بررسی شاهین پلاس
شاهین یکی از طولانیترین پروژههای توسعه اتومبیل در صنعت خودروسازی ایران است. این پروژه با نام رهام آغاز شد و هدف اولیه آن، توسعه خودرویی بر مبنای همکاری سایپا و شرکت چینی برلیانس بود. با این حال پس از اعمال مجدد تحریمها، چینیها ایران را ترک کردند و پروژه رهام به صورت نیمه کاره رها شد.
شاهین پلاس پروژه رهام پس از تغییرات مدیریتی در سایپا، مجددا آغاز شد و نام آن نیز به شاهین تغییر کرد. سایپا تصمیم گرفت تا نسخه توربوشارژر موتور خود یعنی M15 را برای شاهین در نظر بگیرد. این پیشرانه در خودروهای اقتصادی این شرکت همچون محصولات خانواده تیبا، ساینا و کوییک مورد استفاده قرار داشت. از این رو نصب یک موتور توربوشارژر هشت سوپاپ روی شاهین، باعث شد تا این خودرو شروع چندان موفقی هنگام عرضه نداشته باشد. پس از دریافت واکنش مخاطبان نسبت به شاهین و پیشرانه آن، سایپا به دنبال راه حل جدیدی رفت. نتیجه تحقیقات جدید سایپا، ارائه پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی و شانزده سوپاپ ME16 بود که نسخه متفاوتی از موتور EC5 پژوسیتروئن به حساب میآید. این موتور روی نسخه جدید شاهین نصب شد و سایپا آن را شاهین پلاس نامید. در بخش گیربکس نیز تغییراتی در این خودرو لحاظ شده است و گیربکس شش سرعته خودکار را روی آن میبینیم. این مشخصات فنی در دیگر محصول پساتحریمی یعنی سایپا سیلک نیز مورد استفاده قرار خواهند گرفت. بنابراین سایپا سیلک و شاهین پلاس از نظر فنی مشابهت کامل با یکدیگر دارند. حذف پیشرانه هشت سوپاپ توربوشارژر و همچنین گیربکس اتوماتیک CVT، میتواند به تولد دوباره شاهین در بازار خودرو ایران منجر شود.
داخل شاهین پلاس
در بخش طراحی داخلی نیز همانند ظاهر خارجی، همان اصول شاهین عادی را میبینیم. البته نسخه رونمایی شده از شاهین پلاس در بخش داشبورد ظاهری همانند شاهین اتوماتیک را به نمایش میگذارد. بنابراین مواردی همچون تریم دو رنگ کرم و مشکی، نمایشگر اندرویدی بزرگتر به همراه دکمههای شبه لمسی، ست کامل دکمههای کنترلی روی فرمان به همراه قاب مشکی رنگ را در این خودرو خواهیم دید. البته مشخص نیست که آیا شاهین پلاس دندهای نیز با همین تریم داخلی به بازار عرضه میشود یا خیر.
شاهین پلاس استفاده از تریم داخلی جدید در شاهین پلاس و شاهین اتوماتیک، باعث خواهد شد تا جایگاه این خودرو نزد مشتریان ارتقا یابد. پلتفرم مورد استفاده در شاهین پلاس نیز بدون تغییر باقی مانده است، از این رو فاصله بین محوری 2.65 میلیمتری را در کابین این خودرو خواهیم دید که برای چهار سرنشین بزرگسال کافی به نظر میرسد. در بخش فضای بار نیز شاهین پلاس 420 لیتر فضا را برای سرنشینان فراهم میکند.
طراحی شاهین پلاس
در بخش طراحی ظاهری، هیچگونه تفاوتی میان این خودرو و نسخه فعلی شاهین مشاهده نمیشود. انتظار داریم تا تنها تغییر این خودرو، نصب یک علامت پلاس روی درب صندوق عقب این خودرو باشد که شاهین پلاس را متمایز از شاهین عادی جلوه میدهد.
شاهین پلاس شاهین را میتوان یکی از زیباترین خودروهای ایرانی طی سالهای اخیر دانست. سبک طراحی این خودرو که از پرندگان شکاری الهام گرفته شده است، یک سدان کوچک و در عین حال کمی اسپرت را به نمایش میگذارد. در طراحی بدنه این خودرو از خطوط منحنی بسیاری استفاده شده است که یک طراحی سیال را به نمایش میگذارند. طراحی زیبای شاهین یکی از مزایای این خودرو به شمار میرفت، از این رو سایپا تصمیم گرفته است تا در شاهین پلاس همان طراحی را بدون تغییر خاصی تکرار کند.
