موضوعات داغ

مرسدس بنز G580 رونمایی شد، اولین G کلاس تمام الکتریکی + عکس

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

مرسدس بنز G کلاس تمام الکتریکی که در پکن (چین دومین بازار بزرگ G کلاس است) در سالی که G کلاس 45 امین سالگرد خود را جشن می گیرد، رونمایی جهانی شد. به طور رسمی، آن را مرسدس بنز G580 با فناوری EQ می نامند که عنوانی طولانی است و نشان دهنده برندینگ EQ این شرکت است، زیرا قرار است مدل های بیشتری از آن به صورت الکتریکی درآیند.

بنز G580 تولیدی قصد دارد عملکرد برابر یا حتی بهتر از نسخه های با پیشرانه متعارف را در آفرود ارائه دهد، اما بدون هیچ گونه انتشار آلایندگی. تحویل این خودرو در نیمه دوم سال 2024 آغاز خواهد شد.

مرسدس بنز G580 بر پایه یک شاسی نردبانی همانند G کلاس اخیراً بروزرسانی شده W465 ساخته شده است، اما با برخی تغییرات برای جای دادن پیشرانه الکتریکی. از ابتدا، شاسی برای جای دادن یک باتری بزرگ تقویت شده است و در حالی که ممکن است همچنان از سیستم دابل ویشبون در جلو استفاده کند، محور عقب سالید به طور کامل بازسازی شده است - سیستم‌های تعلیق تطبیقی به صورت استاندارد ارائه می شوند.

مرسدس بنز G580 در مجموع چهار موتور الکتریکی دارد، با دو موتور در هر یک از محفظه های محور جلو و عقب. نیرو موتورها از طریق محورهای دوگانه به چرخ ها منتقل می شود که این مزیت را دارد که اطمینان می دهد زاویه کمبر در هنگام فشرده شدن تغییر نمی کند.

مرسدس بنز G580

هر موتور یک گیربکس دو سرعته دارد که در یک محفظه مشترک با یک اینورتر دوگانه یکپارچه شده است. هدف از گیربکس ایجاد دنده های حرکت آرام و تند مانند یک خودروی 4×4 است.

در حالت دنده آرام، نسبت کاهنده 2:1 است تا گشتاور چرخ برای مقابله با زمین های سخت افزایش یابد و سرعت نهایی به 85 کیلومتر بر ساعت محدود می‌شود. در رانندگی روزمره معمولی، از حالت دنده تند برای حداکثر کردن برد استفاده می شود.

در این زمینه، مرسدس بنز برد 473 کیلومتری بر اساس استاندارد WLTP را با یک باتری یون لیتیومی با ظرفیت انرژی 116 کیلووات ساعت اعلام کرده است. این باتری دو لایه دارای 216 سلول در دوازده ماژول سلولی بین سه لایه خنک کننده است و برای کاهش ارتفاع مرکز ثقل و افزایش سفتی در شاسی نردبانی تعبیه شده است. برای جلوگیری از نفوذ آب و گرد و غبار، باتری در یک محفظه مقاوم در برابر پیچش جای گرفته است.

باتری از شارژ سریع DC با حداکثر 200 کیلووات پشتیبانی می کند و میزان شارژ از 10 تا 80 درصد ظرف 32 دقیقه حاصل می شود. همچنین شارژ AC آهسته تر با 11 کیلووات وجود دارد که میزان شارژ از 10 تا 100 درصد را در 11.77 ساعت فراهم می کند.

موتورهای الکتریکی، هر کدام 147 اسب بخار (145 اسب بخار یا 108 کیلووات) تولید می کنند، که مجموع آن به 587 اسب بخار (579 اسب بخار یا 432 کیلووات) و گشتاور 1,164 نیوتن متر می‌رسد. گشتاور نسخه برقی 314 نیوتن متر بیشتر از مدل G63 است، در حالی که قدرت نهایی قابل مقایسه با نسخه 4.0 لیتری دوقلوی توربو V8 است.

در حالی که گشتاور نهایی یک مزیت برای G580 است، باتری و قطعات الکتریکی آن منجر به وزن 3,085 کیلوگرمی می شود که بیش از G63 با حدود 2.6 تن وزن است. اگر G کلاس تمام الکتریکی را انتخاب کنید، شتاب 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 4.7 ثانیه خواهید داشت (G63 این کار را در 4.3 ثانیه انجام می دهد) و سرعت نهایی به 180 کیلومتر بر ساعت محدود شده است (G63 به حداکثر 220 کیلومتر بر ساعت می رسد).

البته، G کلاس به خاطر توانایی بالای آفرودی شهرت دارد و یک مسیر 5.6 کیلومتری با شیب های تا 60 درصد و شیب های جانبی تا 40 درصد را پشت سر بگذارد.

