این مدل تیون شده ش هم خوشگله هم قدرت کافی داره واسه جذب مشتری ولی ی ی ی ی ی ی ی ی ی ی.....
قیمتش بالاست پس _______

خرید کرولای TRD صفر هم ممنوع
1394/6/29
اینکه در مورد کمپین نخرین خودرو هیچ مطلب یا خبری نمیزارید و در راه احقاق حق ملت رو یاری نمی کنید اصلا جالب نیست. متاسفم.
1394/6/30
اتفاقاً به نظر من اگر برید توی بقیه صفحه ها میبینید که کلی کامنت در مورد این قضیه هست که دارن در مورد بحث می کنند و به نظر من همین که خودروبانک داره این جور بحث ها رو منتشر و مدیریت می کنه یجور حمایته
1394/6/30
کیانا، انتظار داشتی همین چهارتا کامنت رو هم منتشر نکنه؟؟؟ به سانسور عادت کردیم..حالا یکی که سانسور نمیکنه فک میکنیم لطف بزرگی شده.
1394/6/29
این چرا LCD نداره!!!؟؟ 135 میلیون!!!
1394/6/30
ايرتويا 2.5 ميگيره و مونيتور روش ميذاره.خيلي مسخرس
1394/6/29
تویوتا یک خودرو ساز با کیفیت و قدرتمنده و توی این هیچ شکی نیست ولی تقریبا همه ی خودرو هاش کمترین جذایبت رو توی رنج قیمتیشون ( حداقل توی ایران ) دارند .
1394/6/29
تویوتا رو چه به اسپرت سازی؟؟!!!!
1394/6/29
تویوتا هست دیگه خودرویی که تا 10 سال برات کار میکنه اخ هم نمیگه . نمای داخلی و خارجی هم که اسپرت وجوان پسند کردند دیگه حرفی باسه ی گفتن نداره محشره . من از میان مزدا3 .هیوندا ولستر . الانترا. هونداسیویک. میستوبیشی لانسر. کرولا رو انتخاب میکنم و تا سال اینده میخرمش ممنون از خودرو بانک
1394/6/29
ژاپن عالیه
از محصولات ژاپنی و اروپایی خصوصا آمان و انگلیس بیشتر خبر بگذارید
وقتی صنعت نوپای کره اسباب بازی هاشون را با حمایت طراحان خارجی مدام تغییر میدن تا به اصالت برسن ، چرا ایران نتونه، ایرام خودرویی که سال 80 محصول سمندش از محصولات به ظاهر خودروهای بزک شده چشم بادومی های کره ای بهتر بود
ممنون
1394/6/29
جای یه مانیتور روی ماشین واقعا خالی بود باسپاس
1394/6/29
خودرو بانک گل کاشین فدایی دارین دم همه کارکناتون گرم همون
1394/6/29
تشکر
لطفاً فیلم بررسی بزارید الان داره 6 ماه می شه :|
1394/6/29
با سلام چرا فیلم بررسی نمی زارین خیلی وقته
1394/6/29
سلام ماشین خیلی با حال و قیافه اصیلی داره مخصوصا که این مدل فیس سازی کرده ولی بهتر بود رو آپشناشم کار میکرد و ایربگ اضافه میکرد و شیفتر میذاشت در ضمن امیرحسن آقا درسته 4 سرعتس ولی سوارش شدم رو دنده 3 170 تا میره
1394/6/29
تویوتا رو چه به اسپرت سازی؟؟؟؟؟!!!!!!
شما اسم تویوتا سوپرابه گوش مبارکت خورده؟؟وقتی تویوتا سلیمان تو کلاس خودش پادشاهی میکرد کره ای غاز میچروندن
همین الان کدوم.محصول کره ای اسپرت هست؟؟ولستر؟؟ هیوندا i20 که قربونش برم شتابش با پراید وطنی برابری میکنه
1394/7/4
فقط تویوتا اقاامیر حسین نه ماشین های کره ای داقون
1394/6/29
تا زمانی که اختاپوس و مافیای خودرو دست از سر خودرو در این مملکت برندارد، سوار شدن این ماشین ها برای طبقه متوسط جامعه رویا است. متاسفانه عده ای در ایران با انحصاری کردن واردات خودرو به بهانه حمایت از تولید داخلی و غالب کردن خودروهای وارداتی با دو تا سه برابر قیمت واقعی آن، این فرصت را از مردم می گیرند که خودروهای با کیفیت دنیا را با قیمتهای منطقی خریداری نمایند. اگر در 30 سال اخیر با روشهای استراتژیک درست با خودرو سازان معروف دنیا مشارکت می کردیم و فقط جلوی بینی خودمان را نمی دیدم امروز هم توان ساخت خودرو های استاندارد و با کیفیت را پیدا می کردیم و هم میتوانستیم قطب صادرات خودرو به کشورههای همسایه باشیم. البته جلوی ضرر را از هر جا بگیری منفعت است. بنظر من مردم علاوه بر نخریدن خودروهای بی کیفیت داخلی، خودرو های وارداتی چند برابر قیمت را هم نباید بخرند. اینجا باید به همه سرمایه داران و متمولین عزیز می گویم که درست است که شما قدرت خرید هر ماشینی و با هر قیمتی را دارید اما یکبار هم که شده با طبقات ضعیف جامعه همدل شو تا خوشبختی و رفاه شامل حال بقیه هموطنانت نیز بشود.
1394/6/29
به نظرم وقتی موتور تقویت نمیشه خود صاحب ماشین با یه دور زدن تو سورنا و ستارخان و ملت خیلی خوشگل تر میتونه ماشینو اسپرت کنه چون اونجوری خاص تر هم هست.هزینشم فک کنم کم تره
1394/6/30
می توان گفت که عملاً تفاوت چندانی بین فلسفه TRD با شاخه های M POWER ب ام و یا AMG مرسدس بنز وجود ندارد.
من نمیدونم خودرو بانک چقدر از شرکت ایرتویا پول گرفته که تبلیغ کنه و اطلاعات خنده دار بده دست مردم .
تو جمله بالا میگه با کیت بی ام و و مرسدس بنز هیچ تفاوتی نداره بعد کرولا شیفتر نداره !!! خنده دار نیست ! خودرو بانک سایت جامع و کاملیه به جرات جزو بهتریناست اما خوب پول خوبی هم برای تبلیغات میگیره!!!
1394/6/30
nima جان
فکر کنم خیلی داری شلوغش می کنی
اینکه فلسفه اش یکیه که مشخصه یکیه، توی خود متن هم نوشته که ولی تویوتا فقط به کیت بدنه بسنده کرده و مثل M یا AMG نرفته موتور رو هم تقویت کنه
به نظر من شما یکم کم لطفی می کنی

در ضمن من نویسنده رو که دیدم آقای زنگنه هستند خیلی خوشم اومد، هم اینکه خودروبانک داره بهترین ها رو دور هم جمع می کنه و هم داره در سطح بسیار خوبی کار می کنه
1394/6/30
خوب منظور نويسنده مثلا M5 نيست كه منظورش 528 با كيت ام هست كه غير از تغييرات ظاهري هيچ تفاوتي با مدل معمولي نداره
1394/6/30
tanha chizi ke baes mishe nakharamesh gearboxe maskharashe ke baz hamuno rush gozashtan kash gearboxe 7 sorate ro ham rush mizashtan
1394/6/30
در اصل یک گیربکس 6 دنده خودکار با دنده پشت فرمان هم وجود دارد ولی متاسفانه گیربکس 4 دنده آن وارد بازار شد که کمی خسته کننده است. و از تویوتا توقع می رفت از گیربکس 6 دنده استفاده کنه . ولی بعضیها دنبال اسپرت سواری نیستن و فقط کیفیت و استهلاک براشون مهمه که کرولا می تونه یک گزینه خوبی باشه که بازار دست دوم خوبی هم داره
1394/6/30
با عرض سلام وخسته نباشید و تقدیر و تشکر از سایت گروه خودرو بانک میخواستم اگه امکانش باشه فیلم تست و بررسی خودروی کیا اسپرتیج شاسی بلند رو بزارین... با تشکر
1396/10/12
آره این اسپورتیج شاسی کوتاهاش(!!!) بدرد نمیخوره
همون شاسی بلندش رو بخر!
1394/6/30
خدایی خنده داره اخه کجای دنیا به این میگن اسپرت اینا دیدن ملت ایران توسط مافیای خودرو اسیر شده بانصب یه چراغ ال ای دی و چند تا بر چسب میگن اسپرت اخه موتور دو هزار با این قدرت خروجی کجاش اسپرته موتور بی ام و یا بنز حدود دویست و پنجاه تا خروجی داره اونم با کلی گشتاور و از همه مهم تر دیفرانسیل عقب اخه کدوم اسپرت دف جلو تا سر یه پیچ با یه ترمز ماشین دور خودش بچرخه خدایا ما چرا اسیر ایران خودرو و امثال اونا شدیم فقط نه به خودروی صفر حالا چه خارجی چه ایرانی بدرود
1394/7/4
ببین عزیزم اونجایی که داره میگه مثل bmw m پکيج یا amg بنز داره مثال میزنه نه اینکه بخواد TRD رو با AMG مقایسه کنه داره میگه یه داستانی هست مثل اونا.بعد اینم درست نیست که هر شرکت خودروسازی رو با یه شرکت ديگه مقایسه کرد مثلا هیچوقت نباید تویوتا رو با بی ام دبلیو مقایسه کرد شما قیمت ارزون ترین خودروی بی ام دبلیو رو که سری ۱ میشه با همین کرولا مقایسه کن با پول يدونه سری ۱ میشه چند تا کرولا خرید که از نظر کارایی و آپشن و استهلاک خیلی پاین تره.
1394/6/31
جونمو واسش میدم
1394/6/31
اونا توربو شارژر دارن ‏
1394/6/31
اقا سجاد بحث توربو نيست تو گزارش نوشته با بنز و بي ام دابليو مقايسه ميشه اونا سري اسپرتشون واقعا اسپرته ولي اين يه ال اي دي و چند تا برچسب فقط يه تبليغ واسه ايرتويا وسلام فقط نبايد خريد همين
1394/6/31
اصالت و کیفیت = تویوتا
1394/6/31
slm ... mer30 az toziateton age aks va film ya matalbe jadidi marbot ba toyota dsarid ersl knid .. tnx
1394/7/10
تویوتا کرولا 2015 خیلی بصورت عادی فنر بندیش خشک شده واصلا نرمی سابق را نداره و توجاده های ایران پدر ادمو در میاره اونوقت فنر بندیشو خشک کنی دیگه چیز از اب در میاد .
این از هرکی کرولا جدید داره بپرسی بهت می گه کرولا جدید اصلا نرم نیست .
1394/7/17
طراحی بیرونش عالیه .اما به نظر شخصیم طراحیه داخلی خاصی و حرفی برا گفتن نداره.
داره؟؟؟
1394/7/25
خدایییییی عالیه
ولی طراحیه داخلیش نسبت به پولی که میدی ضعیف نیست دوستان؟؟؟؟؟؟
بیرونش که عالیه.یکی منو متقاعد کنه....
1394/8/1
سلام...من تویوتا کرولا gliمدل 2015 رو دارم...فقط میتونم بگم این ماشین از هر لحاظ معرکس وتو خریدش شک نکنید..تمام
1394/11/28
سلام دوستان من هم حدود هفت هشت ماهی هست که این ماشین رو خریدم وتاحالا هم تجربه ماشین خارجی نداشتم البته دوستان دارن وخیلی سوار شدم از همه لحاظ تویوتا حرف نداره ولی باید تکلیف و مشخص کنی اگر دنبال خوشگلی زیادو انبوهی از امکاناتی برو سمت ماشین کره ای کیا وهیوندا و.،،ولی اگر کیفیت برات مهمه راحتی و نرمی باامکانات ضروری قابل استفاده استهلاک پایین و دوام وچند سال خاطر جمع بودن بدون دغدغه فقط تویوتا حالا بسته به بودجه که من کرولا رو باکلی تحقیق انتخاب کردم
1394/12/29
سلام دوستان اختلاف قيمت زياد كرولا ايكس ال اي با جي ال اي و يا سفارش عمان و امارات و اينها براي چيه من اگه نرمي ماشين فقط برام مهم باشه و اينكه زيرش هم به سادگي به زمين گير نكنه چي بگيرم ؟
1395/1/27
شنیدم تویوتا یه عمر ماشین می مونه واسه آدم اگه پول داشتم یکی می گرفتم ولی ندارم :(
1395/1/30
تویوتا کیلو چنده ؟ تویوتا حتی قدرت رقابت با سایپا رو نداره این قدر ماشیناش آشغال؟ رقابت با بنز و بی ام و؟
1395/2/2
خودرو بانک عزیز اگه میخوای سایتت همیشه خوب و پربازدید بمونه نظر هر کس و ناکسی رو تایید نکن
بذار افرادی که سخناشون به درد میخوره یه چیز بنویسن نه هر پراید سواری که از عقدش میاد نظر میده
باتشکر
1395/3/8
من عقده ای یا پراید سواررم یا تو که از چیز بدرد نخوری مثل تویوتا حمایت می کنی من اگر بخواهم می تونم صد تا تویوتا بخرم ولی انقدر بدرد نخوره که من اون را با سایپا مقایسه می کنم
1396/2/25
مطمئنم تو حتي يكبارم سوار مدل پايين ترين تويوتا هم نشدي كه اين حرفو ميزني تو حتي پول بوق تويوتا رو هم نداري چه برسه به خودش :) :) :)
1395/4/10
دقت کردین یکی از چراغ های مخصوص‌‌ روزش‌ سوخته!!!
1395/8/30
دشمن تویوتا ....بیا برو سر درسو مشقت...برو افرین