مشخصات شاهین پلاس
در مقدمه مطلب اشاره شد که بزرگترین تفاوت شاهین پلاس با نسخه اولیه این خودرو، در بخش پیشرانه روی داده است. شاهین پلاس به جای موتور M15TC، از پیشرانه ME16 استفاده میکند. این پیشرانه از نوع چهارسیلندر تنفس طبیعی شانزده سوپاپ است که در بخش ساختار اشتراک بسیاری با موتور TU5 پلاس ایران خودرو دارد. جایگزینی پیشرانه 16 سوپاپ تنفس طبیعی با موتور 8 سوپاپ توربوشارژر، به راحتی میتواند بازار شاهین را دگرگون کند. پیشرانه شاهین پلاس قادر است تا حداکثر 115 اسببخار قدرت و 147 نیوتنمتر گشتاور آزاد کند که ارقام قابل قبولی برای یک موتور تنفس طبیعی تولید داخل هستند. در بخش انتقال قدرت نیز از گیربکس شش سرعته خودکار استفاده شده است که قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو خودرو انتقال میدهد. به نظر میرسد سایپا تصمیم دارد تولید شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT و همچنین شاهین پلاس با گیربکس شش سرعته را به صورت موازی ادامه دهد. همچنین احتمال عرضه شاهین پلاس با گیربکس پنج سرعته دستی به بازار وجود دارد.
شاهین پلاس تاکنون اطلاعات فنی قابل توجهی از شاهین پلاس منتشر نشده است. با این حال برخی ویژگیهای این خودرو توسط رسانهها کشف شدهاند. برای مثال مصرف سوخت ترکیبی شاهین پلاس 7.1 لیتر در صد کیلومتر است و باک خودرو نیز 47 لیتر حجم دارد. همچنین حداکثر سرعت قابل دستیابی با این خودرو 180 کیلومتر بر ساعت خواهد بود. سیستم تعلیق شاهین پلاس در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است. بنابراین از نظر سیستم تعلیق، این خودرو همرده محصولات مشابه ایران خودرو ارزیابی میشود. ترمزهای این خودرو نیز در چهار چرخ از نوع دیسکی بودهاند، مگر آنکه سایپا تغییری در فرآیند نصب آنها ایجاد کند.
امکانات و تجهیزات شاهین پلاس
در بخش تجهیزات و امکانات، شاهین پلاس به امکانات مشابه با شاهین اتوماتیک مجهز است. بنابراین سیستم صوتی به همراه نمایشگر بزرگتر، تریم چرمی صندلیها، کروز کنترل و همچنین قاب فرمان مشکی رنگ را در این خودرو خواهید دید. دو کیسه هوا به همراه سیستم کنترل پایداری، توزیع نیروی ترمز و ترمز ضدقفل نیز وظیفه حفظ ایمنی این خودرو را برعهده دارند. سنسور پارک و دوربین عقب نیز روی شاهین پلاس نصب خواهد شد.
شاهین پلاس در بخش تجهیزات رفاهی نیز امکانات مشابهی با شاهین اتوماتیک را در نسخه پلاس نیز خواهیم دید. سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، سنسور نور و باران، سیستم صوتی به همراه نمایشگر 10 اینچی با سیستم عامل اندروید، پنل ابزار آنالوگ، کامپیوتر سفری، کروز کنترل و سامانه کنترل ایستایی در سربالایی تجهیزات رفاهی این خودرو را تشکیل میدهند. البته امکان افزایش یا کاهش امکانات رفاهی این خودرو در آینده وجود دارد.
رقبای شاهین پلاس در بازار
سایپا در شهریور 1402، قیمت شاهین اتوماتیک را اعلام کرد. اکنون هر دو نسخه دندهای و اتوماتیک شاهین با قیمتی گرانتر از تارا دنده دستی و تارا اتوماتیک عرضه میشوند. در نتیجه قیمت شاهین پلاس پس از عرضه به بازار، گرانتر از نسخههای فعلی این خودرو تعیین خواهد شد. بنابراین شاهین پلاس از نزدیکترین رقیب خود یعنی تارا قیمت بیشتری دارد و همین مساله باعث خواهد شد تا رقابت برای نماینده سایپا دشوار شود. از نظر ساختار فنی، شباهت بسیاری میان تارا اتوماتیک و شاهین پلاس اتوماتیک وجود دارد، بنابراین مشتریان بایستی دلیل دیگری برای خرید شاهین پلاس پیدا کنند. از بین خودروهای اقتصادی چینی که روزگاری بازار ایران را به سلطه خود درآورده بودند، اکنون تنها جک J4 کرمان موتور باقی مانده است. این خودرو نیز رقیب دیگری برای شاهین پلاس به حساب میآید که احتمالا در رده قیمتی مشابه با آن خودرو عرضه خواهد شد. در نهایت دنا پلاس توربوشارژر اتوماتیک، رقیب قدرتمند، محبوب و پرفروش شاهین پلاس خواهد بود که بیشتر از تارا اتوماتیک یا جک J4 این خودرو را به چالش دعوت میکند. بنابراین از مدتها پیش، عرصه برای رقابت شاهین پلاس چیده شده است. همچنین انتظار داریم با عرضه شاهین پلاس در قالب دو نسخه دندهای و اتوماتیک به بازار، نسخههای قبلی این خودرو به مرور حاشیهنشین شوند.