مرسدس بنز G580

مرسدس بنز G580 این استاندارد را برآورده می کند و حتی در برخی جنبه ها از G کلاس با پیشرانه متعارف بهتر عمل می کند. بر اساس اظهارات سازنده، این خودروی آفرود الکتریکی حداکثر عمق گذر از آب 850 میلی متر دارد که 150 میلی متر بیشتر از نسخه های با پیشرانه متعارف است.

علاوه بر این، G کلاس الکتریکی دارای G-Turn یا گردش تانکی است که با چرخ های مستقل محرک امکان پذیر شده است. وقتی شرایط مناسب باشد - خودرو در حالت D، حالت Rock فعال و دنده آرام روشن باشد - رانندگان فقط باید اهرم دنده چپ یا راست را (که دوبار برای کنترل پنج حالت ترمز رجنراتیو عمل می کند) بکشند، فرمان را نگه دارند، پدال ترمز را رها کنند و پدال گاز را فشار دهند.

این عملکرد تا دو دور کامل خودرو امکان پذیر است و در هر زمان می توان آن را با رها کردن اهرم دنده یا پدال گاز لغو کرد. این یک ترفند جالب و بخصوص زمانی مفید است که در حین آفرود با مانع غیرقابل عبور روبرو شوید و نیاز به تغییر جهت سریع باشد.

یک عملکرد زیرکانه دیگر G-Steering نام دارد که گشتاور محرکه را تنظیم می کند تا در فضاهای محدود گردش تنگ تری امکان پذیر شود، کمی شبیه به فرمان چرخ های عقب است. مانند G-Turn، این نیز شرایط خاصی را می طلبد و محدودیت سرعت 25 کیلومتر بر ساعت دارد.

در آخر، یک عملکرد هوشمند خزش آفرودی وجود دارد که همیشه وقتی دنده آرام فعال است، فعال می شود. از طریق اهرم های دنده، رانندگان می توانند سرعت های خزشی از 2 کیلومتر بر ساعت به بالا را بسته به شیب و شرایط تنظیم کنند.

فضای داخلی مرسدس بنز G580

در مورد سایر اطلاعات مربوط به آفرود، ارتفاع از سطح زمین 250 میلی متر ذکر شده است که زوایای ورودی و خروجی را به ترتیب 32 درجه و 30.7 درجه می کند. تنها زاویه عبور از 20.3 درجه کمتر از 26 درجه در G کلاس استاندارد است. این به دلیل حضور باتری و صفحه محافظ آلومینیومی زیرین با ضخامت 26 میلی متر و وزن 57.6 کیلوگرم است.

در بخش مودهای رانندکی برای G کلاس الکتریکی، Electric Dynamic Select با حالت Rock ذکر شده و همچنین حالت Trail و گزینه های آشنای دیگر مانند Comfort، Sport و Individual وجود دارد. قفل های دیفرانسیل سنتی این مدل نیز حضور دارند، اگرچه مکانیکی نیستند و بر کالیبراسیون موتورهای الکتریکی برای تحویل دقیق گشتاور برای حداکثر کشش متکی هستند - شرکت از آنها با عنوان "قفل های دیفرانسیل مجازی" یاد می کند.

یک ویژگی منحصر به این خودروی الکتریکی G-Roar (هر چیزی باید یک برچسب داشته باشد) نام دارد که با تولید صدایی شبیه به مدل های V8 بنزینی، غوطه وری را افزایش می دهد. صدا بسته به حالت رانندگی انتخاب شده تحویل می شود. شرکت در بیانیه خود گفت: "باس عمیق و لحن آواگونه آن عامدانه آن را از صدای سایر مدل های الکتریکی این برند با نشان ستاره سه پر متمایز می کند."

از نظر طراحی، G580 بسیار شبیه به نمونه های پیشرانه متعارف است، اما نشانه هایی برای شناسایی آن به عنوان مدل تمام الکتریکی وجود دارد. در جلو، جلوپنجره روشن مدل خاص عمدتاً توسط یک پنل مشکی رنگ با شیارهای باریک بسته شده است و چراغ های جلو گرد نیز لبه هایی در همان فینیش تیره دارند. همچنین، دریچه های ورودی هوا در سپر جلویی دارای روزنه های مربع مشبک هستند.

در جاهای دیگر، کاپوت کمی بلندتر، پرده های هوا در گلگیرهای عقب و یک جعبه مربعی شکل به همراه عناصری از G کلاس فیس لیفت شده - نوار A ستون و لبه اسپویلر بر روی سقف - برای بهینه سازی آیرودینامیک و رسیدن به برد ادعا شده، با هم ترکیب شده اند. این جعبه مربع شکل و کوچکتر است تا کابل شارژ را جای دهد، اما مشتریان می توانند به عنوان گزینه، یک چرخ زاپاس را انتخاب کنند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد