بررسی کوییک G
همانطور که گفتیم کوییک فیسلیفت دندهای در دو نسخه S و G به بازار عرضه شده که در این بخش قصد داریم در مورد مدل فولآپشن یا همان G صحبت نمائیم. این محصول به نوعی کاملترین نسخه از کوییک دندهای محسوب میشود و قادر است از نظر سطح امکانات با خودروهای مقداری گرانتر از خود به رقابت بپردازد. از دیگر ویژگیهای مثبت این محصول میتوان به مواردی نظیر: فضای نسبتاً جادار کابین (بهتر از پژو 206)، هزینه نگهداری مناسب، گستردگی بسیار خوب مراکز خدماتی در سراسر کشو و بهبود نسبی ایمنی در قیاس با پراید اشاره نمود که تمامی این موارد در کنار ظاهر و کابین جدید و امکانات قابل قبول، نسخه G را به یکی از جذابترین خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت بازار تبدیل نمودهاند. البته در این بین مشکلاتی هم وجود دارند. مثلاً اینکه پیشرانه قدیمی M15 از نظر پرفورمنس شرایط چندان ایدهآلی ندارد و با ساختار 8 سوپاپه، عملکرد کاملاً متوسطی از خود نشان میدهد؛ همچنین تمامی تجهیزات اضافه شده روی نسخه G به خدمات رفاهی مربوط میشوند و متاسفانه برای بهبود ایمنی ماشین (مثلاً ایربگهای جانبی یا ESP) اقدامی صورت نگرفته است. بخصوص که خانواده تیبا و کوییک در سرعتهای بالاتر پایداری چندان خوبی از خود نشان نمیدهند و به سیستمهای کمکی الکترونیکی نیاز مبرم دارند؛ هرچند به طور کلی این قبیل تجهیزات در سایر خودروهای این رده نیز روئیت نمیشوند و از این رو شاید نتوان به کوییک ایراد بزرگی وارد نمود. استفاده از متریال با کیفیت پایین نیز همواره پاشنه آشیل محصولات اقتصادی سایپا بوده که متاسفانه در این ماشین جدید نیز رویه گذشته ادامه یافته است.
داخل کوییک G
با ورود به داخل کابین کوییک G با فضایی متفاوت با نسخه قبلی و حتی مدل S مواجه میشویم. فرمان طرح D به کلیدهای کنترل سیستم صوتی تجهیز شده و ترکیب آن با بخش نشانگرهای پشتآمپر اسپرت و پنل میانی جدید، کمک کرده تا فضای کلی مدرنتر از قبل دیده شود. دریچههای تهویه مرکزی به شکل دایره درآمدهاند و سیستم مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچ مرکزی نیز به بهبود حس و حال مدرنیته کابین یاری رسانده است. البته کیفیت متریال مورد استفاده داخل کابین همچنان ضعیف میباشد اما استفاده از روکش چرمی برای صندلیها و تزئینات بیشتر داخل اتاق باعث شده که حداقل از لحاظ بصری حس بهتری به سرنشینان منتقل شود. در سایر قسمتها شرایط مشابه با کوییک عادی است و ارگونومی کلی قابل قبول (البته با در نظر گرفتن سطح قیمت) و فضای کابین نسبتاً جادار میباشد. بخصوص که کوییک روی صندلی عقب خود جای پا و سر بیشتری در قیاس به پژو 206 در اخیتار قرار میدهد که برای این کلاس بدنه راضیکننده است. البته ناگفته نماند که فضای صندوق عقب کوییک حدود 20 لیتر کوچکتر از نماینده پژو است اما همین 225 لیتر گنجایش فعلی هم برای کاربریهای روزمره یک هاچبک شهری کافی به نظر میرسد. متاسفانه بدلیل قطر و زاویه خاص ستون A و فرم آینههای جانبی در برخی زوایا شاهد نقاط کور هستیم اما به طور کلی محل قرارگیری راننده و ابعاد ماشین به شکلی است که میتوان پشت فرمان از تسلط کافی برخوردار شد.
طراحی کوییک G
به طور کلی میتوان از کوییک به عنوان یک فیسلیفت موفق روی تیبا 2 یاد نمود چراکه تغییرات صورت گرفته روی این محصول به اندازهای بوده که به سختی میشود تشخیص داد با همان ساختار کلی بدنه تیبا سر و کار داریم. بخصوص که استفاده از سپرهای اسپرت و اِلمانهای مختص محصولات کراساوور، که امروزه به نوعی مد روز صنعت خودرو محصوب میشوند، باعث شده ظاهر کوییک تا حدودی مدرن و امروزی جلوه کند.
اما نسخه فیسلیفت شده کوییک (G)، تغییرات ظاهری اندکی را تجربه نموده و تنها با جلوپنجره و سپر جلوئی جدید و نوارهای مشکی رنگی که چراغهای جلو را به مجموعه دیلایتها و مهشکنها پیوند دادهاند از مدل ساده قبلی تشخیص داده میشود. این طرح که با الهام از یوزپلنگ ایرانی روی صورت کوییک نقش بسته به بهبود ظاهر ماشین یاری رسانده و دماغه کوییک را مقداری اسپرتتر و خشنتر از قبل نشان میدهد. اما در سایر قسمتها تغییر خاصی حاصل نشده و به غیر از رینگهای اسپرت و شیشههای دودی بکار رفته، ظاهر ماشین مشابه کوییک معمولی میباشد.
مشخصات کوییک G
در حال حاضر نسخههای S و G با همان پیشرانه قدیمی تیبا یعنی M15 تولید میشوند، اما قرار است در آینده نزدیک انجین اصلاح شده M15GSI جای مدل قبلی را در زیر کاپوت بگیرد. پیشرانه جدید از نظر ساختار کلی، حجم و تعداد سوپاپ مشابه مدل قدیمی است اما در این بین اضافه شدن سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ و بهبود در پاشش سوخت و تسهیل خروج دود و مواردی از این دست باعث شده قدرت و گشتاور اندکی بالاتر رود و مصرف سوخت و لرزش، مقداری کمتر شود. در هر صورت تا زمان اعلام رسمی مشخصات موتور جدید مجبوریم به همین پیشرانه M15 قدیمی دلخوش کنیم. البته یک موتور 1.5 لیتری تنفسطبیعی قدیمی با ساختار 8 سوپاپ، دلخوشی چندانی هم ایجا نخواهد کرد چراکه 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتنمتر گشتاور، تناسب چندانی با ظاهر اسپرت این ماشین ندارند! اما در هر صورت وجود مزیتهایی مثل دوام قابل قبول، دسترسی مناسب به قطعات یدکی، عدم حساسیت به کیفیت و اکتان بنزینهای وطنی و هزینه نگهداری پایین باعث شده که بسیاری افراد از همین موتور قدیمی هم راضی باشند، هرچند مالک مجبور است با صدا و لرزش نسبتاً زیاد پیشرانه در دورهای بالا کنار بیاید. مصرف سوخت ترکیبی رسمی ماشین هم 7.14 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده که البته در عمل این عدد به سختی بدست خواهد آمد و باید روی اعداد 8 الی 8.5 حساب باز کنیم. ضمناً برای کوییک S و G از دریچه گاز برقی مشابه نسخه اتومات استفاده شده که از دید برخی مشتریان واکنشهای کندتری به دستورات راننده از خود نشان میدهد. از دیگر مشخصات فنی کوییک G میتوان به سیستم انتقال قدرت 5 سرعته دستی، تعلیق MacPherson جلو و Torsion Beam عقب، ترمزهای دیسکی جلو و کاسهای عقب و فرمان هیدرولیک اشاره نمود.
امکانات و تجهیزات کوییک G
کوییک G به عنوان نسخه فولآپشن کوییک فیسلیفت دندهای معرفی شده و در نتیجه از نظر سطح آپشن شرایط به مراتب بهتری از نسخه S یا کوییکهای قدیمی مدل پایه دارد. در واقع این محصول علاوه بر گزینههای معمول مثل: سنسور دنده عقب، تهویه الکتریکی نیمه اتوماتیک، نشانگر تعویض دنده، چراغ روشنایی در روز، چراغ مشایعت، مهشکنهای جلو و عقب، دماسنج، کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، هشدار صوتی بستن کمربند ایمنی، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب، آینههای برقی، کامپیوتر سفری، سیستم ضد سرقت Immobilizer و ایزوفیکس، از گزینههای تکمیلی نظیر: سیستم مولتیمدیا با نمایشگر 7 اینچی، رهیاب ماهوارهای، دوربین دنده عقب، کلیدهای کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، روکشهای چرم، نمایش فشار باد تایرها، سنسور نور، شیشههای دودی و رینگهای آلومینیومی نیز بهره میبرد که آن را به یکی از کاملترین خودروهای رده قیمتی خودش (و حتی خودروهای مقداری گرانتر) تبدیل میکند. البته سایپا در صفحه مشخصات کوییک هشدار داده که ممکن است برخی آپشنها در زمان تحویل متفاوت باشند و ملاک نهایی، نمونه روئیت شده در نمایندگی خواهد بود!
کوییک G با توجه به سطح امکانات کاملتر از برادرانش به عنوان گرانترین کوییک دندهای ارزشگذاری میشود اما با این حال هنوز هم رقیب قیمتی چندانی پیش روی خود نمیبیند. در واقع حتی ارزانترین و کمآپشنترین پژو 206 بازار یعنی تیپ 2 نیز همچنان گرانتر از کوییک G میباشد و از این رو اگر به امکانات جانبی علاقه داشته باشید، در دسترسترین گزینه همین نماینده سایپا خواهد بود. با این حال ممکن است برخی ترجیح دهند مدلهای ارزانتر کوییک را انتخاب نمایند و آپشنهای مورد نظرشان را به صورت موردی و افترمارکت روی ماشین نصب نمایند تا مقداری صرفهجویی حاصل شود که در این صورت نسخههای ساده، R و S قابل خرید هستند. همچنین تیبا2 پلاس نیز در سبد محصولات سایپا موجود است که هرچند ظاهر و کابین بسیار قدیمیتر و آپشنهای محدودتری در قیاس با کوییک G ارائه میکند اما با قیمت به مراتب ارزانتر، ویژگیهای فنی تقریباً مشترک و گزینههایی مثل نمایشگر مرکزی و رهیاب ماهوارهای، میتواند یک جایگزین اقتصادی برای کوییک لحاظ شود.